Ik veeg nog even de verdachte acties van Bas in de
tunnels bij elkaar.
-
Wil graag als 2e of 3e. Zodat lange Axel en de beer uit Peer als 4e en 5e moeten. Die krijgen moeite met die smalle tunneltjes.
-
Onthoudt zich van veel porto-verkeer. Als de Mol foute info doorgeeft zou dat op slag duidelijk zijn. Aan de andere kant wil je ook niet teveel juiste info geven. Mol Bas kan dus het beste maar hopen op nepmollen of fouten van anderen.
-
Speelt een psychologisch spelletje over het dilemma. Brengt eerst een mogelijk voordeel onder de aandacht door Axel's info over Elisabet te wantrouwen. Maakt die twee later nòg eens verdacht in de communicatie met Kaat. Zet Kaat en Joeri daarmee (mogelijk) op om Axel te pranken.
Als dit scenario klopt (eens met Lonneke, dit is niet zeker), leidt dit tot tijdverlies omdat Axel eerst zekerheid wil hebben.
-
Subtiele ontmoediging. Plant in het hoofd van de vermoeide Axel de mogelijkheid om er in exit 2 al uit te komen zonder geld. Schat de afstand naar exit 3 ook te hoog in (50 meter, terwijl die 35 meter was volgens de voice-over). Het geld dat Axel eventueel nog om de hoek zou gaan pakken en terugnemen naar exit 2 zou ongeldig zijn geweest, evenals zijn pasvraag.
-
Anderen tijd laten rekken. Naast wat hier boven al staat: Bas houdt als Axel 5 meter voor de uitgang zit gedwee zijn mond, en laat hem rusten.
-
Heeft zelf ook tijd gerekt of iets anders gedaan, maar dit zien we nergens in beeld. Ik heb de gemiddelden berekend in het opdracht topic:
- Bas: 4,35 meter / minuut.
- Axel: 4,5 meter / minuut.
- Joeri: 7,75 meter / minuut.
Trek alle pauzes van Axel er vanaf, en diens gemiddelde snelheid gaat nog een stukje omhoog. Bas was dus ondanks dat Axel en Joeri in het nadeel waren vanwege hun postuur, de traagste van de 3 mannen (Elisabet en Kaat waren nog trager). In de montage is dat niet te zien, daar zien we alleen Axel tijdrekken.
Zou kunnen Newbie, maar ik denk dat je Axel hier onderschat, die weet heus wel dat de eerste koker een pasvraag is en niet opeens een boobytrap. Hij loopt er voorbij omdat hij die later pas gaat ophalen wat tijd kost. Dat komt het wel goed uit dat Kaat hier zegt het is een boobytrap. Hij was er sowieso voorbijgelopen volgens mij. Hij is van tevoren al van plan om tot het dilemma te gaan en dan terug te gaan voor de pasvraag, denk ik.
Denk dat beide theoriën mogelijk zijn.
Dat laatste denk ik ook, Lonneke. Het kan allebei. Dus deze moeten we in het midden laten. Ik wil Axel ook niet onderschatten.
Maar wat ook opvalt is dat Axel hier de betere molposities heeft en meer moeite doet om de opdracht te laten mislukken. Ziet er ook niet uit als nepmollen. Bas is ook veel minder lang in de tunnel (is ie echt beetje bang en molt ie daarom niet in de tunnel?) dan Axel..
Dat denk ik dan weer niet. Eerder gaan en niet teveel met de porto was hier een betere molpositie, en Bas heeft subtiel allerlei dingen geprobeerd om de opdracht te laten mislukken. Ik vind wat dat betreft dat Axel eenzijdiger bezig is, want tijdrekken is ongeveer het enige dat we hem zien doen. Kan eventueel bewust mee hebben gedaan aan het psychologische spelletje, maar dan moet hij Bas nog een slag voor zijn geweest.