De alles kenners vond ik aanvankelijk Rob het meest verdacht. Daar twijfel ik nu weer aan. De regie lijkt de nadruk op Rob te leggen middels montage. Bij hem zien we dat hij weinig seconden over heeft en daarna dat Leonie relatief veel over heeft. Zo dacht ik 'hee, wat heeft Rob al die tijd gedaan!' Maar het is de kracht van suggestie omdat je alleen bij hen de tijd ziet staan en bij de anderen komt dat niet in beeld. Daarbij is het niet erg logisch dat hij anderhalf minuut niets heeft gezegd zonder dat iemand dat raar vond. Hij heeft dus vrij waarschijnlijk wel iets beschreven maar nogal onduidelijk. Dat hij dan gehaast terug loopt waarschijnlijk door de ruimte waar Rat hangt zonder die te noemen, kan zijn omdat wij dat deel niet te zien hebben gekregen of omdat hij op de terugweg snel moest zijn. Hij kan natuurlijk nog steeds enveloppen gewisseld hebben maar zo zeker is het niet.
There we go. Dat gevoel heb ik dus ook. Een deel van de conversatie gaat als volgt:
Rob: "Ik ga links, ik kom nu op een binnenplaatsje".
Biecht: "en daar vind ik de eerste enveloppen".
Rob: "...een envelop met de naam Mark en Bodejos".
Biecht: "en daar zie ik namen op staan".
Rob, alleen te horen door porto: ”Ik ga nu rechtdoor".
Claes, in voice-over:
"Over dat plein". We zien Claes rustig doortekenen.
Rob: "Kom je in het volgende binnenplaatsje, daar staan 4 rode emmers. In de ruimte, in een soort raampje hangt Mollem, en aan de deur hangt Heinz".
Vervolgens Leonie: "Hier zegt hij dat het een plein is, en ineens was dat een ruimte, wat ik ook heel raar vond". Een verdachtmaking richting Rob. Maar in wat wij zien, heeft Rob het nergens over een plein, alleen over een binnenplaatsje! Dus wel een verdachtmaking, maar geen beelden. En waarom zou Rob van een binnenplaatsje ineens een plein maken? En vervolgens weer een binnenplaatsje?
Dat plein kan m.i. heel goed door Rob zijn beschreven in de volgende sectie met Rat etc.. Waar Claes het over een plein heeft, komt op mij over als een ingemonteerd stukje tekst dat ergens anders vandaan komt.