Heb net nog een keer de aflevering gekeken en ik ga nu (net als bij aflevering 5) toch weer twijfelen.
In het graanveld valt eigenlijk helemaal niet zoveel op, het is voor ons veel gok- en giswerk. Rob doet weliswaar een verkeerde suggestie maar hij verbeterd ook Claes dat hij geen verkeerd nummer intikt. Ook gissen, is het opvallend dat Nathan van meet af aan telkens de goede richting op loopt dus relatief veel telefoons vindt? Het gaat ook mis bij een van de telefoons die hij pakt. De andere telefoons die hij niet zelf vindt, is hij erg dichtbij maar zijn anderen hem nipt voor. Vooruit lopen en veel telefoons vinden lijkt me het meest mols hier als in: geeft de beste kans om ergens te sjoemelen.
In vakwerk was het toch eigenlijk ook minder duidelijk dan ik aanvankelijk dacht. Dat Rob eventueel terug wil naar de posities van 1040 is niet mols maar horen we in de biecht. Dat hij naar Mil wijst is eigenlijk niet duidelijk. Hij stapt erg ver naar voren, hij kan net zo goed naar Leo wijzen. Plus dat hij eerst zelf wil cachen. Als iedereen had gezegd 'ja doe maar' dan was er slechts tien euro af gegaan.
Heb dus de indruk dat de mol heeft afgewacht, wetende dat het onwaarschijnlijk is dat ze op tijd het systeem juist doorzien en hun plek weten. En gedacht heeft 'met 1040 wordt er mooi 1460 uit de pot gehouden'. Dan kan het iedereen dus zijn. Nathan viel me ietsje meer op omdat hij van vrolijke dansjes om zijn 'kudde' bij elkaar te houden (heus niet nodig, die mensen weten wel achter wie ze aan moeten rennen
) naar geagiteerd en fel gaat als het gesprek om het cashen start. Enige verklaring die ik daarvoor kan geven is dat hij vooral niet wil dat ze nog een (juiste) wissel proberen (zoals Leonie wil) en denkt 'schiet nou maar op'. Zijn biecht zou een mooie molbiecht zijn. De mol wil natuurlijk geen 1040 euro in de pot laten belanden maar hee, als het niet anders kan, is hij als mol toch erg tevreden. Maar goed, het blijft erg suggestie.
De alles kenners vond ik aanvankelijk Rob het meest verdacht. Daar twijfel ik nu weer aan. De regie lijkt de nadruk op Rob te leggen middels montage. Bij hem zien we dat hij weinig seconden over heeft en daarna dat Leonie relatief veel over heeft. Zo dacht ik 'hee, wat heeft Rob al die tijd gedaan!' Maar het is de kracht van suggestie omdat je alleen bij hen de tijd ziet staan en bij de anderen komt dat niet in beeld. Daarbij is het niet erg logisch dat hij anderhalf minuut niets heeft gezegd zonder dat iemand dat raar vond. Hij heeft dus vrij waarschijnlijk wel iets beschreven maar nogal onduidelijk. Dat hij dan gehaast terug loopt waarschijnlijk door de ruimte waar Rat hangt zonder die te noemen, kan zijn omdat wij dat deel niet te zien hebben gekregen of omdat hij op de terugweg snel moest zijn. Hij kan natuurlijk nog steeds enveloppen gewisseld hebben maar zo zeker is het niet.
Dat hij wil dat Nathan voor nog een envelop gaat is wat verdacht maar het past ook bij zijn karakter. Moeilijkste stok bij de vazen, gokken met het servies en hier de envelop van Daisy, wellicht gewoon omdat haar naam veelvuldig wordt genoemd en hij denkt dat dat ook best een redelijke zekerheid is?
En tja, van Nathan zien we gewoon niets. Behalve dan dat hij niet zo heel raar lijkt op te kijken dat er zo'n hoog minbedrag in de envelop zit die hij heeft opgehaald. Hij stelt heel kordaat dat hij alles juist heeft gedaan en dat is dat. Vreemd misschien voor iemand die tot nog toe absoluut geen verdenking op zich probeert te laden of wil krijgen. Normaal zou je - ook als je denkt dat je alles goed hebt gedaan - je toch rot schrikken dat je een hoog mingedrag binnen hebt gefietst?
Kortom, ik heb even geen idee.
De dingen die langskomen verwijzen ook naar jan en alleman. Veel eten richting Mil, veel kinderen en Nathan traint de jeugd. Veel auto's en verkeer, vast wel iemand die gek is op auto's.