Saskia, ik dacht al dat je het er niet bij zou laten zitten.
Maar ik ga er deze keer toch niet post in post uit op in, sorry, al is het alleen maar omdat ik dat filmpje niet kan zien (ik zit in het buitenland, vandaar). Ik zal alleen nog even de punten opsommen die mij niet overtuigen dat Bas hier nu valt uit te sluiten als Mol, hoe graag jij dat ook zou willen.
(1) Zoals Molebuster heel terecht opmerkt, zal de crew Kaat voordat ze de auto instapt er nog wel even op wijzen op haar woorden te letten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door te zeggen alleen in termen van "verdachte" (en mannelijk) te praten. Sterker nog: misschien is dat wel een standaardinstructie voor elke afvaller. En Kaat heeft zich daar dan keurig aan gehouden. Voor zo'n conclusie heb je niet eens een tunnelvisie nodig.
(2) Het grote publiek zal het allemaal niet aan elkaar rijgen, maar wij op het forum wel, en dat weten ze. De productie zal ons daarom met het laten zien verdenkingen, extra filmpjes etc., hoe listig aan elkaar te rijgen ook, nog altijd een stap voor proberen te blijven. En dan weten zij ook nog eens wie de Mol is, wij niet. Dus het is voor hun niet al te lastig om te checken of alles wel safe is, en er geen gaten in zitten. Ik verwacht dus geen gaten.
(3) Over dat zogenaamde close zijn van Kaat met haar verdachte: daar heb ik destijds al op gereageerd. Dus daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Maar omdat je het nu ook hier plaatst, haal ik eerst weer even foxhunter erbij.
Vraag aan Kaat: als je de mol nu rechtstreeks zou mogen toespreken wat zou je dan willen zeggen?
Wanneer ik mijn mol ben beginnen te verdenken, heb ik het lastig gehad met te beslissen voor mijzelf wat er echt was en wat er niet echt was. In welke mate ik daarmee nog in contact wou komen. Dat was voor mijn soms wel lastiger dan dat ik had verwacht. Ja dat wrong zo'n beetje. De mol blijft ja wel gewoon een mens en waar ik ook wel graag vrienden mee zou willen zijn. Dus ik had het er daar wel lastig mee. Mijn reactie daarop was (en is): als Kaat zegt "wel graag vrienden mee zou willen zijn", dan klinkt dat mij toch niet in de oren alsof ze close met haar verdachte was. En Kaat zie ik wel als iemand die met iedereen graag vrienden "zou willen zijn". Of dat ook gaat, is iets anders.