Ik heb deze opdracht zojuist nog eens bekeken. Ik blijf er bij dat ik Ruth heel erg vind acteren, eigenlijk al vanaf de eerste aflevering. Ze is dan ook actrice/toneelspeelster. Dit, in combinatie met de wel erg harde exit met de verfbom, die je een gewone kandidaat niet aan zou willen doen, doet mij denken dat de hele executie van Ruth mogelijk in scene is gezet. Nou ja, het is een theorie, en zonder echt te zeggen wat ik daarvan vind in de zin van kandidaten en kijkers misleiden, vind ik dit best een slimme oplossing om voor spectaculaire televisie te zorgen, en het spel volledig op scherp te zetten, zonder daarbij een argeloze kandidaat te beschadigen. Dit ook nog begeleid door de woorden van Gilles dC dat het een beetje oneerlijk is om een kandidaat al zo vroeg naar huis te sturen, omdat het eigenlijk een loterij is.
Mijn theorie is dus dat Ruth geen echte kandidaat was maar een actrice die van tevoren wist dat ze na aflevering 1 met een rood scherm en een verfbom naar huis zou gaan. Natuurlijk mocht het niet zo zijn dat alle kandidaten meewerkten en ze de juiste nummerplaat zou gaan vinden, maar met een Mol in het gezelschap en Ruth die zelf in de auto zit (en desnóóds een typfout kan 'faken') is er eigenlijk geen risico dat dit plannetje niet zou werken.
Wat denken jullie? Mijn post is niet bedoeld als aanklacht tegen VIER dat ze kijkers of kandidaten bedriegen, zo moet je dit vooral niet lezen. Ik vind het juist een vrij slimme actie die niemand echt kan benadelen, maar wel voor spanning in het spel en in de groep zorgt. En: als de theorie klopt, kunnen we hier nog iets mee in de speurtocht naar de Mol?
Edit: Ik zie in het Ruth-topic dat deze theorie al eerder geopperd is.