Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos  (gelezen 32372 keer)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #120 Gepost op: 6-02-2018, 19:26:27 »
Als de eerstvolgende metro over 5 minuten gaat kan je net zo goed blijven staan. Ze belanden toch in dezelfde metro. ;D

Ja, maar dat weten ze niet, die metro kan net zo goed al over 1 minuut komen. Of zouden ze eerst rustig op het bord hebben staan kijken hoeveel tijd ze nog hadden?  ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #121 Gepost op: 6-02-2018, 20:03:47 »
Ja, maar dat weten ze niet, die metro kan net zo goed al over 1 minuut komen. Of zouden ze eerst rustig op het bord hebben staan kijken hoeveel tijd ze nog hadden?  ;)

Ik krijg wel die indruk als je Stine en Simone bijna keuvelend op die roltrap ziet staan. Misschien moesten de cameramensen ook even bijkomen. :P

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #122 Gepost op: 6-02-2018, 20:11:31 »
Heb nog even nagedacht over de beste positie voor de mol. Er wordt veelal gezegd dat dit in de auto is, maar ik zie dat anders.
Als mol in de auto heb je 0 invloed op wie welke envelop krijgt. Je kunt het dan zomaar afleggen tegen sterkere kandidaten.
Als mol die de enveloppen verdeelt, heb je veel meer invloed. Je kunt zelf proberen in te schatten wat de beste verdeling onder de kandidaten is om geen/weinig geld over de finish te krijgen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #123 Gepost op: 6-02-2018, 23:29:17 »
Ik krijg wel die indruk als je Stine en Simone bijna keuvelend op die roltrap ziet staan. Misschien moesten de cameramensen ook even bijkomen. :P

Stel je voor dat je cameraman bent bij Loes of Jan, dan heb je het wel zwaar xD

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #124 Gepost op: 7-02-2018, 14:32:50 »
Heb nog even nagedacht over de beste positie voor de mol. Er wordt veelal gezegd dat dit in de auto is, maar ik zie dat anders.
Als mol in de auto heb je 0 invloed op wie welke envelop krijgt. Je kunt het dan zomaar afleggen tegen sterkere kandidaten.
Als mol die de enveloppen verdeelt, heb je veel meer invloed. Je kunt zelf proberen in te schatten wat de beste verdeling onder de kandidaten is om geen/weinig geld over de finish te krijgen.

Maar dan heb je het als mol wel echt totaal verkeerd aangepakt:
De meest fanatieke kandidaat krijgt weliswaar de jokers (Jan) maar de volgorde van overigen vind ik heel onwaarschijnlijk:
Olcay (rent in de opdracht met de tunnel in haar eentje 'even' 6 trappen omhoog om de verdere route te checken) € 1000,-
Loes (fit typje, ook fanatiek) € 500,-

Maar de twee minst fanatieke kandidaten Stine en Simone, die allebei nou nog niet echt fit bezig zijn geweest geef je een joker en niets..

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #125 Gepost op: 7-02-2018, 14:54:37 »
Bovendien is het als Mol lastig uit te leggen waarom je de minst fanatieke/fitte kandidaten het geld zou geven, en de meest fanatieke/fitte kandidaten de jokers. Maak je jezelf echt heel erg verdacht mee.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #126 Gepost op: 7-02-2018, 15:21:39 »
Maar dan heb je het als mol wel echt totaal verkeerd aangepakt:
De meest fanatieke kandidaat krijgt weliswaar de jokers (Jan) maar de volgorde van overigen vind ik heel onwaarschijnlijk:
Olcay (rent in de opdracht met de tunnel in haar eentje 'even' 6 trappen omhoog om de verdere route te checken) € 1000,-
Loes (fit typje, ook fanatiek) € 500,-

Maar de twee minst fanatieke kandidaten Stine en Simone, die allebei nou nog niet echt fit bezig zijn geweest geef je een joker en niets..
Ik zeg niet dat de mol in dit geval de beste positie had. Ik geef puur aan wat volgens mij de beste positie zou zijn.
Trouwens, Olcay heeft al eerder een groot bedrag verspeeld, ook met een auto. Maar dat terzijde
« Laatst bewerkt op: 7-02-2018, 15:24:02 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #127 Gepost op: 7-02-2018, 15:41:45 »
Ik zeg niet dat de mol in dit geval de beste positie had. Ik geef puur aan wat volgens mij de beste positie zou zijn.
Trouwens, Olcay heeft al eerder een groot bedrag verspeeld, ook met een auto. Maar dat terzijde
Zie mijn reactie op topic kandidaat Ruben.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2018, 15:43:29 door Gadoesja »

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #128 Gepost op: 7-02-2018, 15:58:20 »
Ik zeg niet dat de mol in dit geval de beste positie had. Ik geef puur aan wat volgens mij de beste positie zou zijn.
Trouwens, Olcay heeft al eerder een groot bedrag verspeeld, ook met een auto. Maar dat terzijde
Maar daar bestuurde ze zelf de auto ;D.

Bovendien is het als Mol lastig uit te leggen waarom je de minst fanatieke/fitte kandidaten het geld zou geven, en de meest fanatieke/fitte kandidaten de jokers. Maak je jezelf echt heel erg verdacht mee.
Ik had de joker van Simone ook aan een snelle speler gegeven als mol. Die kun je als kandidaat nog heel goed verklaren. En de niets kun je ook aan je grootste 'mol verdachte' geven. Dus genoeg mogelijkheden om je acties te verklaren.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #129 Gepost op: 7-02-2018, 22:56:21 »
Maar daar bestuurde ze zelf de auto ;D.
Ik had de joker van Simone ook aan een snelle speler gegeven als mol. Die kun je als kandidaat nog heel goed verklaren. En de niets kun je ook aan je grootste 'mol verdachte' geven. Dus genoeg mogelijkheden om je acties te verklaren.
En nu deed ze (Olcay) ook zelf mee ad race...

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #130 Gepost op: 7-02-2018, 23:39:01 »
Ik vind Olcay te opzichtig mollen steeds, daarom verdenk ik haar niet echt. Maar: zowel de 750 euro in de auto's en nu de 1.000 euro in "stoelendans" niet binnen brengen? En beiden eigenlijk dubbel, da's 1.500 en 2.000 euro!  ::oink::
Dat is serieus veel ja   ::jaja::
De dame wordt met de aflevering verdachter  ::jaja::
(Wat ik uiteraard toejuich, haar als wensmol hebbende)  ::bravo::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #131 Gepost op: 8-02-2018, 18:01:41 »
Citaat
Ik vind Olcay te opzichtig mollen steeds, daarom verdenk ik haar niet echt. Maar: zowel de 750 euro in de auto's en nu de 1.000 euro in "stoelendans" niet binnen brengen? En beiden eigenlijk dubbel, da's 1.500 en 2.000 euro

En zonder zichtbare vorm van overleg voor 1000 bellen. Maakt 4500 niet verdiend of uitgegeven in 3 opdrachten. Tikt lekker aan maar daar is ander topic voor.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #132 Gepost op: 8-02-2018, 18:11:00 »
Het grijze mercedes busje "BA-009-LU"... is daar iets mee? Het is in een aantal tussenshots nogal mysterieus in beeld...

Het vervoert Olcay van punt 1 naar 2 en is een tijdje onvindbaar en nogal sloom, waardoor ze de metro mist en achterop raakt met een hoog geldbedrag.
En hetzelfde busje vervoert later Stine van 3 naar 4 en haalt schijnbaar nogal wat verloren tijd in, waardoor ze nog steeds in de race blijft met een lege envelop

Dat komt de mol allemaal wel heel erg goed uit...
 :-X



Het blijft lastig om de volgorde eruit te halen. Er wordt zoveel gemonteerd. Was Olcay echt de laatste? Stapte ze misschien in dezelfde metro maar op een andere plek?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #133 Gepost op: 10-02-2018, 16:24:32 »
Ruben geeft Jan de jokers, in zijn optie de snelste. Met als achterliggende gedachte dat Ruben de jokers zelf nodig denkt te hebben. En verder als kwestie van vertrouwen richting Jan?
Olcay krijgt de € 1000.- Zij is eveneens snel. Ruben verdenkt haar dus kennelijk niet.
Loes krijgt de € 500.-, ook kwestie van vertrouwen?
Simone krijgt 1 joker.
Stine krijgt niets.
Zo te zien verdenkt Ruben Simone en Stine.

In zijn eigen belang hoopt hij dat diegene die de beste conditie heeft het grote geld of jokers als eerste binnen zal brengen. Jokers een garantie voor de volgende ronde, en als dat niet lukt, geld voor de pot.
Er is nog een zwarte vrijstelling in het spel, afwachten waarvoor, wanneer en door wie die gebruikt gaat worden.

Het gedrag van Olcay valt erg op, dat is niet zomaar vreemd kandidatengedrag. Zij doet m.i. niet veel moeite de € 1000.- binnen te brengen. Zij loopt zelfs een auto met het MOLteken voorbij. Waar kwam zij eigenlijk vandaan lopen? In ieder geval langs die auto vanaf de andere, onlogische kant.

Er is hier op het forum al diverse malen geschreven dat het niet om de (on)hints gaat maar om het gedrag. In deze opdracht kan men de deelnemers goed volgen, denk ik zo.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #134 Gepost op: 2-03-2018, 18:27:48 »
posts vanuit het Wie is de Mol? poll - topic. Op verzoek van Brtdm hier verder


Dus kan de Mol enkel nog Olcay zijn? Want als er zo zwaar getild wordt aan een Mol die niet die hele chaos opdracht wint, dan neem ik aan dat Ruben die helemaal geen invloed heeft dan ook niet de Mol is.

Ik vind dat er veel redenen zijn om Jan als Mol af te schrijven, maar "de chaos opdracht niet winnen" vind ik er geen.

Ik schreef net dat ik Jan niet afschreef. Wel vind ik zijn gedrag in deze opdracht vreemd, als hij de mol zou zijn.

Niet alleen dat hij de opdracht niet wint, maar meer nog dat hij geen enkele invloed op het verloop van de opdracht lijkt te hebben. Hij zorgt er ook niet voor dat Olcay niet wint ... rent er meteen vandoor met Loes in het begin.

Stel dat Olcay een kandidaat is, en mol Jan heeft haar hier op een bepaalde manier gehinderd. Had ze anders dan wel gewonnen van Loes? M.a.w. ik zie niet hoe Jan een rol heeft in hoeveel er werd verdiend. 0, 1000 of 2000 aan mol;geld. Van Ruben kun je nog zeggen dat hij hoopte dat Jan het snelste was, en dus geen geld zou binnen brengen. Maar Olcay is hier inderdaad verreweg het meest verdacht.

'Niks gepresteerd' is behoorlijk overdreven.
In een volledig onbekende omgeving een routebeschrijving krijgen zonder een kaart bij de hand te hebben. Dan is het zó makkelijk om per ongeluk fout te lopen. 'Moest ik hier nou rechts of links? Na de metro moest ik naar rechts, maar er zijn twee straten die ik dan in kan. Welke moet ik dan nemen?'
Eén foutje kan ervoor zorgen dat je verdwaald raakt. En bij zo'n opdracht die om tijd draait, kan één foutje funest zijn.

Liep Jan echt fout of alleen niet ver genoeg? Dat laatste las ik namelijk ergens. Juist dat vond ik opvallend. Maar goed, misschien klopt dat niet.

Ik ga er vanuit dat de mol meer voorkennis heeft en de route op satelliet beeld en street view uitvoerig heeft kunnen bekijken. Maar dat is misschien een verkeerde aanname.

Ik snap ook dat de stress van het moment niet helpt, maar in mijn ervaring is het normaal prima doenbaar is om een klein gebied per Google Street View even snel "uit het hoofd" te leren. ik onthoud dat bijna even goed als dat ik er eerst zelf ben geweest. Natuurlijk zijn de beelden vaak niet heel recent, maar meestal komt het aardig overeen.

Dus ja, dat komt op mij enigszins vreemd over, maar ik sluit het zoals gezegd niet uit.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 18:32:24 door Amethyst »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #135 Gepost op: 2-03-2018, 18:57:28 »
Het lijkt me toch echt dat de mol in deze opdracht lastig zijn voorkennis in praktijk kan brengen. Streetview bestaat nouwelijks in Georgië en een route onthouden is ook niet bepaald eenvoudig. Ik dacht in eerste instantie ook dat dit niet logisch is voor Jan als mol. Maar een klein foutje kan al heel veel schelen. Of om mijn handtekening te citeren. Mollen zijn ook maar mensen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 19:01:24 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #136 Gepost op: 2-03-2018, 19:09:33 »
Stel dat Olcay een kandidaat is, en mol Jan heeft haar hier op een bepaalde manier gehinderd. Had ze anders dan wel gewonnen van Loes? M.a.w. ik zie niet hoe Jan een rol heeft in hoeveel er werd verdiend. 0, 1000 of 2000 aan mol;geld. Van Ruben kun je nog zeggen dat hij hoopte dat Jan het snelste was, en dus geen geld zou binnen brengen. Maar Olcay is hier inderdaad verreweg het meest verdacht.

Dat Olcay het meest verdacht is, daar zijn we het dan over eens. ;D

Maar ik plaats Ruben niet boven Jan qua verdachtheid in deze opdracht. Beiden zitten sowieso in de kolom 'onverdacht', maar Ruben zit daar wat mij betreft harder in. Ik schat het uitkiezen van kandidaten echt heel laag in. Zelf mee lopen geeft je tenminste de kans om de uitslag actief te beïnvloeden.

Kijk, ik zie dat je van mening bent dat er meer voorkennis is dan alleen maar weten wat iedereen in zijn enveloppen heeft. Dus als Ruben de Mol is, dan brengt hij dat penningmeesterschap toch niet ter sprake? Als je dan 1 van de 3 niet-geld enveloppen hebt gekregen van Olcay (die Ruben in die aflevering bovenaan haar lijstje had staan) dan gebruik je die magische voorkennis toch gewoon om zo ver mogelijk mee te gaan tot de geldenveloppen er uit zijn?
In het geval Olcay hem wil testen en ze hem geld geeft, dan gaat hij gewoon mee tot ze met 2 zijn en dan laat hij de ander winnen (tenzij die 1000 euro in de envelop heeft en jij maar 500).

In ieder geval is jezelf vlak er voor op die positie zetten heel onmols. Zeker voor Ruben die niet het imago heeft van het spel risicovol te spelen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #137 Gepost op: 2-03-2018, 20:23:18 »
De mol kan deze opdracht niet helemaal in de hand hebben (hangt af van het verkeer) maar hij zal toch wel eerder met de productie de route doorlopen hebben. Als die de enveloppe met 1000 euro krijgt moet de mol enkel voor zorgen niet als eerste aan te komen, in geval van de jokers natuurlijk wel.
Olcay komt hier duidelijk zeer verdacht naar voren. Ruben kan ook verdacht zijn door Olcay 1000 euro toe te kennen (temeer omdat hij vlak daarvoor het penningmeesterschap overnam), van Jan snap ik zijn bedoeling als hij de mol is niet (verkeerd lopen).
Olcay of Ruben zouden voorkennis kunnen hebben, bij Jan is dat niet het geval.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 20:26:17 door Luc »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #138 Gepost op: 2-03-2018, 20:40:15 »
Ik denk toch dat jullie uitgaan van meer voorkennis dan dat een mol daadwerkelijk heeft. Maargoed, we zullen het vanzelf zien.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #139 Gepost op: 2-03-2018, 20:52:08 »
Ik denk toch dat jullie uitgaan van meer voorkennis dan dat een mol daadwerkelijk heeft. Maargoed, we zullen het vanzelf zien.

Eens! Ik noemde eerder vandaag al het bovennatuurlijke karakter dat dommigen mollen toedichten.
Jouw onderschrift zint me wel.

Als de mol zoveel voorkennis én macht over het universum had als hier soms wordt beweert kan op basis van de chaos-opdracht alléén Olcay nog de mol zijn...

Als Olcay de mol wel is, had ze het hier makkelijk: geen 1000 euro verdienen kan iedereen. Als Jan de Mol is moest hij hier iedereen voor blijven: veel moeilijker, zelfs als je de route eerder had gezien.
Als Ruben de Mol is had hij weinig invloed en snap ik niet waarom hij deze rol wilde, tenzij hij vermoedde de €0 te krijgen en niet als hoofdverdachte van velen ook nog eens met €0 anderen durfde weg te spelen