Mooi! Een kleine verbetering: Claes rent naar Leo toe wanneer de D is gevonden, niet wanneer de L is gevonden.
Hmm, ja, ik vind beide wel dingen doen die je verdacht zou kunnen noemen.. maar naar mijn mening is Nathan wel verdachter bij 5.1 en 5.2. Rob doet bij 5.1 namelijk 3 dingen goed: hij wijst Claes erop dat zijn cirkel opengaat, hij helpt Mil met het aanzetten van de cassetterecorder, en hij is de enige die enige vooruitgang boekt bij de laptops en daar vult hij meteen 3 goede antwoorden in.. en dit lijkt ruim voor de tijd voorbij is te gebeuren, dus met deze deelopdracht had dankzij zijn bijdrage prima geld verdiend kunnen worden. Verder leest hij de instructies van zijn Super Mario opdracht juist op (neem ik aan, die deelopdracht is tenslotte geslaagd..) en de kandidaten lijken zich ervan bewust te zijn dat het spel op pauze gezet kan worden (Claes roept immers dat hij het spel op pauze zet wanneer hij de cirkel verlaat). Het valt dus niet puur Rob te verwijten dat de kandidaten niet gewoon het spel op pauze gezet hebben toen level 3 was bereikt. Nathan gaat wel af, maar hij helpt eigenlijk niemand uit zichzelf (in tegenstelling tot Rob..) en hij zet de kandidaten op het verkeerde spoor bij de laptops zoals al in het molduel wordt benoemd. De overige kandidaten nemen Nathans fout vervolgens over totdat Rob ingrijpt. Dat is verdacht. Verder is het zo dat er door af te gaan minder mensen zijn om aan de opdrachten te werken (en de kans dus kleiner is dat er geld wordt verdiend) en kan hij ook per ongeluk afgegaan zijn.
Bij 5.2 is het inderdaad, zoals al in Nathans topic benoemd is, verdacht om niets te vinden, want als de M, W en D niet worden gevonden vervallen ook de bijbehorende geldbedragen. Het vraagteken over het hoofd zien vind ik verder niet kandidaats, want als jij dat vraagteken mist en het overlaat aan de overige kandidaten om dat te vinden zijn zij ook meer tijd kwijt aan onbelangrijke letters vinden en verplaatsen waardoor zij minder tijd over hebben voor het vinden van de belangrijke letters.. ondertussen hoeft mol Nathan slechts Johan de verkeerde kant op te sturen of af te leiden om de W, M en de D (en de overige letters) te vermijden. We zien Nathan Johan zeker afleiden en Johan zegt ook zelf dat Nathan heen en weer ging rennen op zoek naar letters terwijl Johan rustig achter hem aan fietste. Hij kan Johan dus ook prima de verkeerde kant op hebben gestuurd (of misschien zelfs de letter W verduisterd hebben), waardoor geen letters werden gevonden. Daarnaast kunnen er ook minder mensen naar de geldbedragen zoeken als je als team niets vindt, wat ook weer de kans verkleint dat er daadwerkelijk geld wordt gevonden.
Veel letters vinden zodat men vergeet waar de letters lagen kan ook een molstrategie geweest zijn, maar dat is naar mijn mening wel een riskantere strategie. Als je namelijk die belangrijke letters vindt, kunnen de bijbehorende geldbedragen uiteindelijk verdiend worden (als een belangrijke letter niet gevonden werd, verviel het geldbedrag behorende bij die letter immers), en het kan altijd zo zijn dat een van je teamgenoten nog precies onthoudt waar die belangrijke letters lagen.. Bovendien is het Claes die minimaal 3 van de 5 letters vindt die door het team waar Rob inzit gevonden worden (de M, D en het vraagteken vindt Claes, al snap ik dat Heinz heeft opgeschreven dat de M gezamenlijk gevonden wordt). Wie de S en de O vindt uit dit team krijgen we niet te zien. Dus ja.... als veel letters vinden daadwerkelijk de strategie van mol Rob was bij deze opdracht dan hebben wij hem in beeld niet eens ook maar een letter zelfstandig zien vinden...
Bij 5.3 is niet voor geld gaan natuurlijk altijd molser want het is het doel van de mol om zo min mogelijk geld in de pot te brengen, dus hier is Rob molser. Toch verdenk ik Nathan niet minder vanwege zijn actie, integendeel zelfs, voor een kandidaat is voor geld kiezen hier minstens zo vreemd.. en zoals al vaker is gezegd op het forum past geld pakken perfect bij zijn 'ik ben een echte goedzak/teamspeler' imago, wat de perfecte dekmantel kan zijn voor een mol. Het is verder nou eenmaal de hedendaagse realiteit dat de mol af en toe onnodig geld pakt (zie Merel vorig jaar
). Rob heeft nog nooit individueel een significante bijdrage geleverd aan de pot echter (bij Porseleinen Kamer haalde hij wel wat geld binnen, maar stootte hij ondertussen ook de meeste vazen om van iedereen..). Hij heeft voor zover ik het mij herinner ook nog nooit een significante bijdrage geleverd aan het slagen van een opdracht die hij in een subgroep moest uitvoeren. Hij heeft kortom nog nooit een poging gedaan om goodwill te kweken in tegenstelling tot Nathan.. en daardoor vind ik Rob alleen maar minder verdacht. Je ziet door de jaren heen toch dat er altijd wel een momentje binnen een opdracht is waarbij de mol zijn best doet (met resultaat) of geld binnenhaalt zonder iets fout te doen (zogenaamd) om vertrouwen te winnen.