Nu ik vrijwel zeker weet dat Leonie de mol is, kijk ik heel anders naar de beelden van deze opdracht.
Ten eerste, het kannetje ziet er qua kleur en bruine onderkant inderdaad anders uit dan de licht groenere theekopjes. Het is dus helemaal niet vreemd, dat kandidaten niet willen geloven dat het kannetje bij het servies hoort. Bijvoorbeeld Jaike, waarvan we nu weten dat zij een zeer fanatieke kandidaat was, die alleen maar geld wilde verdienen.
Ten tweede, de kandidaten weten niet wat het theeservies waard is. Ook veel kijkers zullen niet gedacht hebben dat dit meer dan 1500 euro zou zijn. Door dit forum (en de 2700 in beeld bij aanvang van de opdracht) weten we dat het servies voor meer dan 5000 euro te koop is op een chinese website.
Het is dus niet vreemd dat er deelnemers zijn die voor het geld gaan. Daar hoef je geen mol voor te zijn.
Ten derde, er blijkt al snel dat er vier voorstanders zijn voor het geld. Deze vier zijn erg uitgesproken in hun mening. Het zijn bijna boze ninja's.
De gokkers zijn minder zeker van hun zaak en niet zo uitgesproken.
Ideaal voor de mol. Die kan rustig afwachten hoe de patstelling wordt doorbroken. Ik zie Leonie om zich heen kijken en observeren wat de anderen doen.
Rik dringt aan op een beslissing. Er is op het laatst een heel kort stukje uit de opname geknipt, van een paar seconden.
Dan horen we Nathan zeggen: "Ja, ik."
Ik denk dat Rik in het uitgeknipte stukje heeft gevraagd: "wie neemt een beslissing?".
Dat is Nathan, maar wel namens Buddy, Claes en Johan.
De mol kan één van dezer vier zijn, maar ook één van de andere vier.
Bijgaand de scene voorafgaand en volgend op het uitgeknipte stukje. Het jongetje is zijn drankje aan het drinken en er is niet veel gedronken in de tussentijd.