Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad  (gelezen 48257 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #60 Gepost op: 22-01-2017, 13:00:47 »
Als Sanne voorstelt om dan maar naar het kerkje te gaan is Thomas er als de kippen bij om dat te bevestigen. Dat was een mooi voorzetje van Sanne en een inkoppertje voor Thomas. Hij is heel vaak rustig en stil maar reageert dan weer bliksemsnel.

Offline joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #61 Gepost op: 22-01-2017, 13:05:19 »
Ik vind de boekenselectie erg interessant. Zeker het boek van Paulien Cornelisse moet er door de productie zijn neergelegd, want dit is (nog) niet vertaald in het Engels. Waarschijnlijk zijn de andere boeken dan ook doelbewust neergelegd (anders had Art ze ook niet weg hoeven te halen uit de boekwinkel). Dat hij ze zo nadrukkelijk laat zien, zegt denk ik ook wel wat.

Ik heb heel Amazon afgezocht naar dit Rembrandt-boek. Duidelijk is dat het lastig verkrijgbaar is ;). Ik heb twee boeken gevonden die er enigszins op lijken, maar het toch niet zijn. De theorie dat er alleen een leeg notebook verkrijgbaar is met deze cover kan in ieder geval van tafel; er zijn wel degelijk boeken die dit schilderij op de cover hebben staan.

Rembrandt
--> het boek lijkt een studieboek te zijn over de schilder Rembrandt, er staat immers geen extra titel op, de schrijver is niet te lezen

Paulien Cornelisse - De verwarde cavia
--> humoristische roman die gaat over een 'cavia' die vertelt over het typische kantoorleven met bijbehorende jargon en relaties op de werkvloer
--> geschreven door winnares WIDM

Dr. Zakaria Erzinçlioglu - Every contact leaves a trace
--> het boek vertelt over de forensische wetenschappen, bijv. wat een bloedspetter kan vertellen over de moord
--> het boek is populair wetenschappelijk, zo geschreven dat ook leken het kunnen begrijpen (het wordt een page-turner genoemd)

E.H. Young - Miss Mole
--> het boek vertelt het verhaal van Hannah Mole, een veertigjarige vrijgezel, die alles doet om geld te verdienen, zo verhuurt ze zichzelf als gezelschap voor oude dames en is ze een huishoudster
--> Hannah Mole wordt beschreven als een vrouw met geheimen en dromen, die niet ten onder wil gaan in moeilijke omstandigheden

Ik denk dat deze boeken of iets zeggen over de mol of juist verwijzen naar kandidaten.

Offline EricOE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #62 Gepost op: 22-01-2017, 13:41:14 »
Diederik met Roos naast hem reden voorop zo de stad uit weg van de finish en de rest er achteraan
Wat mij opviel: Op 2min38 zegt Jochem (in het deelfilmpje van opdracht 3 op de avrotros website): dan gaan we hier omhoog en moeten dan weer de MOL, uh omhoog.....Kan iemand dit ook checken? Raar gedoe en zo obvious.

Verder: waar wil je als mol zitten qua auto? Is de volgorde van belang? De achterste witte auto van Jochem en Ima lijkt me cruciaal.
En kunnen we nog iets met de kleur van de auto: grijs en zwart is een link naar de mol? (dus Sigrid/ Jeroen of Sanne/ Thomas)

Verder viel mij nog op dat Sigrid en Jeroen volgens mij in de ruiten nog wel iets hadden kunnen lezen op hun auto, bij stilstand. Zie screenshot.

Jeroen/ Sigrid ook deels Mols trouwens omdat zij als eerste starten, en zo de klok al gaat tikken. Alhoewel niet mijn mol, vind ik dit wel een hele subtiele molactie. Ze gaan al rijden voordat ze kunnen overleggen. De tijd is zo sneller op, en ze kunnen ook alvast een route inslaan die weer tijd kost wanneer ze elkaar willen zien.

Offline Sinnedar83

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #63 Gepost op: 22-01-2017, 14:31:10 »
Als iedereen de aanwijzingen had opgeschreven hadden ze helemaal niet bij elkaar hoeven blijven en hadden wellicht sommige koppels het wel gered.

Falen van de groep, vooral  Thomas zorgt er met rijgedrag voor dat eerste aanwijzing laat word gevonden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #64 Gepost op: 22-01-2017, 14:32:35 »
Als iedereen de aanwijzingen had opgeschreven hadden ze helemaal niet bij elkaar hoeven blijven en hadden wellicht sommige koppels het wel gered.

Inderdaad. Het meest absurde is nog die Jochem die beweert dat ze in volgorde moeten rijden. Jeroen is de enige die door heeft dat dat een waardeloze suggestie is als de gids in auto 3 zit.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #65 Gepost op: 22-01-2017, 14:48:57 »
Ik vind de boekenselectie erg interessant. Zeker het boek van Paulien Cornelisse moet er door de productie zijn neergelegd, want dit is (nog) niet vertaald in het Engels. Waarschijnlijk zijn de andere boeken dan ook doelbewust neergelegd (anders had Art ze ook niet weg hoeven te halen uit de boekwinkel). Dat hij ze zo nadrukkelijk laat zien, zegt denk ik ook wel wat.

Ik heb heel Amazon afgezocht naar dit Rembrandt-boek. Duidelijk is dat het lastig verkrijgbaar is ;). Ik heb twee boeken gevonden die er enigszins op lijken, maar het toch niet zijn. De theorie dat er alleen een leeg notebook verkrijgbaar is met deze cover kan in ieder geval van tafel; er zijn wel degelijk boeken die dit schilderij op de cover hebben staan.

Rembrandt
--> het boek lijkt een studieboek te zijn over de schilder Rembrandt, er staat immers geen extra titel op, de schrijver is niet te lezen

Paulien Cornelisse - De verwarde cavia
--> humoristische roman die gaat over een 'cavia' die vertelt over het typische kantoorleven met bijbehorende jargon en relaties op de werkvloer
--> geschreven door winnares WIDM

Dr. Zakaria Erzinçlioglu - Every contact leaves a trace
--> het boek vertelt over de forensische wetenschappen, bijv. wat een bloedspetter kan vertellen over de moord
--> het boek is populair wetenschappelijk, zo geschreven dat ook leken het kunnen begrijpen (het wordt een page-turner genoemd)

E.H. Young - Miss Mole
--> het boek vertelt het verhaal van Hannah Mole, een veertigjarige vrijgezel, die alles doet om geld te verdienen, zo verhuurt ze zichzelf als gezelschap voor oude dames en is ze een huishoudster
--> Hannah Mole wordt beschreven als een vrouw met geheimen en dromen, die niet ten onder wil gaan in moeilijke omstandigheden

Ik denk dat deze boeken of iets zeggen over de mol of juist verwijzen naar kandidaten.

Rembrandt:
Sigrid heeft ooit in een vierluik 'Rembrandt en ik' een rol gespeeld

Jeroen is in 2002 genomineerd voor de rembrandt award.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #66 Gepost op: 22-01-2017, 14:57:29 »
Hier een stil van het geld in het boek. 500 dollar in Miss Mole.

m0ll0m

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #67 Gepost op: 22-01-2017, 15:03:41 »
Oninteressant (?) voor de speurtocht naar de Mol, maar toch maar voor de volledigheid. De 4 boeken die ze moesten vinden zijn:

Every contact leaves a trace - Dr. Zakaria Erzinçlioglu
Miss Mole - E.H. Young
De verwarde cavia - Paulien Cornelisse
Rembrandt - (Auteur niet kunnen bepalen)

En nu maar in het einde van elk verhaal een mogelijke hint zoeken. ::vergroot::

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #68 Gepost op: 22-01-2017, 15:59:28 »
Zouden al deze boeken te linken zijn aan vrouwen?
Het Joodse Bruidje, Miss Mole, Paulien Cornelisse (ooit deelneemster maar geen mol), die laatste kan ik even niets bij verzinnen. Het zou een aanwijzing kunnen zijn naar het geslacht van de mol.
Ha, denk je dan, de mol dus een vrouw, maar dat hoeft niet persé, de mol verdient in principe geen geld, en met deze boeken was geld te verdienen. Dus kan het juist een aanwijzing zijn dat de mol géén vrouw is.
Er waren op dit moment immers 4/4 kandidaten van elk geslacht nog in het spel, wellicht daarom 4 boeken.

Afgezien van het feit dat geen van de vrouwen dit seizoen echt verdacht is, gezien hoeveel geld ze binnenhalen :) 

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #69 Gepost op: 22-01-2017, 16:04:44 »
Ik vind de boekenselectie erg interessant. Zeker het boek van Paulien Cornelisse moet er door de productie zijn neergelegd, want dit is (nog) niet vertaald in het Engels. Waarschijnlijk zijn de andere boeken dan ook doelbewust neergelegd (anders had Art ze ook niet weg hoeven te halen uit de boekwinkel). Dat hij ze zo nadrukkelijk laat zien, zegt denk ik ook wel wat.

Ik heb heel Amazon afgezocht naar dit Rembrandt-boek. Duidelijk is dat het lastig verkrijgbaar is ;). Ik heb twee boeken gevonden die er enigszins op lijken, maar het toch niet zijn. De theorie dat er alleen een leeg notebook verkrijgbaar is met deze cover kan in ieder geval van tafel; er zijn wel degelijk boeken die dit schilderij op de cover hebben staan.

Rembrandt
--> het boek lijkt een studieboek te zijn over de schilder Rembrandt, er staat immers geen extra titel op, de schrijver is niet te lezen

Paulien Cornelisse - De verwarde cavia
--> humoristische roman die gaat over een 'cavia' die vertelt over het typische kantoorleven met bijbehorende jargon en relaties op de werkvloer
--> geschreven door winnares WIDM

Dr. Zakaria Erzinçlioglu - Every contact leaves a trace
--> het boek vertelt over de forensische wetenschappen, bijv. wat een bloedspetter kan vertellen over de moord
--> het boek is populair wetenschappelijk, zo geschreven dat ook leken het kunnen begrijpen (het wordt een page-turner genoemd)

E.H. Young - Miss Mole
--> het boek vertelt het verhaal van Hannah Mole, een veertigjarige vrijgezel, die alles doet om geld te verdienen, zo verhuurt ze zichzelf als gezelschap voor oude dames en is ze een huishoudster
--> Hannah Mole wordt beschreven als een vrouw met geheimen en dromen, die niet ten onder wil gaan in moeilijke omstandigheden

Ik denk dat deze boeken of iets zeggen over de mol of juist verwijzen naar kandidaten.

Heel suf misschien dit, maar is het ook niet gewoon logisch om 4 boeken te verstoppen in een boekenwinkel met een miljoen boeken, die ofwel letterlijk naar het thema Mol verwijzen, ofwel naar een oud-mol deelneemster, ofwel anderzijds heel erg Nederlands zijn? Aka, Rembrandt? Mogelijk zitten er meer verwijzingen in de keuzes, maar de keuze voor Molthema's is wel een overduidelijke voor de makers, wanneer je door zoveel boeken moet zoeken.

Ik miste dit boek nog trouwens:

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #70 Gepost op: 22-01-2017, 16:07:16 »
Heel suf misschien dit, maar is het ook niet gewoon logisch om 4 boeken te verstoppen in een boekenwinkel met een miljoen boeken, die ofwel letterlijk naar het thema Mol verwijzen, ofwel naar een oud-mol deelneemster, ofwel anderzijds heel erg Nederlands zijn? Aka, Rembrandt? Mogelijk zitten er meer verwijzingen in de keuzes, maar de keuze voor Molthema's is wel een overduidelijke voor de makers, wanneer je door zoveel boeken moet zoeken.

Ik miste dit boek nog trouwens:

Of het volgende boek (reeds bekend uit De Mol 4):


Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #71 Gepost op: 22-01-2017, 16:08:20 »
Of het volgende boek (reeds bekend uit De Mol 4):



 ::tandpastasmiley::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #72 Gepost op: 22-01-2017, 16:18:56 »
zeker leuke hint, vooral als de boekenwinkel op Flanders str was geweest.....nu meer toeval toch?
De boekwinkel is één van de grootste trekpleisters van Portland, een logisch eindpunt dus. Nu wordt er alsnog een omweg gemaakt om langs Flanders street te komen, en dat maakt het extra verdacht (zie het kaartje van molecula).
Enorm sterke hint. Al had ik hem nog sterker gevonden als er net zoals bij de 3e aanwijzing ook echt de naam van Flanders st. stond ergens.
Ik vind het juist mooier dat de straatnaam nergens in de aflevering wordt benoemd, maar dat er wél heel duidelijk een omweg wordt gemaakt

Ik vind de boekenselectie erg interessant. Zeker het boek van Paulien Cornelisse moet er door de productie zijn neergelegd, want dit is (nog) niet vertaald in het Engels. Waarschijnlijk zijn de andere boeken dan ook doelbewust neergelegd (anders had Art ze ook niet weg hoeven te halen uit de boekwinkel). Dat hij ze zo nadrukkelijk laat zien, zegt denk ik ook wel wat.
3 op reis was een keer in de boekwinkel en toen bleek dat onder de miljoenen boeken natuurlijk ook een Nederlandstalige sectie te vinden is. Ik denk dat Pauliens boek één van de boeken is die daar blijkbaar echt te koop is, dat de makers die tegenkwamen en het wel leuk vonden om een knipoog naar de oud-winnares onder de boeken te stoppen.
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #73 Gepost op: 22-01-2017, 17:04:50 »
3 op reis was een keer in de boekwinkel en toen bleek dat onder de miljoenen boeken natuurlijk ook een Nederlandstalige sectie te vinden is. Ik denk dat Pauliens boek één van de boeken is die daar blijkbaar echt te koop is, dat de makers die tegenkwamen en het wel leuk vonden om een knipoog naar de oud-winnares onder de boeken te stoppen.

Het boek van Paulien is wel pas uitgebracht in april 2016. Om en bij een maand voor de opnames. Lijkt me toch knap moest een Amerikaanse boekenwinkel (zelfs al is het de grootste) dat boek al hebben aangekocht.

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #74 Gepost op: 22-01-2017, 17:28:13 »
Erg leuke opdracht!!

Sigrid met het voorstel om de enveloppen open te maken, zal ervoor hebben gezorgd dat ze wisten dat de eindlocatie iets met boeken zou moeten zijn, in mijn ogen zou een mol dit voorstel nooit mogen doen. Jeroen die dit geen goed idee vindt (waarom niet? zelfs als je er niks verder mee was gekomen, zal het de opdracht zeker niet moeilijker maken) verdacht, mede door snel te willen vertrekken.

Thomas die gas bijgeeft en door rood rijdt lijkt verdacht, maar in het verkeer kun je grofweg mensen in 2 groepen verdelen: de ene helft remt altijd af bij oranje, de andere helft geeft meteen gas bij. Als je gewend bent om altijd gas bij te geven, zal hij dit nu als automatisme gedaan hebben, in druk stadsverkeer lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat iemand zijn normale rijgedrag in een fractie van een seconde kan aanpassen. Als hij kandidaat is, zal hij achteraf wel blij zijn geweest, want zonder het dan bewust gedaan te willen hebben, is hij toch een stukje verdachter.

Jeroen die graag voorop wil rijden vanwege de routebeschrijving maakt hem wat minder verdacht. Jochem die per se in de volgorde van nummers wil blijven rijden is verdachter, of gewoon een hele gekke gedachtekronkel.

Sanne heeft tot dusver in geen enkele opdracht nog een zinnige oplossing aangedragen, dus haar opmerking over het kerkje valt binnen haar profiel tot nu toe.

Jochem haalt nr 10 en 11 door elkaar, Sigrid verbetert hem, om daarna zelf dezelfde fout te maken. Was al redelijk wat portoverkeer over geweest, staat dus nog in het geheugen van de kandidaten. Testte ze Jochem om te kijken of deze keer hij haar zou verbeteren? Als mol een molactie uitvoeren op iets wat je niet al te lang geleden zelf nog bij iemand verbeterd hebt, zet namelijk wel veel alarmbellen bij kandidaten aan lijkt me?

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #75 Gepost op: 22-01-2017, 17:33:03 »
Het boek van Paulien is wel pas uitgebracht in april 2016. Om en bij een maand voor de opnames. Lijkt me toch knap moest een Amerikaanse boekenwinkel (zelfs al is het de grootste) dat boek al hebben aangekocht.

Dat ja, en ik zou ook verwachten dat ze de titel op z'n minst hadden aangepast in 'The Confused Guinea Pig'  ::tandpastasmiley::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #76 Gepost op: 22-01-2017, 17:51:48 »
Citaat
De route: https://drive.google.com/open?id=1YmzC7b74KylfRVZlPvIVh3FqLtY&usp=sharing

Het brengt hen bij Powell's City of books, maar deze opdracht was zonder mol ook onmogelijk

Eerder gemeld, maar volgens mij helemaal niet onbelangrijk: de route is een '2' !

Offline EricOE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #77 Gepost op: 22-01-2017, 18:00:18 »
Het was Bullebak, de hond van de slager.
::tandpastasmiley::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #78 Gepost op: 22-01-2017, 18:08:34 »
deze opdracht was nooit geslaagd. Art heeft duidelijk iets gezegd over verkeersregels en er worden wel wat verkeersregels overtreden in deze opdracht.

Verder maken ze er met zijn allen een vrij complexe opdracht van die het niet was.je zpekt een punt waar je elkaar tegenkomt. je laat wagen A inhalen door alle 3 de andere autos.
iedereen noteert de zijkanten van de autos waar ze langskomen en dit herhaal je een paar keer.
je kijkt dus naar de autos die je inhaalt en naar de inhalende autos en je hebt cross reference doordat iedereen dit doet.

maar ja als je dan steeds gas gaat geven voor een verkeerslicht en er andere autos tussen laat komen, wordt t lastig. maar ja voor de zekerheid ga je vooral over busbanen rijden. overdreven snelheid aanhouden en evt door rood rijden

kortom het werd een onmogelijke opdracht. jammer van die boekwinkel

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #79 Gepost op: 22-01-2017, 18:11:44 »
Kan het boek met de titel Rembrandt, en het Joodse Bruidje ook niet online vinden.. Heb een foto bewerkt zodat deze op de boekenkaft die Art vasthoudt lijkt, maar niets te vinden.

Misschien valt er nog iets anders uit af te leiden?
Het Joodse bruidje is in 1665 schilderd. De identiteit van de man en de vrouw is onbekend. Zowel de identiteit van de twee mensen die model stonden, als wie ze moeten voorstellen is onduidelijk. Maar kunsthistorici denken dat ze mogelijk de Bijbelse figuren Isaak en Rebecca (Oud Testament) verbeelden. Ze worden in dit schilderij bespied door Abimelek.

Rembrant heeft heel veel Bijbelse figuren uitgebeeld trouwens, ook de ongelovige Thomas!

« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 20:40:24 door Nat79 »