Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 6: opdracht 1 - Duiken naar bagage  (gelezen 10162 keer)

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6: opdracht 1 - Duiken naar bagage
« Reactie #20 Gepost op: 14-03-2017, 00:12:33 »
Unfair? Ik vond 't een heerlijk plagerijtje zoals ze dr wel vaker inzitten in deze serie. Houdt het leuk. 't Moet niet te makelijk worden. (En ok, zo'n luchtbel is misschien een heftige belevenis, maar het onthouden van vijf kleuren moet toch wel lukken, en ja ... zo bleek ook)

Unfair omdat je een mol die toch al in het voordeel is qua voorkennis sowieso een extra streepje voor geeft. Kandidaten weten niet wat er gaat komen. Kandidaten hebben net lopen duiken en hun eigen vlag moeten onthouden die niet noodzakelijkerwijs overeen komt met de Zuid-Afrikaanse vlag. De associaties van gras, water, rode lucht is op zich goed om de kleuren te onthouden maar zegt niks over de volgorde. Of over de gele/witte strepen. Enfin een mol heeft de werkelijke vlag allang uit zijn/haar hoofd geleerd. Die hoeft maar twee kleuren om te wisselen of mee te gaan in foutieve suggesties van kandidaten et voila..

En ja, De Mol/WIDM is in zekere zin altijd unfair defacto. Want de mol heeft in meer of mindere mate voorkennis, weet welke opdrachten er komen, kan getraind zijn voor opdrachten. Maar dat is tot zover, om dan de ingeprente fictieve vlaggen om de juiste tas uit het water te vissen te combineren met de echte vlag voor een verdubbelaar.. dat gaat natuurlijk fout. Het is niet zoals met Thomas en de verdubbelaar aldaar. Sanne zette daar Thomas een hak door met zijn touwen te klooien zodat zij moeiteloos verder kon.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 14-03-2017, 00:18:13 »
Misschien was het wel een geplande molactie van Annelies om snel en veel te ademen in de bubbel om zo veel zuurstof te verbruiken en dat dit de niet-geplande paniekaanval in de kaart speelde. (Geen idee of dit hout snijdt, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de paniekaanval gespeeld was.)

Nee, Mol of niet, dat kan niet gespeeld zijn. Bovendien denk ik ook niet dat het zuurstofverbruik echt van belang was. Ik neem aan dat als je die berekeningen voor zuurstof maakt, dat die een zekere marge hebben. De 10 minuten zijn volgens mij gewoon de veilige marge waarop je iedereen zonder hersenschade boven krijgt. ;D

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 14-03-2017, 00:24:26 »
Als Gilles de opdracht uitlegt en zegt dat hun bagage op de zeebodem ligt zie je Annelies haar handen voor haar gezicht slaan.
Als Gilles vervolgens zegt dat ze de bagage zelf gaan opduiken zie je een close-up van het moment dat Annelies haar handen voor haar gezicht slaat (wat dus een moment eerder gebeurde).

Hier is creatief gemonteerd om de kijker te doen geloven dat Annelies schrok/ verbaasd was over dat ze zelf gingen duiken ::jaja::

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #23 Gepost op: 14-03-2017, 00:26:45 »
ik vond de actie van annelies er weer behoorlijk over. ik hoop dat dit echt paniek was en of dat nu als mol of kandidaat is, boeit me wat minder. maar om dit in te zetten als molactie om anderen te laten twijfelen, nee dat zou ik niet prettig vinden.(dus ik hoop voor annelies niet dat t echt was, want een paniekaanval is niet leuk, maar meer voor ons dat t geen tactiek was, want dat is voor mij gewoon not done zoiets)

verder snap ik echt niet hoe je al 2 weken in een land kan zijn, zonder die vlag te kennen. en tuurlijk zit de mindfuck erin dat je net een andere combi hebt gezien, waarin woorden stonden die een kleur aangeven geschreven in een andere kleur. maar bij de verdubbelaar was t net of er 5 mollen waren:-)
of liet iedereen zijn of haar verdachte even spelen om te controleren wat die ging doen.
Ik ben nooit in s africa geweest maar wist de vlag uit mn hoofd.

in deze opdracht wel een vreemd teken van annelies , ze maakt het oke teken voor duikers. kwestie van dat ze eigenlijk wel duikt??

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 14-03-2017, 00:30:45 »

in deze opdracht wel een vreemd teken van annelies , ze maakt het oke teken voor duikers. kwestie van dat ze eigenlijk wel duikt??

Nee is niet vreemd hoor. Als je gaat duiken is dat het eerste wat je meekrijgt. Ook met toeristduiken is dat het eerste wat je leert van de duikers die met je meegaan.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 14-03-2017, 00:34:50 »
verder snap ik echt niet hoe je al 2 weken in een land kan zijn, zonder die vlag te kennen.

Ik breng zelf elke dag in Nederland door en kan me buiten Koningsdag geen moment herinneren dat ik voor het laatst buiten ergens een vlag heb gezien.

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 14-03-2017, 00:35:57 »
Nee is niet vreemd hoor. Als je gaat duiken is dat het eerste wat je meekrijgt. Ook met toeristduiken is dat het eerste wat je leert van de duikers die met je meegaan.

Het ::art:: is idd wijdverspreid duidelijk teken onder duikers en niet-duikers me dunkt. Stukje algemene kennis. Overigens denk ik niet dat Annelies dit speelde, daar leek het te echt voor. Maar dan toch de juiste combi weten in die blinde paniek duidt op voorkennis als mol. Hmm..
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2017, 01:08:31 »
Stukje algemene kennis.

Lol . Ook de reis om de wereld in 80 dagen is algemene kennis en zie wat er daarvan terecht kwam  ::jaja::

Hoe dan ook mijn molpunten voor deze opdracht gaan wederom naar Annelies.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2017, 01:15:47 »
Als actief sportduiker, die weleens dit soort paniekaanvallen heeft gezien bij mededuikers, kan ik alleen maar beamen dat de paniekaanval van Annelies echt was. Dit kun je niet spelen. Ik vond wel dat de duikers er laat bij waren, je laat iemand die echt in paniek is niet 2 minuten worstelen onder water. Dit doet mij vermoeden dat Annelies in het begin paniek speelde (onderwijl oke seinend naar de onderwatercrew) en dat later pas de echte paniek toesloeg.

Die tien minuten komt niet super spits, maar op een gegeven moment bevat de lucht teveel stikstof, waardoor het niet meer veilig is. Dit zal ruim berekend zijn, want geen enkele duiker of duikorganisatie zal hiermee risico's nemen.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2017, 02:24:12 »
Leuke opdracht, kreeg het er zelf zowat benauwd van, zeker toen ik Annelies bezig zag.

Davey verbruikte redelijk veel tijd en zuurstof in de luchtbel onder water.
Tijdens het kijken vond ik het verdacht dat Annelies compleet out lijkt te gaan in die luchtbel, maar tóch haar vlag correct heeft kunnen onthouden..
Zoals anderen hier al schreven: ze zal dit toch niet gefaked hebben lijkt het. Misschien toch een manier van haar om tijd te rekken, zuurstof op te maken in die luchtbel, en de anderen die nog moesten wat bang te maken?

Ik vond het ook verdacht hoe Davey echt zat aan te dringen om als 2e te duiken. Robin probeert er een stokje voor te steken, omdat Eline bang is om te duiken en hij haar eerst wil laten gaan.. Waarom wil Davey perse als 2e?
En waarom riskeert hij gedonder binnen de groep door toch gewoon als 2e het water in te gaan, tegen de zin van de rest? Hij zegt zelf omdat hij bang is dat Eline minder zeker is en zijn zak per ongeluk kan kiezen, waardoor hij zijn bagage kwijt is.

Hoe verdacht Annelies ook is (zeker deze afl. weer), ik zou er echt een beetje flauw over zijn als de makers een mol inzetten die zo vaak past voor opdrachten en die nu pure paniek en hyperventilatie en noodreddingen
door duikers inzet om te mollen. Zelfs als het overmacht was, als mol moet je opgewassen zijn tegen de job en de opdrachten. Een blackout bij de museumopdracht, een bril vergeten en afzijdig bij de golfopdracht, nu de helft van deze opdracht niet zelf kunnen afmaken ivm hyperventilatie.. Het zal toch hopelijk niet (deels) gespeeld zijn.

Annelies maakte ook fouten bij de vlag: "Blauw van de hemel" plaatst ze verkeerd, "Het middelste is wit" (fout).
Davey begon ook al snel verkeerde kleuren in te vullen voor de Zuid Afrikaanse vlag; "Rood van de zon boven" is goed (goed), maar dan Blauw van de Zee in het midden is fout en ook wel erg onlogisch - wordt later door anderen gecorrigeerd. Hij wil ook verschillende kleuren voor de streepjes (fout)
Eline doet het weer goed en zegt correct dat blauw in het midden fout is (goede correctie).

Davey is achteraf flink aan het vloeken en balen van de foute uitkomst.
Misschen zoals Thomas in WIDM ook passioneel is als Diederik iets verkeerds doet?

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #30 Gepost op: 14-03-2017, 02:39:22 »

Hoe verdacht Annelies ook is (zeker deze afl. weer), ik zou er echt een beetje flauw over zijn als de makers een mol inzetten die zo vaak past voor opdrachten en die nu pure paniek en hyperventilatie en noodreddingen
door duikers inzet om te mollen. Zelfs als het overmacht was, als mol moet je opgewassen zijn tegen de job en de opdrachten. Een blackout bij de museumopdracht, een bril vergeten en afzijdig bij de golfopdracht, nu de helft van deze opdracht niet zelf kunnen afmaken ivm hyperventilatie.. Het zal toch hopelijk niet (deels) gespeeld zijn.

En vergeet haar valpartij tijdens de Mandela-run niet...
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2017, 02:40:24 »
En vergeet haar valpartij tijdens de Mandela-run niet...

Ja die ook!  ::ok::
Dacht toen al meteen aan een opzettelijke duikeling. Het zou wel in het algehele plaatje van Annelies passen

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #32 Gepost op: 14-03-2017, 10:35:17 »
Ik heb eens goed bekeken wie wat doet bij het inkleuren van de Zuid-Afrikaanse vlag. Robin plakt de stickers maar ik geef steeds aan wie een duidelijke stem in de beslissing heeft:

Robin, Annelies, Davey maken het onderste vak groen (fout).
Het middelste vak wordt blauw gemaakt (fout) en het bovenste rood (goed). (Onduidelijk wie dit beslist, Annelies zegt "blauw van de hemel en rood van de zon". Davey: "blauw van de zee en rood van de zon".)
Davey maakt links zwart (goed) met een streep geel (goed).
Robin maakt de andere strepen ook geel (fout), Davey zegt dat dit niet klopt.
Eline zegt dat het midden niet blauw is en Annelies en Eline maken het midden wit (fout).
Robin verandert de twee strepen rechts van geel (fout) naar blauw (fout).
Davey zegt dat de strepen (rechts) verschillende kleuren hebben (fout), Robin zegt van niet (goed).
Robin en Eline veranderen het onderste vak van groen (fout) naar blauw (goed) en de twee strepen rechts van blauw (fout) naar groen (fout).

In de uiteindelijke versie zijn wit en groen omgedraaid. (Afbeelding 3 hieronder is wat de kandidaten uiteindelijk kiezen, afbeelding 4 is zoals de vlag is.)
« Laatst bewerkt op: 14-03-2017, 10:41:10 door Heinz »

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 14-03-2017, 11:45:47 »
Prachtige opdracht! Alleen durfde ik niet meer te kijken na die panieksituatie van Annelies. Echt shocking om zoiets mee te maken.

Offline Lonneke*L

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2017, 12:25:58 »
In de terugblik waar ze al eens eerder de vlag bekeken hoor je Davey duidelijk twee keer zeggen het is groen in het midden. Dat is hij dan een paar dagen later weer vergeten blijkbaar , maar ook Robin die rood van boven en blauw beneden zegt in die terugblik lijkt dit niet precies meer te weten. Terwijl van hen juist werd gezegd dat ze zo'n goed geheugen hebben... Annelies was ook wel stellig met dat wit in het midden en Eline ging gelijk mee. Het was in ieder geval een koud kunstje de opdracht te laten mislukken want niemand leek de vlag te kennen.

Davey wil als tweede en verklaart later dat hij dacht dat Eline misschien zijn rugzak zou pakken..dat zou gewoon erg fanatiek zijn en op zich een goede reden. Davey komt op mij soms wel verdacht over maar ook best bot en niet altijd even aardig. Geen vrolijke jongen. Vond het ook raar dat hij 120 jaar antwooordde bij die vraag over Doornroosje. Dat deed Sam slimmer die gokte 100 omdat het een makkelijk getal voor kinderen is.

Hij heeft toch iets te veel wel goed gedaan denk ik.Ik sluit hem nog niet helemaal uit ::).
« Laatst bewerkt op: 16-03-2017, 13:37:23 door Lonneke14 »

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 15-03-2017, 20:54:07 »
Mooi overzicht Heinz!
Ik ga het even vergelijken met de vlaggen die de kandidaten zelf moeten opduiken.

Komt in géén van de vlaggen voor

Citaat
Het middelste vak wordt blauw gemaakt (fout) en het bovenste rood (goed). (Onduidelijk wie dit beslist, Annelies zegt "blauw van de hemel en rood van de zon". Davey: "blauw van de zee en rood van de zon".)
Komt bij niemand zijn/haar vlag voor.

Citaat
Davey maakt links zwart (goed) met een streep geel (goed).
Bij Davey is de streep ook geel, maar het vlak groen.

Citaat
Robin maakt de andere strepen ook geel (fout), Davey zegt dat dit niet klopt.
Is bij beiden niet zo.

Citaat
Eline zegt dat het midden niet blauw is en Annelies en Eline maken het midden wit (fout).
Annelies en Eline hebben allebei wit als midden (foute overeenkomst)

Citaat
Robin verandert de twee strepen rechts van geel (fout) naar blauw (fout).
Ook niet zijn kleur.

Citaat
Davey zegt dat de strepen (rechts) verschillende kleuren hebben (fout), Robin zegt van niet (goed).
Rare opmerking aangezien dat bij niemand, en ook niet bij Davey, het geval was.

Citaat
Robin en Eline veranderen het onderste vak van groen (fout) naar blauw (goed) en de twee strepen rechts van blauw (fout) naar groen (fout).
Zowel Robin als Eline hebben het onderste vlak blauw (goede overeenkomst) en Robin heeft ook de strepen groen (foute overeenkomst).

En wat kunnen we hier uit concluderen? Misschien dat de fout van Robin niet zo gek is aangezien hij met zijn eigen vlag in zijn hoofd zat? En dit geldt ook voor Eline en Annelies in zeker zin waarbij wit hun midden is en ook uiteindelijk verkeerd wordt ingevuld in de Zuid-Afrikaanse vlag.

Overigens, ik denk dat ik als je me een paar dagen geleden deze 9 vlaggen (de goede, de 3 van Heinz en de 5 hier) de Zuid-Afrikaanse vlag had kunnen kiezen. De andere voelen namelijk heel raar aan als ik ze zie. Maar als ik hem zelf zou moeten construeren, zoals de kandidaat, is het toch een stuk lastiger. Moeilijker te visualiseren.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2017, 21:35:59 door Kaaasje »

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 15-03-2017, 21:34:45 »
Nog verder over het kiezen van de kleuren van de vlag.

In de bus:
Marzena (onmols, maar ja ze is er ook al uit) wijst de vlag aan en refereert naar dat ze daar eerder over hadden gehad maar fout zaten. Robin zit erbij, en ook Annelies, Eline, Davey, Bertrand, en Jolien. Sam was hier niet bij aangezien Sam & Bouba waarschijnlijk al waren uitgestapt om naar het aquarium te gaan om vissen te tellen. Dit verklaart misschien ook zijn passiviteit als ze het over de vlag hebben.
Wat we horen in dat filmpje.
Robin: Rood bovenaan, blauw be-eneden (met nadruk op b)
Davey: het groen in het midden dat is het gras
Iemand: het gras

Zowel Robin als Davey maken hierbij een aanzet tot het herinneren van de kleuren met een ezelsbruggetje. Robin's blauw be-beneden, al zou blauw dan ook be-boven kunnen zijn, en Davey's gras, wat ook niet duidelijk een plek aanwijst.
(Het kan ook zijn dat ze het eerder al hadden over de combi van gras-groen blauw-zee, etc.)
Bovendien, niet officieel maar de kleuren worden wel gezegd betekenis te hebben. Er wordt wel gezegd dat het blauw voor de lucht en zee/oceanen staat, het groen voor het land/de natuur, het rood voor het bloed, geel het rijkdom met name goud, zwart de zwarte afrikanen en wit de blanke afrikanen.

Verder, als aanvulling op Heinz schemaatje.
Robin en Davey snap ik maar Annelies hoor ik niet echt. Verder is het mij eigenlijk niet duidelijk wie de foute keuze maakt om groen onderaan te zetten. Wat ik hier interpreteer is... Robin zegt meteen "het groen van het gras" en Davey is enthousiast hierover. Ondertussen horen we ook iemand (Eline denk ik) iets zeggen over water en Annelies zegt ook wel ja.
Het probleem zit echter, we weten niet wie nou de foute keuze maakt om gras onderaan te zetten. Davey noemt het ook het groen van het gras in het filmpje, alleen associëren ze dit op de boot met het onderste (fout) en niet met het midden. We horen helaas niet wie verantwoordelijk is voor het op het onderste vak plaatsen van groen. Het groene gras komt namelijk wel overheen met hun redenatie op de bus.

Het is inderdaad onduidelijk. Aanvullend hierop. Annelies zegt blauw van de hemel wat misschien zou suggereren dat hij bovenin zou zitten (fout), in tegenstelling tot Davey's blauw van de zee wat je onderin (goed) of er doorheen/in het midden (fout) zou verwachten. Uiteindelijk komt Robin ook met dat het blauw van het water onderin hoort. Overigens heeft Eline volgens mij al het voorzetje van blauw water gemaakt in het begin. Annelies' hemel is daarin misleidend. (Hoewel de kleur blauw in de vlag zowel lucht als zee/oceaan lijkt te symboliseren)

Annelies schudt ook nog een beetje haar hoofd als Sam zegt dat hij denkt dat het zo wel klopt. Alsof ze denkt (weet?) dat het niet klopt. Doet me ook denken aan vorige week waar Annelies ook al niet zeker was bij de schokken maar ze toch maar voor dat antwoord gingen.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #37 Gepost op: 18-03-2017, 18:20:14 »
Ik breng zelf elke dag in Nederland door en kan me buiten Koningsdag geen moment herinneren dat ik voor het laatst buiten ergens een vlag heb gezien.
Dan heb jij volgens mij regelmatig oogkleppen voor. Sowieso zijn er heel wat officiële (feest)dagen waarop de vlag buiten hangt... Denk maar aan Bevrijdingsdag. Dan nog bij koninklijke verjaardagen, bij grote sportwedstrijden, bij meerdere stadhuizen, enzovoorts enzovoorts...
Ich bin ein Bärliner!

Offline FrankLapidus

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 19-03-2017, 10:20:41 »
Ik denk wel dat de paniekaanval nep was. Volgens mij kan Annelies dit heel goed acteren, en zou dit een perfecte molactie zijn. Misschien deed ze dit om minder verdacht te worden, maar ik vind haar hier nog verdachter door.
Frankje Lapi

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 19-03-2017, 11:20:07 »
Ook ik heb bedenkingen bij de paniek van annelies in de bubbel. Maar ik zou t geen leuke molactie vinden. Absoluut niet datgene wat ik een mol graag zie doen, maar t heeft wel effect want we horen eline iets over angst zeggen en zien de bezorgdheid in de groep.