VerfbomBas probeert de discussie op gang te brengen. Tegen Martijn: 'Gij gaat voor het spel, wat bedoelt ge daarmee'. Bij de stemming is hij voor terughalen van Eva. Het was inmiddels duidelijk hoe erover gedacht werd, dus hiermee helpt hij verdeeldheid zaaien. En de Mol weet al dat Eva terugkomt, dan is het misschien wel slim om niet te hard tegen haar geweest te zijn. Dan het wijzen naar alleen Ingrid, conflict zoeken, al genoemd door Run: 'Je wilt haar niet terug, bel jij haar dan maar'. Terwijl er nog 4 of 5 anderen aan tafel zitten die haar ook niet terug wilden hebben.
Wat me iets doet twijfelen is dat hij vlak voor de bom ontploft naar voren leunt. Maar de Mol weet natuurlijk dat het een yoghurt-bom is, en zal hem zijn verteld dat er niets te vrezen is. Of, een suggestie die ik elders zag, de Mol weet niet dat de bom op iedereen afgaat, en niet alleen op afvaller Ingrid (een paar stoelen verder). Als Eva terug is, herinnert Bas haar er nog even aan dat er ook mensen waren die haar wel terug wilden hebben.
VissenmemorieHier heb ik voor het eerst echt een probleem met Bas. Hij doet nauwelijks iets verdachts. De eerste vier vissen gaan heel gestructureerd, en daarbij helpt hij ook de andere groep met goede aanwijzingen. Daarna is het iets minder goed te volgen. Bas kan een vis van Axel niet thuisbrengen en zegt: 'gooi maar terug', maar wordt gecorrigeerd door Martijn. Bas neemt die correctie dadelijk over: 'ok, ja, doe maar in 8'. Uiteindelijk zijn ze eerder klaar dan het andere duo, waar het duidelijk veel moeizamer gaat. Bas: 'Het zal vooral van de anderen afhangen'. Dat lijkt me geen goede strategie als Mol. Buiten de tijd vraagt hij aan Axel nog even hoe het zit met bak 4. Maar zoals we weten, waren alle matches goed. En Bas staat te glimmen van trots.
Met Gilles op het strandNiet veel bijzonders te zien bij Bas. Alleen dat als hij aan de beurt is, we niet het moment zien waarop Gilles wijst (en de Mol waarschijnlijk 2 kandidaten doorgeeft voor de kajuit). Was het te duidelijk op beeld? Een lachje en een knakje met zijn hoofd als hij terugkomt, iets wat we bij de andere kandidaten niet zien. Die zijn veel ingetogener. Kan een brutale move zijn. "Bas doet net alsof hij iets weet, dus hij zal het wel niet zijn".
Boot escape-roomBij het vormen van de duo's zoek Bas meteen Joeri op. Aan de ene kant kandidaats (Joeri verdenkt hem immers), aan de andere kant mols omdat hij ziet dat Joeri geen goede zwemmer is. Dus die kan hij straks aansporen zijn vest op te blazen. Bovendien moet hij als hij de Mol is naar de dichtstbijzijnde opdracht, en Joeri zegt al meteen dat hij niet teveel wil zwemmen. Dus die moet je precies hebben. Bas komt als eerste aan en zwemt niet eerst om de kist heen (waarom niet?), maar kijkt er meteen bovenop. Duikbril gevonden. Joeri gaat tenminste 3x naar beneden om te kijken, waarbij Bas steeds aan de korte kant van de kist hangt. Voordat Joeri voor een 4e keer duikt, is hij verhuisd van de korte naar de lange kant van de kist. Daar hangt hij ook als het touw knapt. De voice-over zegt: 'het touw schiet los', maar als Joeri weer boven komt, zegt Bas: 'het touw is kapot'. Dat is toch een verschil, voice-over. En het stukje touw in zijn hand is ook echt te kort om te zijn los geschoten. Verder doet Bas de hele opdracht niets meer, helpt nergens meer echt mee aan het slagen van de opdracht. Hij vindt alleen de gezonken kist nog terug. (Joeri onderschat? Zwemmen kan hij niet, maar duiken blijkbaar wel!). En aan het eind weer een heel rare biecht van Bas. Joeri verdenken, die zo zijn best deed en de opdracht in feite 2x redde (bamboestokken pakken, en boot beklimmen). Datzelfde vreemde afgeven op Joeri deed Bas al eerder in afl. 2 na de hike-opdracht.
Conclusie Mijn verwachting dat Bas geprikkeld zou zijn na afl. 3 en bij de eerstvolgende opdracht wat meer risico zou nemen, kwam niet uit. De vissenmemorie zit me dan ook behoorlijk dwars. Aan de andere kant is dat tot nu toe de enige opdracht waarin ik echt niets mols zie aan Bas. Bij alle andere opdrachten, en ook in de biechten, vind ik hem wel op de een of andere manier verdacht. Dus deze week nog steeds mijn hoofdverdachte, al ben ik wel op zoek naar alternatieven voor het geval dat.
Ik had het idee dat Bas helemaal niet deelde in de vreugde bij het slagen van opdracht 4 (escape/zwemmen). Ik zag het i.i.g. niet in beeld.
En dat ook nog, inderdaad.