Op dag een zie je Eva uitslapen, en vlak daarvoor Joeri gaan hardlopen. Zijn dekmantel is aan alle kanten waterdicht getimmerd. En wie zegt dat Bas die kooi los trok, veel waarschijnlijker dat Joeri dat onderwater deed.
Prima verhaal, foxhunter! En
de kooi, ja die kennen we nog van WIDM. Was dat daar niet de mooiste actie van het seizoen?
Maar ik denk dat we bij De Mol gaan zien dat die kooi een nog veel grotere rol speelt. En ik ben op een gegeven moment ook Joeri gaan verdenken daarbij, om verschillende redenen leek het me waarschijnlijker dat Joeri hier een molactie heeft uitgevoerd dan dat Bas dat heeft gedaan:
- Sporter Joeri zwemt het traagst van allemaal. Dat brengt hem bij de dichtstbijzijnde opdracht: de kooi.
- Bas hangt al aan het touw als het breekt. Knap als hij het zelf gesaboteerd heeft.
- Op dat moment hangt Bas voor het eerst aan een kant waar hij nog niet aan heeft gehangen (moest Joeri daarop wachten?).
- De kist waaraan de kooi hangt helt over, van Bas af. Eerder hing hij recht. Hoe komt dat?
- Joeri is daarvoor 4-5x onder water gegaan, terwijl 2x genoeg was (1x om te zien dat er een cijferslot aan hing waarvan ze de code niet kenden, en 1x om te zien dat er bamboestokken in zaten die ze er nog niet uit konden halen).
- Ook was de kooi nog dicht bij de oppervlakte. Zou hij zich echt zo vaak onder water hebben laten sturen door Bas?
- Bas vindt de gezonken kooi terug, niet Joeri.
- Joeri gaat weer 4-5x onder water voor het openen van het cijferslot, en het bovenbrengen van de stokken. Verhuld in de montage. En 2x was opnieuw genoeg (slot open, en stokken eruit).
- Joeri komt na een mislukte poging om de stokken boven water te krijgen met het verhaal dat het er zo donker is. Typisch, als je het kleine cijferslot net wel open hebt gekregen.
- Van Joeri noch Bas iets over deze hele gebeurtenis te horen in de biecht. Alsof het nooit gebeurd is.
Ik zie me genoodzaakt bij Bas te blijven om allerlei andere redenen, maar die kooi zie ik nog steeds stukken beter passen bij Joeri als Mol.