VERVOLG OP HIERBOVEN:9.2 onder de pannen?
Rik legt uit dat de kandidaten Hollandse kost gaan maken en verkopen op de markt. Hoe meer transacties er worden gedaan, hoe meer geld ze verdienen voor de pot.
Nathan en Rob - die allebei slechts een eitje zeggen te kunnen koken - vormen een duo. Nathan wil een mondkapje om z'n voorhoofd binden. Rob wijst aan stroopwafels te verkopen, Nathan wijst naar beschuit met muisjes. Ze bepalen dat een stroopwafel 10 yuan moet kosten. Nathan zet zijn charmes in dolt wat met een vrouw die net is afgezet door Buddy en 50 yuan voor een stroopwafel neertelde.
Rob grilt rookworsten en Nathan weet de broodjes worst met succes aan de man te brengen. Nathan: "Luister, ik geef die dropjes gewoon gratis weg want dan komen ze voor de worstjes." Rob: "Ja, is goed." In de laatste seconden van de opdracht zien we Rob tevergeefs een broodje worst proberen te slijten door de prijs van 20 yuan naar 10 yuan te laten zakken.
Uiteindelijk hebben er volgens Rik in totaal 49 transacties plaatsgevonden. Hij rekent 49 X 25 euro = (naar beneden afgerond) 1220 euro voor de pot.
9.3 richtingsgevoel
Rik zegt dat de inzet van de opdracht 500, 1000 of 1500 euro uit de pot is. Dit bedrag wordt verdeeld over minimaal één en maximaal drie kamers. Geld dat gepakt wordt, wordt verdubbeld.
Rob loopt als eerste de route langs de zes kamers. Zijn inzet is 1000 euro uit de pot. Rob biecht: "Ik dacht: iedereen heeft er hard voor gewerkt. Ik kan natuurlijk niet super all-in gaan. Ik kies voor de middenweg." De Mol zegt dat in 1 geld ligt. Rob kiest voor 2 en pakt 250 euro. De Mol zegt dat in 3 geld ligt. Rob kiest voor 3 en pakt niets. De Mol: "Goede keuze." De Mol zegt dat in 6 geld ligt. Rob kiest 5 en pakt 250 euro. (In 4 moet dus 500 euro gezeten hebben.) Rob haalt dus 1000 euro uit de pot, pakt 2x250 + 2x250 = 1000 euro en verdient en verliest zo 0 euro.
Nathan loopt als de tweede de route en kiest 500 euro als inzet. Nathan biecht: "Mijn tactiek was dat ik vooral ging volgen naar wat de Mol mij zou zeggen. Omdat hij misschien zou denken van hij is zo betrouwbaar geweest het hele spel, hij gaat nu misschien een andere keuze maken omdat ie toch het geld wil houden voor de pot." Nathan volgt de instructies van de Mol op, kiest 1 en pakt 500 euro. Nathan haalt dus 500 euro uit de pot, pakt 2x500 = 1000 euro en verdient zo 500 euro voor de pot.
Nathan juicht en roept: "Luister: vertrouwen in mensen is goed jongens! Vertrouwen in mensen is goed!"
Rik zegt tegen de kandidaten dat ze pas in de "finale" horen welke consequenties de opdracht voor de pot heeft.
Zit de Mol ertussen?
Wie?
Detail uit de aflevering 4-tekening van Vriendlief/Vliegerke