Beste Broeder Bas Premium, ik matig mij aan in de hoedanigheid van Frère Jacques, u in de plaats van Xandragon te antwoorden. Hij zal mij dat wellicht niet ten kwade duiden.
De 'bollekes' zijn de route van V. naar M.
Het feit dat zij over heer W. vallen moet op zichzelf niets betekenen. Maar het heeft ergens iets losgemaakt, achter in de grijze massa die nog een beetje doorgaat voor wat eens mijn brein was.
Heer W. loopt namelijk altijd in een korte broek rond. dat is zijn goed recht, en het was mooi weer toen, bezuiden de Alpen.
Maar heer W. ging ook naar de executie in datzelfde kloffie.
Ooit heb ik me eens laten verleiden door de gedachte, dat wie zeker weet dat hij niet zal weggestemd worden (en dat is er maar één, uweetwelwie) zich niets moet aantrekken van enige vestimentaire hulpmiddelen als daar zijn een broek en een trui. Want des avonds kan het daar wèl koud zijn, bezuiden die Alpen.
Immers, als het rode doek valt, moet de getroffene onherroepelijk en onverbiddelijk weg. Geen tijd voor 'proper kleren'.
Ik heb het warm water niet uitgevonden (ook het koude niet), want ik meen me te herinneren dat vriend Kolonel Luitenant Majoor Hugo, onze vorige mol, ook altijd op zijn sletskes en met korte broek naar de executie trok.
Het woord Mol, geprojecteerd over ons madam, zou flauw zijn als Engelse fooi van de zandhengelaars.
Zij zijn tot meer in staat. Hun leuze is trouwens niet voor niets : 'Plus est en vous'. En ik kan het weten, ik heb daar ooit ook mijn gedesemd brood verdiend.