Poll

Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?

Ja
32 (33.7%)
Nee
63 (66.3%)

Totaal aantal stemmen: 95

Auteur Topic: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?  (gelezen 32549 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
[Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Gepost op: 11-03-2011, 16:34:52 »
In verschillende topics her en der verspreid is er veel discussie over of de Mol kandidaten mag bevoordelen ten opzichte van andere kandidaten. Dit in verband met het feit dat onder de aanname dat Patrick de Mol is, hij over de gehele serie heen Art een voordeel lijkt te hebben gegeven ten opzichte van andere kandidaten (volgens mij is dat de meest objectieve formulering :P).

Om die discussie te centraliseren leek een eigen topic mij een goed idee. De vraag gaat níet over Patrick of Art, maar is algemeen bedoeld. De vraag is dus of jij vindt dat de Mol een of meer kandidaten een significant voordeel mag geven ten opzichte van een of meer andere kandidaten. Mag dit volgens jou, of vind je dat de Mol altijd de kandidaten zo veel mogelijk een gelijke kans moet geven?

Het argument voor gelijke kansen is volgens mij dat het belangrijk is dat de kandidaten (dus exclusief de Mol) ongeveer gelijke kansen hebben. Dit is voor de gelijkekansentheorie die een aantal jaar de ronde heeft gedaan, eigenlijk de basisaanname.

Het argument tégen gelijke kansen zou kunnen zijn dat de Mol zich zo veel mogelijk "kandidaats" moet voordoen en het zou opvallen als de Mol met iedereen ongeveer evenveel contacttijd heeft. De Mol zou dan, onder het mom van kandidaat-zijn, ook een verbond moeten mogen sluiten met zijn medespelers.

Wat denken jullie? Ik laat mijn mening nog even in het midden tot er enkele reacties zijn.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2011, 16:45:16 »
Lastige vraag... Ik denk dat je het in twee delen moet verdelen. Een joker weggeven of een antwoord op een vraag mag zeer zeker, vind ik. Waarom zou een mol immers niet iets weg mogen geven en een kandidaat wel?

Echter wanneer het op zaken als ontmoetingen met de mol e.d. betreft, vind ik dat de mol helemaal niemand bewust mag bevoordelen. Daar zouden alle kandidaten evenveel kans moeten krijgen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2011, 16:47:39 »
Lastige vraag... Ik denk dat je het in twee delen moet verdelen. Een joker weggeven of een antwoord op een vraag mag zeer zeker, vind ik. Waarom zou een mol immers niet iets weg mogen geven en een kandidaat wel?

Echter wanneer het op zaken als ontmoetingen met de mol e.d. betreft, vind ik dat de mol helemaal niemand bewust mag bevoordelen. Daar zouden alle kandidaten evenveel kans moeten krijgen!


Ben ik het ook helemaal mee eens. Jokers weggeven mag vind ik, want dat maakt een mol fanatieker.. Zeker als de mol dan gaat spelen dat hij info ervoor terug wil.

Maar als de mol stiekem hints gaat geven naar 1 kandidaat. Dat mag zeker niet gebeuren..
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline molfanelies

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2011, 17:26:24 »
Waarom zou dat niet mogen? Een mol zou het toch gezellig kunnen vinden om samen met een kandidaat door te gaan. Zoals Art en Patrick, wie van hen ook de mol mag zijn. Vorig jaar probeerde Kim Arjen ook te laten spreiden zodat hij er misschien niet uit zou gaan. Het spel wordt er alleen maar gemener en dus in mijn ogen leuker van!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2011, 17:31:02 »
Ik vind dat Patrick Art wel een heel groot voordeel heeft gedaan.
Hierdoor gaat hij winnen, terwijl anderen o.a Soundos die er hard voor werken en geen info krijgen het niet winnen....
opzich is een klein voordeel niet erg. bijvoorbeeld dat Milouska Liz en Roderick een joker gaf omdat ze een achterstand hadden.
Of Jon die een geheime aanwijzing in het molboekje van Sebastiaan zet.
Maar Patrick ging wel erg ver.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2011, 17:59:13 »
Nee, de mol mag een kandidaat naar mijn mening niet bevoordelen.
En daarmee basta.  ::hypocriet::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2011, 18:34:34 »
Waarom zou dat niet mogen? Een mol zou het toch gezellig kunnen vinden om samen met een kandidaat door te gaan. Zoals Art en Patrick, wie van hen ook de mol mag zijn. Vorig jaar probeerde Kim Arjen ook te laten spreiden zodat hij er misschien niet uit zou gaan. Het spel wordt er alleen maar gemener en dus in mijn ogen leuker van

Kim's redenatie was anders, dat was omdat Arjen de enige was die haar niet verdacht. Bovendien was er een tweede element namelijk dat ze allebei lang en blond waren dus in de menigte naast elkaar elkaar dekking konden geven op die wijze.

Over die opdracht heb ik vorig jaar sws ook wel het een en ander geschreven. Bij die opdracht zou geld verdiend worden als Sanne en Erik op tijd aankwamen, op tijd de juiste achtervolgers benoemden en als de achtervolgers een minuut erna ook op tijd aankwamen.

De mol was er echter totaal niet bij gebaat om de opdracht te laten slagen (Kim liep dan ook last minute een tempel in geheel de verkeerde kant op) dus echt kans op die vrijstelling had Arjen daar niet.

Verder is het totaal geen argument dat de mol iemand wel of niet aardiger vindt en daarom voordeeltjes toeschuift. Het probleem is dat we zo een verschuiving gaan krijgen van kennis over de mol naar kennis van de mol zijn i.e. vriendjesgedrag en elkaar voordeeltjes toeschuiven..

Natuurlijk herbergt de joker dit element in potentie in zich mee, maar dat is nooit eerder op deze manier en zo veelvuldig ook gebruikt door de mol ten voordele van 1 persoon.

Nu wordt het kennelijk voor de nepmollen in spe vooral zaak zich in te slijmen bij bepaalde mensen, hopen op voordeeltjes door de mol in de vorm van een joker of kennis & informatie oid , en dan andere mensen wegleiden van de werkelijke mol door bliksemafleidertje te spelen.

Zoals eerder gesteld zou ik dit een behoorlijk grote verschuiving vinden van het oorspronkelijke concept (i.e.  de mol saboteert onopvallend en dient in principe op eigen kracht niet ontdekt te worden). Niet : de mol speelt diegenen die hij minder leuk vindt het spel uit en houdt diegenen die de aandacht wat afleiden lekker bij zich.

M.a.w. nee, de mol mag geen kandidaten bevoordelen, zeker niet op de manier waarop het in deze serie lijkt te zijn gegaan.  :-\\
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2011, 20:59:26 »
In principe niet, zou ik zeggen.
Maar ik vind wel dat een mol alle mogelijke middelen (natuurlijk wel onschadelijk  ;) )mag gebruiken die hem in staat stellen het molwerk beter ten uitvoer te kunnen brengen.

Waar ik me wel een beetje aan stoor, is dat er nu gesuggereerd wordt dat Art gaat winnen dankzij de extra joker van Patrick. Dit is natuurlijk niet waar. Als Art de verkeerde mol zou hebben, zou hij er ook mét jokers op een gegeven ogenblik uitvliegen. En als hij op de goede mol zit, maakt een joker niet veel uit.

We weten niet precies welke bedoeling Patrick had met het weggeven van de joker. Ze zijn pas in de loop van het spel "maatjes" geworden. Aanvankelijk had ik de indruk dat Patrick alleen maar last had van Art, omdat hij nogal overheersend was in wie waar welke opdracht mocht doen. Dat is niet in het belang van de mol. Hoopte Patrick z'n vertrouwen te winnen, zodat hij hem zou toelaten in de keuze van waar hij in een opdracht wilde zijn? Zat Art al op Patrick en hoopte Patrick juist de verdenking van hem af te werpen, zodat hij makkelijker kon mollen in het bijzijn van Art? (Als Art al vol op Patrick zat, heeft een extra joker hem geen voordeel opgeleverd, want dan zat hij toch al goed!!!)
Dat het Art's verdenking juist sterker maakte, kan verkeerd zijn ingeschat door Patrick.

Kortom, ik vind dat velen hier zomaar oordelen in deze kwestie terwijl we gewoon helemaal niet precies weten hoe het zit.

En Art wint de finale zonder extra jokers, maar heeft, zoals Soundos al terecht opmerkte, het geweldige voordeel al heel lang de kamer met Patrick te hebben gedeeld. Dus het is eerder te danken aan het feit dat ze van hetzelfde geslacht zijn, dan aan die ene extra joker.

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2011, 21:19:16 »
Ik vind niet dat een mol een kandidaat mag bevoordelen ten opzichte van een andere kandidaat. Meer concreet: als Pat de mol blijkt en Art wint, vind ik dat toch wel ietsje dubieus.
En dan bedoel ik nog niet eens dat Patrick Art jokers (want het waren er in totaal toch wel een stuk of 3) heeft gegevens. Dat kan tactiek zijn geweest om de verdenking juist van hem af te halen.
Maar dat dikke-mik gebeuren en op dezelfde kamer slapen enzo... Als Patrick Art daar info heeft gegeven die hij Soundos weigerde te geven, dan vind ik dat toch echt niet pluis.

Soundos zat al vanaf het begin op de juiste mol, Soundos blijft voor mij de échte winnaar. (Tenzij het toch Art blijkt te zijn uiteraard, maar dat hoop ik niet  :P)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2011, 21:33:37 »
En dan bedoel ik nog niet eens dat Patrick Art jokers (want het waren er in totaal toch wel een stuk of 3) heeft gegevens.
Patrick heeft Art maar één joker gegeven. De andere joker was het gevolg van een deal. Art liet Patrick als volgende bij de mandjesopdracht, in ruil voor een joker. Patrick had het hier echt niet kunnen maken om achteraf de joker níet aan Art af te staan.

En het seinen bij de jokerloterij gebeurde zo massaal dat je hier ook niet van bevoordeling kan spreken.

Is het overigens zeker dat Patrick niet ook nog aan andere een joler heeft geschonken? Voor hetzelfde geld is hij als een soort Sinterklaas rondgegaan  ::rofl:: Dat zou pas echt grappig zijn. Maar natuurlijk ook een beetje riskant  :-\\

Oh, en mijn mening: nee, de mol mag een andere kandidaat niet bewust bevoordelen. Maar dat je meer naar de één trekt dan naar de ander is logisch en dat je meer toevertrouwt aan kandidaten die jou ook in vertrouwen nemen vind ik ook niet verkeerd.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2011, 21:38:46 »
Patrick heeft Art maar één joker gegeven. De andere joker was het gevolg van een deal. Art liet Patrick als volgende bij de mandjesopdracht, in ruil voor een joker. Patrick had het hier echt niet kunnen maken om achteraf de joker níet aan Art af te staan.



Ik was ook al bezig met een dergelijke reactie.  Het gaat echt maar om 1 extra joker. Bovendien waren  deze jokers alleen geldig voor aflevering 4.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2011, 21:45:42 »
Het is natuurlijk goed mogelijk dat Art de Mol is en dat Patrick dus de Mol heeft geholpen met jokers. Zou toch wat zijn....  ::oink:: 

Als Art de Mol is dan is deze discussie dus ook helemaal niet nodig. De Mol heeft dan volgens mij helemaal niemand geholpen.


Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2011, 21:45:52 »
Gaat niet alleen om jokers, ook om samen informatie bespreken en veel optrekken en hotelkamers delen en dan dezelfde informatie niet tegen andere kandidaten willen zeggen.
The British are not impressed.

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2011, 21:47:20 »
Nee een mol mag een kandidaat niet bevoordelen...daar zit echter wel een groot probleem aan vast, namelijk de mol is ook een mens.
De enige mol die zich echt afzijdig heeft gehouden van maatjes is (in zover ik het kan terug denken) Jon in 2009. Vorig jaar was Kim dikke maatjes met Sanne en Kim heeft toen ook een joker gegeven aan Sanne. Als je die beelden van de ontknoping terugkijkt, zie en hoor je dat Kim liever Sanne als winnaar had gezien. Tja..vrienden he.

Daarnaast als je opeens geen informatie gaat delen met iemand waar je van begin af aan al een pact/vriendschap mee hebt gesloten, dan valt dat ook veels te veel op als je nu opeens geen informatie met de ander deelt, dus in zoverre is er geen keus. Yvon in 2006 die zich loswrikt van het pact met Marc Marie maakte zichzelf juist daardoor extra verdacht, misschien als het pact was gebleven...wie zal het zeggen

Niet een vraag waar dus een duidelijk ja/nee antwoord kan worden gegeven


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2011, 22:06:27 »
Interessante reacties tot nu toe. Ik weet het niet, en de grootste reden is dat het een groot grijs gebied is. Waar leg je de grens? Om een voorbeeld te noemen, is het voor kandidaten ook vrij normaal om een maatje te hebben met wie ze veel informatie delen. Gewoon informatie over wat ze gezien hebben. Een mol mag dit mijns inziens prima doen. Dit geeft het maatje van de mol niet een grotere kans op de test.

Zelfde met jokers. Ik kan me goed voorstellen dat een kandidaat die zeker van z'n zaak is een joker weggeeft aan zijn maatje als dat de kans vergroot dat ze beiden doorgaan (of om elke andere reden, zie Horace in aflevering 2). Dus dat moet een mol evengoed mogen.

Ik zou zeggen dat de mol alles mag doen dat een kandidaat ook kan doen. Het enige dat hij niet mag is de kennis dat hij de mol is inzetten om verschil te maken tussen twee kandidaten. Volgens mij heb ik het dan, in elk geval voor mezelf, redelijk afgebakend.

En volgens mij heeft Patrick dit niet gedaan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2011, 22:16:36 »
Moeilijk, ik vind eigenlijk dat De Mol een kandidaat niet mag matsen ... maar als hij op die manier kandidaten die hem niet verdenken erin weet te houden, heb ik er wel weer bewondering voor ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #16 Gepost op: 11-03-2011, 22:25:12 »
ik heb er eigenlijk meer problemen mee als het programma zelf een bepaalde kandidaat benadeeld

sowieso moet de mol handelen naar einleiding van het spel, past het in het kandidaat plaatje dat de mol samenwerkt met een andere kandidaat
de mol moet namelijk zo kandidaats mogelijk overkomen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #17 Gepost op: 11-03-2011, 22:29:28 »
Gaat niet alleen om jokers, ook om samen informatie bespreken en veel optrekken en hotelkamers delen en dan dezelfde informatie niet tegen andere kandidaten willen zeggen.
Als het intiatief van al die zaken bij de mol ligt, keur ik het af, maar als bijvoorbeeld (fictief voorbeeld!) Pepijn en Jan steeds op één kamer willen, waardoor Art en Patrick ook bijelkaar komen te liggen en zich dit daarna doorzet als Jan is afgevallen, dan is het Pepijn zijn 'eigen schuld'. Had ie in eerste instantie maar niet met Jan een kamer willen delen. En dat de dames niet voor het delen van een kamer met Art of Patrick in aanmerking komen........ tja, dan zullen we toch eerst onze mores moeten aanpassen en dat zie ik zo 1-2-3 niet gebeuren.

Wat het delen van info betreft, ga ik er vanuit dat het niet zo is dat een mol tegen de één wel wil zeggen wat zijn grootste hobby/angst is en hoeveel zwemdiploma's hij heeft en tegen de ander niet. In de serie zie ik daar ook geen enkele aanwijzing voor.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #18 Gepost op: 11-03-2011, 22:34:02 »
Als Patrick de mol is vind ik het raar dat ie Art zo'n voordeel geeft. Met hem in veel opdrachten, met hem op de kamer, informatie delen, jokers geven, 1 vraag goed gunnen etc.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Discussie] Mag de Mol een kandidaat bevoordelen?
« Reactie #19 Gepost op: 11-03-2011, 22:36:01 »
Wat het delen van info betreft, ga ik er vanuit dat het niet zo is dat een mol tegen de één wel wil zeggen wat zijn grootste hobby/angst is en hoeveel zwemdiploma's hij heeft en tegen de ander niet. In de serie zie ik daar ook geen enkele aanwijzing voor.
Dat zeg ik ook niet, maar de discussie is of de mol één kandidaat mag bevoordelen en dat kan op meerdere manieren. Jokers weggeven, exclusieve informatie delen, etc. Ik zeg niet dat dit gebeurd is, maar dat dat bevoordelen is. Dit, omdat mensen vooral reageerden op dat het zou gaan over jokers weggeven.
The British are not impressed.