Heeft iemand die vreemde schutters ook al opgemerkt? Heel knap werk van de montage!
Deel 1 speelt zich af op 48'19 in de aflevering. Joeri loopt voorop, en ziet een schutter. Hij is i.t.t. tot alle andere schutters helemaal ingepakt, ik weet zelfs niet of we hem nu van voren of van achteren zien. Als de groep er voorbij is, zien we de schutter van dichtbij, in dezelfde bunker. Dat is niet Bas. Maar ook niet de schutter die we net zagen, zijn pak is heel anders.
Deel 2 is op 54'31. Joeri zegt: "Opletten". Op dat moment zien we een schutter zitten wachten, geweer in de aanslag. In het beeld dat daar direct op volgt zien we hem weer, maar dan van om de hoek. Ook dit is niet dezelfde schutter. In het eerste beeld lijkt hij een zwart petje op te hebben, en een lichte huidskleur. In het tweede beeld zien we duidelijk zijn zwarte haar, en volgens mij een wat donkerder huidskleur.
Degene die hier de groep onder vuur neemt, is Bas niet, maar de man met het haar. Het eerste beeld van de man met het petje moet dan al eerder zijn gemaakt.Deel 3 is op 58'36. Joeri zegt opnieuw: "We moeten wel opletten". Op dat moment zien we rechts in beeld een cameraman meelopen met de groep. Dit moet er bewust in zijn gemonteerd, want meestal worden die zorgvuldig uit beeld gelaten.
Dus zeg het maar: was Bas een van de schutters? Ik ben geneigd om te zeggen: het was de cameraman. Maar die mysterieuze schutter in deel 1 dan? Daar had je niet een van je cameramensen voor nodig, in dat pak kan ook een Vietnamees zitten. Of stiekem toch Bas, omdat wij met al ons gespeur nu al 'ontdekt hebben' dat het de cameraman moet zijn geweest.
Kortom: fantastisch montagewerk!! Een paar keer suggereren dat Bas een van de schutters kan zijn geweest, maar ook een beeld waaruit je kunt concluderen dat het de cameraman was. Ik ben echt onder de indruk van zulk zorgvuldig vakwerk, en nog steeds in verwarring. En dat was natuurlijk precies de bedoeling.
P.S. Ik wilde nog wat foto's uploaden, maar daar is mijn internet te traag voor.
EDIT: Ik heb een conclusie doorgestreept, waar ik bij nog eens kijken helemaal niet zeker van ben. Niet uit te sluiten dat Bas (of de cameraman) wel op de groep schiet bij deel 2.
Waarom had Bas zijn bed bij de paintballopdracht helemaal uit elkaar gehaald?
Dat is een interessante vraag! Het is al te zien vlak nadat hij zijn cel wordt ingeleid, maar in latere beelden is het bed opeens weer intact. En aan het eind weer uit elkaar. Beelden niet chronologisch gemonteerd dus. En er is inderdaad geen enkele reden in de opdracht om iets met dat bed te doen, geslapen had hij er ook al niet. Een gokje:
- Bas is kandidaat, en heeft zijn bed uit elkaar gehaald op zoek naar middelen om zich te eerder te bevrijden, zodat hij de vrijstelling kon pakken voordat de anderen kwamen. Of:
- Bas is de Mol, en wist dat er in het bed een geweer, masker en een sleutel van zijn cel verstopt waren. Ik vind het wel opvallend dat hij bij binnenkomst al een groen legerpakje aan heeft (maar ook dat kan weer misleiding zijn...).
Wel erg verdacht allemaal. Ik vond het ook vreemd dat hij de avond tevoren al van de groep werd weggehaald. Ze stopten hem 's ochtends pas in de cel, vlak voor de anderen aan de opdracht begonnen.
Zo lijkt Bas dus een kandidaat die een vrijstelling wilde verbergen voor zijn medespelers maar oh oh zogenaamd gevallen en nu weten die dus ook van de vrijstelling. Dit had makkelijk kunnen ontaarden in een perfect scenario (voor mol Bas) waarin Joeri/Elisabet de vrijstelling Bas niet zouden gunnen. Zij hadden 't hem erg kwalijk kunnen nemen dat hij de vrijstelling met een list voor hen verborgen wilde houden: verraad! Hadden Joeri/Elisabet Bas afgeschoten dan hadden zij de verloren 4000 voor de groepspot wel aan de anderen kunnen uitleggen en was Bas daarmee ook weggekomen.
Goeie analyse van die zogenaamde struikelpartij van Bas!
Ik kan inderdaad geen enkele reden verzinnen om dat als kandidaat te doen. Als je die vrijstelling echt verborgen wilt houden, en toch al krap in de tijd zit, ga je ook niet nog even nepmollen. Als Mol is het wel weer logisch. Wel wat oponthoud gescoord, maar jammer genoeg geen conflict. Dan maar volle kracht vooruit naar de jeep
en hopen dat een van de anderen net te laat is. Ja, helemaal mee eens dat dit mols is van Bas!