Bas bevrijdenIedereen is het erover eens dat Joeri de groep zal beschermen, zegt de voice-over. Al gauw blijkt dat de tactiek risico nemen is. Joeri herinnert hier later nog even aan. Elisabet zegt: “Ja, da’s waar”. Meer risico betekent meer snelheid, maar ook een grotere kans dat de groep die bij Bas aankomt aardig is uitgedund. Op weg naar locatie 2, ziet Joeri een mysterieuze schutter zitten, die helemaal ingepakt is. Dit zou Bas kunnen zijn (meer uitleg hierover heb ik geplaatst in het Bas topic). Maar Joeri zegt met een grijns: “Jij niet, manneke”. Ik zie dit als mogelijk subtiele hint van de montage dat niet Bas de Mol is, maar Joeri.
Er is tijd (7 minuten) verloren gegaan door het kwijtspelen van de kaart door Elisabet, die Joeri bij zich heeft gestoken. Ze hebben een loop gemaakt, en zijn weer terug op het uitkijkpunt. Er zijn dan nog 33 minuten over. Joeri tovert de kaart tevoorschijn, vlak voor ze op de volgende tussenstop zijn. Vragende blikken van o.a. Elisabet. Was dit een (nep)mol actie van Elisabet, of van Joeri? Hij pakt de kaart van de muur. Maar Bruno merkt de sleutel op. Als dit een mol-actie van Joeri was, was die niet goed uitgevoerd, want hij blijft op deze plek staan i.p.v. even een paar meter door te lopen. Dan was er al meer kans geweest dat de sleutel niet werd opgemerkt.
Bij het binnengaan van het complex van Bas wordt Joeri gespaard. Kaat wordt afgeschoten. Ik vind ook dit niet perse verdacht, het kan immers ook zijn dat de schutter de instructie heeft gekregen om de witte band niet af te schieten, omdat Joeri de grootste verdenker is van Mol Bas. Om hem tot het einde van de opdracht verdacht te kunnen maken. Twijfelgeval, voor mij.
Joeri gaat vrij makkelijk met het voorwendsel van Bas mee om nog even terug te keren op de route. Hij helpt hem zelfs een beetje als Elisabet tegenstribbelt: “We moeten toch door. Als wij pasvragen krijgen, moet hij levend over de lijn”. Er resteren dan nog 12 minuten.
Dan weer iets heel verdachts: Joeri stuurt Elisabet achter Bas aan die op zoek is naar de vrijstelling, en neemt zelf een andere route. Zo hoeft hij zelf Bas niet te betrappen en een conflict veroorzaken, maar laat dat over aan Elisabet. Die was toch al heel scherp op Bas. En zou vast nog wel even willen weten hoe het nou zat met die code. Helaas voor Joeri pakt dat anders uit. Conflict wordt vermeden, Bas sprint vooruit, en is met nog iets van 40 seconden op de klok in de jeep. Joeri rest niets anders dan in elk geval zijn pasvragen veilig te stellen, en zit ook binnen de tijd in de jeep.
Opvallend: Joeri is de enige van de bevrijders, die er veel lol lijkt in te hebben, de anderen zijn veel meer gespannen. We zien hem vaak met een dikke grijns op zijn gezicht (die de rest op dat moment uiteraard niet kan zien).
Verdenkingen aan het eindJoeri verwijt Kaat dat ze, aangekomen bij de ingang naar Bas, gewoon de hoek om liep en niet meer achteruit keek. Maar dat deed hij zelf ook niet! Eerder wreef hij in zijn oog, nu zit hij aan zijn kin. Bruno uit meteen zijn tweede verdenking deze aflevering: Elisabet. Joeri meteen weer uit beeld, blijkbaar. Omdat Elisabet een pasvraag mee heeft genomen, voor hem. Van Bas is geen verdenking te horen.
Extra onverdacht neergezetJoeri wordt tot nu toe weinig verdacht neergezet, waar je van anderen nog wel eens een verdachte blik ziet of in slow motion iets verdachts zien doen (Kaat deze aflevering ook weer, bij de “vergeten etiquette regels”, en Bas in afl. 4 bv.). En dat vind ik gek, want je wilt als productie toch iedereen verdacht krijgen, ook al doen ze zelf niet veel verdachts. Het tegendeel lijkt het geval. Meermaals als Bas iets fout doet, is er een boos blikje van Joeri. Alsof hij hem verdenkt. Maar als dat zo is, en je kandidaat is toch al zo onverdacht, waarom moet dat dan zo nadrukkelijk in beeld komen? Dat verberg je als productie dan toch liever in de aflevering? Vlak voor de reclame-break Bas: “I dont think there is rice”. Joeri: “Yes there is rice in there”. Als Bas terugkomt van de mislukte vuur-opdracht, wordt ingezoomd op Joeri, die weer met een boze blik staat en niets zegt. De kandidaat die zijn Mol weer een opdracht heeft zien verknallen, en er het zijne van denkt.
Tenslotte vielen me nog een paar grappige uitspraken op van Joeri, als hij de Mol is. Joeri en Bas slapen samen op een kamer (en waarom verbaast me dat nou niets). Als Bas zijn broek strijkt, zegt Joeri: “Ik ken er niks van. Ik heb het één keer mogen proberen. Ik vond dat ik dat goed deed, maar… toen pakte(n) ze het terug af.”
En aan het eind, als Eva is afgevallen, zegt Joeri: “Mij haalt ge in huis voor plezier, dat zal ik nooit vergeten. Dat zal ik nooit vergeten”. En zo moeten we denk ik naar Joeri kijken.