Gegroet, gij allen.
Frère Jacques ben ik gedoopt, en sla mij dood, ik zou niet weten waarom. Iets uit een vorig leven misschien ?
Yep, een klooster waarin reïncarnatie wel degelijk een rol speelt.
Van spelen gesproken, en van drinken, ik moet bekennen dat ik opgelucht notie kon nemen van de verschillende berichten die de diverse postduiven mij bezorgd hebben.
Uiteindelijk kan ik hier vertellen wat ik wil, want de meesten onder u (ja toch?) weten dat ik mij toch voornamelijk laat leiden door de 27-jaar oude Isle of Jura van Tante Nonneke.
Ik weet niet of ik hier straks, klokke tien zal aanwezig zijn, want in mijn gemeente, waar ik sinds kort een klein klooster beheer, hebben we afgesproken dat we vanavond gaan drinken en ook klinken op de verse spruit van mijn medebroeder-in-crime Broeder Velocia, ook wel Broeder 211 genoemd.
Was ik aanvankelijk niet van plan om hier te komen resideren, dan is mijn drang (drank ?) omgeslagen, nu.
Na een leven van drankmisbruik en onkuisheid is het inderdaad niet slecht van tot de Orde geroepen te worden. Als alle journalisten nu ook zo maar dachten.
Mijn café is gesloten, de rommel is nog niet helemaal opgekuist, en een pak noordelijke krakers heeft zich de eigendom toege-... juist.
Ik heb geen kandidaat mol. Of toch, ik heb er negen.
Maar omdat je naar het schijnt zo altijd kan winnen, hou ik Bruno over.
Met al mijn ervaring!, hoor ik de rest van de gemeenschap al bulderen.
Yeppus.
Kwestie van reversed psychology.
Bruno is bij de zandhengelaars (zeg ik het goed ?) al bekend van een paneel niet zo grote morzel gronds bij de Noordzee. Daarom kan hij uiteraard niet de Mol zijn.
Welnu, in de omgekeerde psichologie is hij het dus net wel. Moeilijk, hoor.
En wat we toch in het oog zouden moeten houden, al is het niet mijn idee, is die spiegelgeschreven Reno Alzetta.
Reizen op en over de Alpen leerden mij dat het hier om een doodsbrief gaat. De plaatselijke zusters Facturias dragen die niet rond, anders zou het niet Italië zijn. Neen, ze plakken die brieven tegen de muren. Maar in spiegelschrift heb ik dat nog nooit gezien.
Nog twee dingen : wat vertellen ons de graffiti op de muren van de Dogestad ?
En om een hint uit Perzië aan te halen : waarom zit de Mol in een projectiekamer.
De regisseur van dit feuilleton is een filmmens, maar speculazen dat Eric, de Keizer van Herentals de Mol zou zijn, zijn wellicht sterk overdreven.
Frère Jacques (dat geheugen van Tante Nonneke !) gaat nu zijn tanden poetsen, en maakt zich op voor een Kreunend bacchanaal.