Er is door het seizoen heen ook veel focus gelegd op de afvallers en of zij tunnelvisie hadden en op het feit dat volgens velen Nathan de mol niet kan zijn. Tunnelvisie wil zeggen dat je alleen nog op je mogelijke mollen let waardoor je bij anderen geen molacties meer ziet. Zou daarom de nadruk er zo op gelegd zijn? De enige reden dat niemand Nathan ook maar wantrouwt, ook al heeft hij het helemaal verkeerd gedaan, is omdat ze hem niet als Mol zien. Bijna omgekeerde tunnelvisie. Niemand heeft hem als mol dus niemand ziet wat hij mogelijk verkeerd doet. Of valt het op dat Nathan voortdurend als eerste dingen mag doen of beslissen. Of van de groep sleutelposities krijgt.
Om terug te komen op de foto opdracht waarbij ik veel lees dat Nathan bij goede foto's betrokken zou zijn. Dat denk ik niet omdat:
- Drie Chinezen met een fototoestel zet Nathan alle kandidaten erbij
- Vier Chinezen met een post-it zegt hij correct dat Leonie en Rob erbij moeten en hij niet, maar verbeterd niet dat er drie Chinezen op de foto komen ipv vier die nodig zijn.
- Vier Chinezen met een porseleinen bord met een bloem in het midden, maakt hij van dat Rob en Nathan erbij zouden moeten, zet meer dan vier Chinezen neer maar zet er maar drie op de foto.
- Hij zegt juist dat er Drie Chinezen door een luik moeten maar laat weg dat Buddy en Leonie erbij moeten ("Doe maar drie Chinezen" zegt hij). Verder is hij bij die foto niet eens meer in de buurt.
- Hij laat Rob bamboe fotograferen zonder (3) Chinezen en weerhoudt Mil er enigszins van om Rob te corrigeren.
- Voor de groepsfoto met het ijsje laat hij 3 Chinezen weg maar die redden ze toch al niet.
- De enige foto die hij goed zegt: drie Chinezen met een stropdas en Nathan, vindt hij de stropdassen niet.
Hij is dus alleen bij foute foto's betrokken en geen een goede.
Dit geeft me toch nog hoop. Maar alsnog had ik van Nathan verwacht dat hij onderhand toch iets opzichtiger zou mollen als hij het is.. je zag Jan tegen het einde aan ook steeds brutaler worden, die dook in aflevering 8 het water in om een koker met mingeld te pakken voor de neus van de groep. Er moet wel een terechte winnaar zijn en ik vrees dat die er niet gaat zijn als Nathan de mol is omdat niemand hem nu ooit nog gaat verdenken.
Ik sluit nog niet uit dat hij het is maar die wetenschap trekt me toch weg van Nathan.
Als hij de mol is, heeft hij heel opzichtig gemold. Hij heeft in Alles Kenners dan plus geld weggegooid en -500 euro terug gestopt. Dat moet risicovol geweest zijn in de groep met twee kandidaten die in dat geval oprecht overtuigd waren dat de twee enveloppen echt, echt, echt juist moesten zijn. (waarschijnlijk Nathan niet verdacht omdat Buddy spreidde op Rob en Rob spreidde op Buddy of ze zichzelf zijn gaan wantrouwen dat ze een foutje hebben gemaakt omdat Nathan het niet zou kunnen zijn.)
Overigens verwacht ik dat Mil nu toch eens terug komt op haar gedachte dat Nathan de mol niet kan zijn. Een gedachte die ze pas na aflevering 6 kreeg. De eerste vijf afleveringen wist ze zeker dat hij het was. Denk dat Rob op Mil gaat zitten. En Buddy afvalt omdat Mil niet zoveel meer deelt als ze doet voorkomen.
Of ik zit helemaal verkeerd en er luistert hier noot meer iemand naar me