Het blijft moeilijk om hier iets uit te halen. Als het goed is, zit die knop in het kastje zelf, toch? Dat leid ik af uit het feit dat Rob zegt: de knop moet aan! En dan meteen het kastje induikt. Op het eind bij het controleren zie ik alleen Mil en Leonie in beeld, Mil met de instructies in haar hand. Dus hoe Nathan een rol kan hebben gespeeld bij de knop, is mij niet duidelijk. Wat die stekker betreft: als Nathan die neerlegt, trekt iemand die buiten beeld blijft het snoer naar zich toe. De suggestie in de montage dat Nathan alleen is, klopt niet. Dus Nathan kan die trap wel oprennen, maar als dat een verdachte actie is, ziet degene die bij hem is dat meteen. Dus ik denk dat is overlegd dat hij even moet gaan kijken of daar iets te zien is.
De knop zit in het kastje zelf idd. Heb net even terug gekeken (en krijg heel irritant bij elk filmpje eerst twee reclames door te worstelen ineens). We zien Mil in het laatste beeld van deze groep met een blad in de hand waar een deel van de bedrading op staat. Niet die waar op staat welke knop je ter controle aan moet zetten, die lijkt Nathan eerder te hebben weggelegd. Maar goed, het blijft bij theoretiseren, we zien het feitelijk niet in beeld.
De kabels interpreteren we anders. Zijn kabel ligt deels op een trap, ik denk dat hij daarom terug schuift (meer gewicht op de trap dan het platte vlak) als hij de stekker los laat en dat hij alleen is daar. Maar het kan net zo goed dat Mil ergens achter hem staat. Alleen Leonie zal er niet bij zijn daar.
Nathan had ook een mouwloos shirt aan, maar met dunne bandjes. Ik meen een T-shirt met afgeknipte mouwen te zien, zoals alleen Claes die droeg. Maar ik vind het dus meer waarschijnlijk dat het iemand van de crew was.
Verhip je hebt gelijk, die heb ik door elkaar gehaald. En die in de boot lijken de randen rafelig, bij Claes waren ze glad. Zal dus toch iemand van de crew zijn waarschijnlijk. Denk wel dat er is gemonteerd of het niet wisselen is wel erg dom.
Omdat ik het niet handig vind dat hij als Mol al bij het servies staat, als het laatste stuk nog moet komen. Dan had hij beter onderweg nog naar een ander kannetje kunnen zoeken (of dat nou te vinden was of niet), en bijdragen aan de discussie mocht iemand met dat betwiste kannetje aan komen zetten. Of zich ergens onderweg opstellen, zoals de anderen deden. Ik vind de mensen in die laatste discussie (met name Rob en Mil) dus verdachter. Daarnaast heb ik - maar hierover is het forum nogal verdeeld - grote vraagtekens bij hoe de twist in beeld is gebracht door de montage. Alles, d.w.z. de knip, nauwelijks protest, en de biechten van Buddy, Mil en Nathan zelf, wijst er voor mij op dat Nathan hier verdachter wordt neergezet dan hij was.
Met hoe het bij Porseleinen kast ging, kreeg ik dat gevoel opnieuw. En nog sterker bij Verkeer(d), waar hij als penningmeester een erg opvallende rol krijgt, terwijl hij daar m.i. als Mol nauwelijks voordeel uit kan halen. Verder noemen jij en anderen de nodige punten op die ik wel sterk vind, maar als ik het als Nathan = kandidaat probeer te verklaren lukt dat meestal ook wel.
Ik lees daar niet zoveel in, dat ze bij de serviesdoos staan als Johan met het kannetje komt aan vliegen. Eerder vreemd dat Nathan degene die het hardst kan rennen het niet doet maar Johan, de meest onhandige met niet de beste conditie.
Je kan prima redeneren dat Nathan met het pakken van het geld wel erg verdacht in beeld wordt gezet. Than again heb ik veel mensen om me heen die Nathan daarmee juist kandidaats vinden omdat hij voor het de zekerheid ging en niet het geld wilde vergokken zoals bv Mil. Zij zien het dus andersom, Mil verdacht dat ze wilde gokken en Nathan die er een stokje voor stak. Ik redeneer dat ze de beslissing wel moesten laten zien en hebben gedacht dat dit in elk geval twee kanten op geïnterpreteerd kon worden.
Als penningmeester die het spel mag verdelen (bedoeld als hint?), heeft een Mol een zeker voordeel. Juist omdat Buddy als enige probeert een positie af te dwingen (en die verdenkt ik weinig) en de rest niet en hij slimme Mil een rol van weinig betekenis geeft en Johan op een sleutelpositie zet, vind ik hem mols daar.
Leuk trouwens dit soort gesprekken, stelt zeker een en ander bij bij mij.