Ik ben echt énorm wispelturig, maar ik geloof toch niet dat Kaat de mol is. De punten bij ‘niet’ wegen voor mij zwaarder dan bij ‘wel’.
Bij de kookproef was alles zo goed als verloren doordat Bas en Kaat hele delen van het gerecht vergaten door te geven en met zn tweetjes die dipsaus gingen maken. Geen torenbouwen kon al die 'vergeten' gerechtsstappen terughalen. Ook heel raar dat er niet duidelijk werd gezegd dat de ingredienten aan de zijkant (in het oog dus) juist niet moesten worden gebruikt en dat de dipsaus al klaar was. Kaat stond te trappelen van ongeduld (opwinding?) naderhand toen ze zag dat het mislipe bij alle verdere kandidaten. Als je als mol hier niet als eerste gaat, dan neem je een groot risico; één goede kandidaat kan dan als eerste die gerechtsstappen vrij eenvoudig overdragen aan twee andere kandidaten en dan moet jij als mol zichtbaar een fout maken. Ik geloof niet dat de mol letterlijk de fout maakte die Gilles als voorbeeld gaf (een scheutje van het een of ander teveel). Maw: als eerste is de allerbeste molpositie en je wilt als mol gelijk geld wegspelen, want een goed begin is het halve werk, etc.
Er waren veel mensen die deze opdracht onmogelijk vonden omdat het zelfs zonder een mol zou mislukken. Ik was het daar zelf niet mee eens. Om te zeggen dat je als mol wel als eerste moet omdat je anders het risico loopt dat de opdracht slaagt vind ik heel vergaand.
Kijk bijvoorbeeld naar de dipsaus. Iets wat helemaal goed was gedaan door duo 1, is nog helemaal verpest door de duo’s die later kwamen.
-Bij de hike is het Kaat die geld wegspeelt door te willen blijven wachten. Ze speelt vele honderden euro's weg door zo lang te willen wachten en twijfel te zaaien bij haar teamgenoten over de trage zwakke groep. Ik geloof dat Gilles op een of andere manier heeft gecommuniceerd met de mol dat de zwakken heel goed op schema lagen en dus was de molactie hier om heel lang te treuzelen met finishen voor de sterke groep. Wederom zat Kaat in een goede sturende molpositie.
Ik vond dat zeker niet verdacht. Je taak in de sterke groep is langzaam gaan, maar niet te langzaam omdat je anders met zoiets als € 500 eindigt. Kaat doet dus niets verkeerd.
Communiceren met Gilles zou heel leuk en gedurfd zijn, maar het kan niet. Want de zwakke groep was aan het lopen dus konden ze niet zo veel zeggen over hun tijd. Daarnaast ging deze opdracht over inschatten, het lijkt me dat de mol dat ook moet doen.
-Kaat is de eerste en felste die tegen de groep durft in te gaan en Eva wil redden. Daarbij trekt ze Bas ook mee en laat Joeri twijfelen; de mol wil hier (foute) pogingen doen om Eva terug te halen. Wat lukt; 2000 uit de pot (dankzij Kaat wat mij betreft ).
Ik geloof niet dat dit is gespeeld. Echt niet. Zo is Kaat niet, en als ze de mol was zou ze ook nooit zo doen. Ik geloof er in dat dit echt eerlijk was.
En als ze groep Eva zou helpen, zou Eva ook niet gaan liegen over de cijfers van de konijnen. Dan had ze al helemaal geen mogelijkheid om het normaal uit te leggen. Dan was ze met het goede konijn gekomen en was iedereen door geweest.
-Bij de escapeboot moet je ergens mollen en de andere twee escapeboten lijken makkelijker om op te lossen dan die som. Traptreetjes pakken is vrij eenvoudig (en lukt ze zelfs met Bas (mol?) poging de kist te laten zinken. Maar, we zien Bas ook weer naar de juiste plek terugzwemmen waar hij onder water ligt en dit aan Joeri doorgeven. Ook de fakkel uit een kist halen is niet zo heel moeilijk. Die som leek me de lastigste en ook een van de verst liggende kisten. In de molbiecht werd gezegd dat het mollen hier mislukte door een fanatieke controlerende kandidaat; ik zie dan met name Axel voor me die erop staat met Kaat mee te zwemmen om die code correct in te vullen en de som op te lossen.
Dat zou inderdaad nog wel mols kunnen zijn, dus daar ga ik nog even over nadenken!