Enveloppen verduisteren lijkt me inderdaad niet, en is volgens mij niet gebeurd. Ik vind het risico niet zo groot, zolang je maar begint met de verkeerde kant uitrennen. Je stuurt dan meteen 2 mensen het bos in (niet 6!), t.o. Nathan die er dan 1 heeft uitgeschakeld.
Je ziet dat ze aanvankelijk met zijn allen - als Rob de mol is met vier - dezelfde straat inlopen om te gaan zoeken. Dat is logisch, iedereen wil op de plek zoeken waar juiste letters zijn gevonden en die zijn door een team gevonden. Zouden Johan en Nathan een letter gevonden hebben, zou de mol dus risico hebben gelopen met tussen de twee tot zes op pad te moeten voor de enveloppen. Dat betekent dat je in je eentje als mol zes mensen het bos in moet zien te sturen zodat ze de enveloppen niet vinden of uit de weg moet hebben om een envelop te verduisteren. Nogal een opgave lijkt, hoe goed iemand ook zou kunnen manipuleren. Bovendien nagenoeg onmogelijk om van te voren in te schatten hoe dat zal gaan met zes mensen.
Het kan prima, daar niet van. Maar in dat licht is het toch makkelijker en veiliger om met een iemand op sleeptouw een letter te verduisteren zodat er door helemaal niemand gezocht mag worden naar het geld voor die letter?
Rob zegt ook meteen (mols i.m.o): 'Maar we moeten wel goed kijken, hè'. Mogelijk vond hij dat Claes te hard door de verkeerde straat rende, zodat ze er te snel weer uit zouden zijn. Als je groep dan ook nog de geldletters heeft gevonden, weten de andere groep(en) niet waar ze moeten zoeken. En ze hadden maar 5 minuten.
Ze hadden tien minuten en de fiets hoefde gelukkig niet mee. Het is de reden dat de groep aanvankelijk bij elkaar blijft om in dezelfde omgeving te zoeken. En 'wel goed kijken' kan door een mol of door een kandidaat gezegd worden, het is niet specifiek mollengedrag. In mijn ogen juist niet van Rob omdat hij een beetje achter de groep aanrent, met name Leonie en Claes.
Als Nathan's strategie was om uiteindelijk één iemand het zoeken naar de enveloppen te beletten, had ik nu eens actief voor iemand anders gekozen dan die verstrooide Johan. En die ander dan mooi door die nauwe straatjes gestuurd en laten wachten op de fiets. Maar Nathan bemoeit zich bijna nooit met de verdeling van de posities (onmols), en laat zich in deze opdracht meteen inlijven door Johan. Rob is ook niet zo doortastend (Claes en Leonie wel) maar een stuk alerter dan Nathan. Hij zet zichzelf apart, zodat hij zich als 3e kan aansluiten bij een al gevormd duo.
Ik moet toegeven, Nathan lijkt niet goed te weten hoe hij zich in posities kan manoeuvreren. Ik heb de indruk dat hij zich daar makkelijk de kaas van het brood laat eten. Wellicht deels omdat de groep steeds razendsnel reageert en groepjes vormt. (Misschien werd hij daarom als penningmeester eerder een handje geholpen?) Aan de andere kant, Johan wil met hem en die is het makkelijkst ergens te parkeren (Reken maar dat Mil, Buddy, Leonie, Claes of Rob zich echt niet op dezelfde wijze ergens geparkeerd zouden laten staan). Nathan lijkt daarna Johan wat mee te trekken en te zwijgen zodat ze een groepje van twee blijven.
Ook hier is het nadeel dat we teveel moeten theoretiseren vrees ik. Wat voor Nathan spreekt (vind ik) is dat hij en Johan een letter en het vraagteken missen. Het vraagteken met de uitspraak 'hete thee, hete thee'. Zegt hij daar dat ze warm zijn?
En verder dat het voor een mol beter te doen zal zijn dan veel letters vinden en dan twee tot zes mensen verkeerd zien te sturen zodat enveloppen niet gevonden worden.