Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn  (gelezen 19588 keer)

Offline mastermol

• Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 1: Maneschijn
« Reactie #40 Gepost op: 4-03-2018, 08:46:03 »
Misschien is dit al gezegd door iemand, maar ik denk dat ze in werkelijkheid meer dan 30 minuten tijd hadden voor deze opdracht.
Opvallend vond ik vooral dat iedereen rustig liep, ik heb niemand zien rennen. Als je maar 30 minuten hebt zou je dat wel verwachten.
Verder is het bijde start wat schemerig. Wanneer de tijd op 15 minuten staat is het ineens helemaal donker. Dat is wel erg snel.
Geen hint, maar dit viel mij op :)

---
Er bestaat een kinderboek waarin een mol de maan probeert te pakken.
Dit boek heet 'Ik wil de maan'. In dit boek moet de mol op een gegeven moment huilen.
Wanneer Olcay de maan ziet zegt ze 'Ik moet er bijna van huilen'. Een subtiele hint naar de mol uit het kinderboek?

« Laatst bewerkt op: 4-03-2018, 11:54:06 door Lukie4, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline hrvdg7

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 4-03-2018, 09:08:04 »
Hier is het meest gemold door Jan. Hij was als 1e bij de telescoop. Maar kreeg hem zg. Niet aan de praat. Toen Olcay en Ruben de maan al hadden gevonden,kon Jan niet achterblijven.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #42 Gepost op: 4-03-2018, 11:19:34 »
Hier kon natuurlijk ook niet gemold worden, deze opdracht was zo makkelijk haha ::rofl::. Olcay probeerde het naar mijn idee nog wel door het gebouw niet te vinden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #43 Gepost op: 4-03-2018, 11:35:14 »
De enige twee die hier enigzins molden: Jan en Olcay.
Olcay vindt als laatste de telescoop, ze haalt wellicht Jan nog even uit zijn huisje daar, ze dartelt maar wat rond. Wanneer ze de mol zou zijn dan had ze dat prima nog wat langer vol kunnen houden. Ze zegt ook iets mols in de biechten, dat ze soort van bijna baalt van Jan, ik moet nog even precies opzoeken wat ze exact zei.
Jan: lukt niet met telescoop, ziet maan wel en dan weer niet.

Maar beiden ook onmols: waarom gaat Jan Olcay allemaal goede aanwijzingen geven, hij had haar lekker kunnen laten ronddolen? En Olcay had gewoon net kunnen doen alsof ze het niet vond, of net te laat
Meer L

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #44 Gepost op: 4-03-2018, 13:11:49 »
Misschien is dit al gezegd door iemand, maar ik denk dat ze in werkelijkheid meer dan 30 minuten tijd hadden voor deze opdracht.
Opvallend vond ik vooral dat iedereen rustig liep, ik heb niemand zien rennen. Als je maar 30 minuten hebt zou je dat wel verwachten.
Verder is het bijde start wat schemerig. Wanneer de tijd op 15 minuten staat is het ineens helemaal donker. Dat is wel erg snel.
Geen hint, maar dit viel mij op :)
De schemering kan daadwerkelijk binnen no time vallen. Was ook al gezegd volgens mij dat als je zuiderlijker komt het veel sneller gaat.
Ich bin ein Bärliner!

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #45 Gepost op: 4-03-2018, 13:20:16 »
maan=moli
Art tegen Jan 3x in beeld.
1x direct de maan zien, 1x door de telescoop moli zien en 1x vlak voor Art zijn neus: Jan.

Offline Nigel

• Forumlid
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
« Reactie #46 Gepost op: 4-03-2018, 13:56:29 »
Wat mij opviel is dat Jan zei: "Ik heb DE mol (kleine stilte) logo gevonden"
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #47 Gepost op: 4-03-2018, 14:34:51 »
Er bestaat een kinderboek waarin een mol de maan probeert te pakken.
Dit boek heet 'Ik wil de maan'. In dit boek moet de mol op een gegeven moment huilen.
Wanneer Olcay de maan ziet zegt ze 'Ik moet er bijna van huilen'. Een subtiele hint naar de mol uit het kinderboek?

Een van de kandidaten gebruikte in een biecht het woord 'kinderboek'. Ik weet niet meer wie
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 19:54:22 door Daisy, Reden: citaat gefixed »
You'll never walk alone

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 4-03-2018, 14:47:17 »
Citaat
Hier is het meest gemold door Jan. Hij was als 1e bij de telescoop. Maar kreeg hem zg. Niet aan de praat. Toen Olcay en Ruben de maan al hadden gevonden,kon Jan niet achterblijven.

Dat is wel zo. Maar zonder Jan had Olcay daar nu nog rondjes gelopen. Jan als Mol had gerust de maan kunnen zien, Olcay had het zonder zijn hulp nooit op tijd gered en zou de schuld hebben gekregen.

Offline eilandgek

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 4-03-2018, 15:35:53 »
Toch zat ik me tegelijkertijd een beetje te ergeren dat het niveau qua opdracht 0,0 was. Breng de maan in beeld en verdien geld? Echt? Was er niemand van de redactie die iets extra's kon bedenken?
Het is me opgevallen dat in de loop van de jaren de opdrachten steeds korter duren. 15 Minuten, een halfuurtje, hooguit eens een uur. (Heel anders dan de Belgische mol waar opdrachten soms nog wel een stuk langer duren). Dus wellicht ook minder tijd daarmee om meer lagen in een opdracht te stoppen, want dan gaat het "te lang" duren...?

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #50 Gepost op: 4-03-2018, 15:39:38 »
Mooie beelden, leuk om een keer te doen. Maar waarom in hemelsnaam was dit een opdracht in wie is de mol. Wat valt er hier te mollen? Wat valt er hier te speuren? Je hebt als deelnemer totaal geen zicht op wat de anderen aan t doen zijn.

Qua sfeer een 8,5 . Qua beelden een 8 , voor de rest naja.   ::ohno::

Opdrachten duren steeds korter? Eh de uitzending duurt even lang. Wat betekent dit? Dat we steeds minder vd opdrachten zien in ruil voor schapen op een bergweide, oude vrouwtjes op een bank etc.  Maar daar is niet alleen dit seizoen schuldig aan.

Offline Lama1997

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 4-03-2018, 15:47:00 »
En toch had dit seizoen best wel wat lange opdrachten:

1.1: 2 uur
2.2: leek mij ook een grote opdracht, maar dit is niet zeker
2.3: 1,5 uur
5.2: kandidaten leken me echt wel een tijdje onderweg met de auto
6.2: door de verschillende deelopdrachten werd dit toch wel een grote, lange opdracht
7.2: drie uur
7.3: lange treinreis
8.3: leek mij ook geen korte opdracht
9.2: een uur

Deze opdrachten leken mij toch minimaal een uur te duren.

OT: ik vond juist Ruben niet mols hier en Jan wel. Het kwam uiteindelijk allemaal op hem aan. Als hij het toch nog verpest zou hebben, zou dit misschien veel te veel zijn opgevallen. Althans, dat kan zijn redenering zijn geweest :)
« Laatst bewerkt op: 4-03-2018, 15:48:42 door Lama1997 »

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 4-03-2018, 16:36:46 »
Deze opdracht ligt in het verlengde als de flessen uit het water halen bij het meertje van seizoen 14, of de lampionnen uitblazen in Jordanië in seizoen 9. Prachtige beelden, molpotentie is er wel maar wordt omwille van het prachtige decor niet benut door de mol. Ja je kunt zoeken tot je een ons weegt (ala Olcay), kandidaten naar verkeerde afgesloten koepels sturen (Ruben) of tijd rekken door niet via de porto maar in persoon een andere kandidaat te helpen + de maan uit het vizier zien glippen (Jan) Maar net zoals bij die brug verven, het is een te mooie opdracht om te verstieren.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #53 Gepost op: 4-03-2018, 16:45:28 »
het is een te mooie opdracht om te verstieren.
Leuk, maar dat is het spel niet.

Het spel is, de opdrachten verstieren en niet ontdekt worden. Ik ga er dus vanuit dat er ook in deze opdarcht gemold is. Aangezien het met de telescopen zelf bij alledrie gelukt is, moet het mollen buiten hebben plaatsgevonden. Dus, bijvoorbeeld:
- bij het bedenken van een plan
- bij het taakverdelen
- bij het elkaar opdrachten geven.
- bij het zoeken naar de juiste gebouwen
- bij het binnen blijven zodra je iets vindt waardoor je de ander niet helpt een gebouw te vinden
- bij het apart verkennen (de mol weet dat de andere twee de weg niet weten)
Dat de mol zijn telescoop juist gericht heeft, heeft weet te maken met dat niet ontdekt worden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 4-03-2018, 16:53:44 »
Leuk, maar dat is het spel niet.

Het spel is, de opdrachten verstieren en niet ontdekt worden.

Eens, maar er is niks onmenselijks aan een mol hé. Wij praten graag in theorie wat de beste molactie zou zijn geweest en in welke positie je idealiter mag moeten functioneren als mol. Maar daarbij ga je er aan voorbij dat als mol in de praktijk je soms moet improviseren. Je kunt niet alles voorzien. En dan kun je in deze opdracht meegevoerd worden door emotie (zoals Olcay/Jan/Ruben allemaal wel hadden) en simpelweg vergeten om een opdracht te verstieren. Met niet ontdekt worden kom je niet ver. Ook al sta je in je eentje in zo'n koepel.. als de opdracht mislukt omdat 2 v/d 3 hem wel vinden (en dit melden via de porto wat iedereen kan horen) is 1+1=2 en weet je dus wie van de drie gemold heeft. En dan ben je als nog ontdekt.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline kevin174

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 4-03-2018, 17:56:04 »
Ik vraag me alleen af wat ze gedaan hadden als ze alle drie pas 30 seconden voor het einde gevraagd hadden of Art kon komen controleren. Art kan moeilijk in 30 seconden tijd overal komen kijken.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 4-03-2018, 18:12:59 »
Ik vraag me alleen af wat ze gedaan hadden als ze alle drie pas 30 seconden voor het einde gevraagd hadden of Art kon komen controleren. Art kan moeilijk in 30 seconden tijd overal komen kijken.
In principe hoeft Art pas te controleren nadat de tijd om is.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #57 Gepost op: 4-03-2018, 18:24:15 »
Eens, maar er is niks onmenselijks aan een mol hé. [knip] En dan kun je in deze opdracht meegevoerd worden door emotie en simpelweg vergeten om een opdracht te verstieren.
Ik neem de mol niets kwalijk hè. Als een opdracht slecht "molbaar" is vanwege emotionele lading of de potentie voor mooie beelden, dan kun je daar natuurijk niet de mol de schuld van geven. Dat is de opdrachtmakers aan te rekenen.

Ik ben er niet op tegen hoor. Dit is de finale en een grootse afsluiting vind ik dan op zijn plaats. Ook als dat de opdracht speltechnisch minder goed maakt. En voor mij is dit een prima finale-opdracht (eigenlijk beter dan de autorit in de bergen).

De reden dat ik reageerde op die ene zin van jou "het is een te mooie opdracht om te verstieren" is dat ik denk dat je de opdracht wel degelijk goed kan verstieren zonder hem minder mooi te maken. Was de opdracht niet mooi geweest als er twee telescopen goed stonden ipv drie? Ik denk zelf dat dat weinig uitmaakt. Het imposante zit m.i. in de telescopen, niet in de maan. Of je als kijker nou twee juist afgestelde telescopen ziet of drie, lijkt me voor de mooie beelden niet zo veel uit te maken.

En als de mol zijn telescoop goed zet en een van de kandidaten het niet lukt, is dat voor de mol alleen maar beter. Daarom denk ik dat de mol hier te werk is gegaan door te vertragen aan het begin, in de hoop dat een van de kandidaten te laat bij zijn/haar telescoop zou zijn. Tijdrekken met overleg, kandidaten de verkeerde kant op sturen, zelf de dichtstbijzijnde toren pakken zodat de onwetende kandidaten verder moeten lopen in onbekend terrein terwijl het al donker is, en zelf snel in een toren gaan zodat het niet verdacht is terwijl je de andere kandidaten in de steek laat, want je hebt immers afgesproken dat je opsplitst.

Dus ik zou zeggen: wie zich heel snel in een van de juiste torens wurmt, is verdacht.

In principe hoeft Art pas te controleren nadat de tijd om is.
Ligt er aan. Terwijl Art de controle doet, is de aarde een stukje gedraaid en zijn de manen misschien wel inmiddels uit zicht (zoals bij Jan gebeurde). Nou denk ik dat als ze allemaal net binnen de tijd waren geweest, dat gewoon iemand anders de controle had gedaan i.p.v. Art zelf (Ik snapte sowieso de toegevoegde waarde niet zo dat Art dat zelf controleerde.) Er zijn immers cameramensen aanwezig en die kunnen dat ook controleren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 4-03-2018, 21:23:50 »
Wat een prachtige locatie! Geweldig als je zoiets vindt, daar moet je als productie gebruik van maken. Dan maar een te makkelijke opdracht.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlynk

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 5-03-2018, 09:55:38 »
Als Jan de mol is, toch lekker lang getreuzeld dat ie als laatste klaar is, vervolgens het geld van Art krijgt en dat dan lekker "als fooi" bij die telescoop kan laten liggen!