Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling  (gelezen 10508 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #20 Gepost op: 9-03-2020, 18:25:40 »
En als iemand een ton had geboden, dan hadden ze nog een maand de tijd om een leuke opdracht te verzinnen, waardoor dit minbedrag niet door zou gaan.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #21 Gepost op: 9-03-2020, 19:17:26 »
Ik vond het een interessante opdracht.

Aan de andere kant vond ik het daarom ook zo verrassend om te zien dat het programma durft dezelfde toon aan te slaan als de Nederlandse versie. Deze opdracht vind ik dan ook niet geslaagd. Ten eerste zorg je er hiermee voor dat de eerste afvaller nooit echt het gevoel heeft dat hij een mol heeft gezien, aangezien de mol nu vrolijk mee kan doen met de opdrachten, want Tja ik wil niet uit eigen zak betalen.

en twee, je creëert meteen mijn inziens de meest laconieke en vervelendste kandidaat(mol?) van het seizoen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 19:29:40 door D*N, Reden: onnodige vergelijking »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #22 Gepost op: 9-03-2020, 19:27:33 »
Ja, daar heb je wel een goed punt. Het zou niet leuk zijn als de Mol pas halverwege aflevering 2 weer pas begint met saboteren omdat ie een maand voor vertrek kandidaten zo gek heeft gekregen om flink op de vrijstelling te bieden. Niet leuk voor de eerste afvaller(s) vooral. Daarom denk ik dat de Mol toch al pogingen tot sabotage heeft gedaan in aflevering 1. En dan waarschijnlijk in de opdracht op het water en niet zozeer nog extra in de bergen (omdat het saboteren een maand voor vertrek daar al onderdeel van was).

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #23 Gepost op: 9-03-2020, 19:27:49 »
Ik vond het geweldig.

Salim zijn reactie met €2100, dat is een mooi bedrag  ::rofl::
Meer L

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #24 Gepost op: 9-03-2020, 20:46:17 »
De mol is echt niet gaan achteroverleunen. De mol wil zo min mogelijk geld in de pot, daar maakt de potstand geen verschil in.

Dat beide opdrachten zijn geslaagd heeft daar niks mee te maken.

Het argument dat de mol niet heeft gemold vanwege het mingeld is dus onzin. Er zijn genoeg verdachte dingen gebeurd om je keuze op te baseren.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #25 Gepost op: 9-03-2020, 20:51:08 »
Ja, maar ik neig er zelf naar dat de Mol in opdracht 1 wel zijn best deed (omdat de molactie daarbij al vooraf gebeurde en het leuker is om de opdracht te doen slagen) en in opdracht 2 weer is gaan saboteren.

(Maar het is nog veel te vroeg om daar harde conclusies aan te verbinden.)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #26 Gepost op: 9-03-2020, 20:55:59 »
Christian die als laatste gaat abseilen, zodat de negen anderen goed konden zien dat hij zijn best deed.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #27 Gepost op: 9-03-2020, 21:09:30 »
Ik vermoed dat op basis van deze opdracht drie deelnemers uitgesloten zijn. Een van deze drie is reeds afgevallen.

In het "midden"? Wat mij betreft kan het ook meer een uiterste zijn, maar niet de € - 10.200,00
« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 21:14:13 door molE13 »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #28 Gepost op: 9-03-2020, 23:06:55 »
"Artispunten" ... hebben ze in Belgie ook een Artis ?!?  :-X 

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #29 Gepost op: 9-03-2020, 23:24:50 »
De mol noemt Salim ook Salim (uitgesproken met A en niet Selim) bij het vrijstelling kopen

Ik ga even in de gaten houden wie naast Bruno nog meer zijn naam zo uitspreekt.

Jolien hoorde ik ergens Selim zeggen

Offline duon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #30 Gepost op: 9-03-2020, 23:30:28 »
De mol noemt Salim ook Salim (uitgesproken met A en niet Selim) bij het vrijstelling kopen

Ik ga even in de gaten houden wie naast Bruno nog meer zijn naam zo uitspreekt.

Jolien hoorde ik ergens Selim zeggen
Dat de mol dat zegt is omdat het een robotstem is die de woorden uitspreekt, die stem zei ook lau-re, terwijl het op z'n frans uitgesproken hoort te zijn.

Ik denk dat Bruno Salim zegt omdat hij op het bord heeft gekeken met alle foto's en namen. Er is niet duidelijk te zien of Bruno eerder dan Salim wordt geholpen door Gilles. Ik ga er voorlopig van uit dat Bruno's blinddoek eerst is afgedaan en hij al dat bord bekeken had in de tussentijd dat Gilles Salim helpt, en dus Salim aanspreekt zoals hij het leest
"She'd like to sing a song about the regenpipe"

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #31 Gepost op: 9-03-2020, 23:33:57 »
Dat de mol dat zegt is omdat het een robotstem is die de woorden uitspreekt, die stem zei ook lau-re, terwijl het op z'n frans uitgesproken hoort te zijn.


Maar als een robotstem Selim zegt ipv Salim dan hoor je dat verschil echt wel toch?

Dat gedoe rondom Bruno heb ik niks mee. Verdenk m totaal niet maar ga wel letten op wie hem nog meer als Salim aanspreekt. Lijkt me zelfs voor n robotstem een duidelijk verschil

Offline duon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #32 Gepost op: 9-03-2020, 23:55:08 »
Maar als een robotstem Selim zegt ipv Salim dan hoor je dat verschil echt wel toch?

Dat gedoe rondom Bruno heb ik niks mee. Verdenk m totaal niet maar ga wel letten op wie hem nog meer als Salim aanspreekt. Lijkt me zelfs voor n robotstem een duidelijk verschil

Ik begrijp je niet helemaal denk ik. Bedoel je dat de mol dus sAlim inspreekt en dat de robotstem daarom sAlim uitspreekt in plaats van sElim?

Ik denk dat als je een speech-to-text programma gebruikt, dat programma sowieso veel namen niet goed zal herkennen. Je ziet zelfs in de aflevering dat "jullie" wordt verbeterd naar "Jolien". Dat kan zijn dat dat programmaatje slim genoeg is om zichzelf te verbeteren (automatische ondertiteling op bijvoorbeeld twitch.tv doet dat weleens). Of dat de makers ervoor hebben gezorgd dat namen snel verbeterd kunnen worden.

Dan denk ik dat er gewoon "Salim" als tekst komt te staan als verbetering, nadat de mol "Selim" zegt en het speech-to-text programma er een heel ander woord van maakt. Vervolgens spreekt de robotstem het dus uit als Salim.

Ik zoek er in ieder geval niet al te veel achter dat zijn naam verkeerd wordt uitgesproken door een robotstem, je kan gelijk hebben dat het iets betekent natuurlijk maar ik denk dat het niets is.
"She'd like to sing a song about the regenpipe"

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #33 Gepost op: 10-03-2020, 00:03:19 »
Ja zoiets dus.

Ik denk dat als de mol sAlim uitspreekt het programma het zal zeggen als hoe de mol het inspreekt.

Als de mol sElim zou zeggen nam ik dus aan dat de computerstem het ook als sElim zou overnemen omdat het fonetisch nogal n groot verschil is en ik van de technologie van nu uitga en niet van de krakkemikkige software van lang gelee

Misschien zit ik er wel naast hoor. ::rofl::
 Ben niet heel bekend met deze softwareprogramma’s

Offline duon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #34 Gepost op: 10-03-2020, 00:09:39 »
Heb zojuist even geprobeerd te dicteren met Google Vertalen.
Als ik het uitspreek als Selim:

  • Sailing wat doe je nou
  • Wat doe je nu zelem
  • Hoe gaat het met jou cm

En als ik het uitspreek als sAlim krijg ik steeds "Salem".

Daarom denk ik dus dat woorden en namen die verkeerd werden geïnterpreteerd snel verbeterd werden door de productie voordat het werd uitgesproken, en we daarom een robotstem krijgen die "sAlem" zegt


Edit: Ik heb het eens geprobeerd met "Jolien", het wordt net zoals in de aflevering geïnterpreteerd als "jullie" alvorens het wel door het programma zelf verbeterd wordt naar "Jolien".
« Laatst bewerkt op: 10-03-2020, 00:12:37 door duon »
"She'd like to sing a song about the regenpipe"

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #35 Gepost op: 10-03-2020, 00:11:43 »
Heb zojuist even geprobeerd te dicteren met Google Vertalen.
Als ik het uitspreek als Selim:

  • Sailing wat doe je nou
  • Wat doe je nu zelem
  • Hoe gaat het met jou cm


 ::rofl::

Ok zou kunnen dan dat de echte mol wel de E zei en de computer er een A van maakt.
Handig om te weten  ::ok::

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2020, 13:29:28 »
Ik vermoed dat op basis van deze opdracht drie deelnemers uitgesloten zijn. Een van deze drie is reeds afgevallen.

In het "midden"? Wat mij betreft kan het ook meer een uiterste zijn, maar niet de € - 10.200,00
Grappig, ik vind die 10.200 niet direct onmols. Je kunt het ook beschouwen als een vrijbrief voor de mol om zijn eerste grote greep uit de kas te doen... Ik weet niet wat ik zou doen als mol. De verdediging die Bart opwerpt ("wie is er hier voor het geld?") is een prima dekmantel als mol. Prima vol te houden ook, mochten er weer egoïstische keuzes aan bod komen  ::jaja::

Edit; ik vraag me opeens ook af, was het voor de kandidaten duidelijk dat alleen de hoogste bieder een vrijstelling zou krijgen? Of dat er überhaupt met zekerheid één vrijstelling geveild zou worden? Ik heb dat in die opdracht wel gemist, dat werd mij pas duidelijk na het uitgeven van die vrijstelling, maar het kan natuurlijk zijn dat ik dit gemist heb in de vrijstellingsopdracht zelf.

Als het voor de kandidaten niet duidelijk was dat (enkel) de hoogste bieder met zekerheid een vrijstelling zou krijgen, dan ben ik geneigd Barts bod heel mols te vinden. Wanneer de kandidaten dit wel wisten, dan vind ik het juist weer kandidaats om zo hoog te bieden...
« Laatst bewerkt op: 10-03-2020, 13:33:39 door jehnnnycash »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #37 Gepost op: 10-03-2020, 13:38:38 »
Ik geloof dat nergens in de uitzending expliciet gezegd is dat de hoogste bieder de vrijstelling krijgt (maar misschien is dat wel zo), maar is het niet vrij aannemelijk dat dat zo is? Zo werkt het op een veiling toch? Daarnaast jut de mol Bruno op: ‘Denk je niet dat anderen hoger gaan bieden?’ Ik denk dus dat het wel duidelijk geweest moet zijn dat degene die het meeste bood slechts een vrijstelling kreeg.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2020, 13:43:20 »
Ik geloof dat nergens in de uitzending expliciet gezegd is dat de hoogste bieder de vrijstelling krijgt (maar misschien is dat wel zo), maar is het niet vrij aannemelijk dat dat zo is? Zo werkt het op een veiling toch? Daarnaast jut de mol Bruno op: ‘Denk je niet dat anderen hoger gaan bieden?’ Ik denk dus dat het wel duidelijk geweest moet zijn dat degene die het meeste bood slechts een vrijstelling kreeg.
Ja, deels mee eens, maar er werd gevraagd "wat zou jij overhebben voor een vrijstelling"; kunnen we dan aannemen dat het daadwerkelijk om een veiling gaat. Maar je punt over Bruno is goed, en had ik over het hoofd gezien :) Waarschijnlijk wisten de kandidaten het dan dus.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #39 Gepost op: 11-03-2020, 17:14:50 »
Ik denk eigenlijk dat de mol hier eerder bij de eerste 5 bieders te vinden zal zijn dan bij de laatste 5 bieders. De mensen die erg hoog boden (Els, Alina, Bruno, Bart en in mindere mate Dorien) vind ik dan ook iets minder verdacht.

Ik denk namelijk dat de mol liever als sympathiek gezien zou willen worden aan het begin van het spel om beter in de groep te komen te liggen... de mensen die veel geld overhadden voor de vrijstelling komen toch minder sympathiek over.

Daarnaast zei Christian tegen Bart: 'Hoe lang moest je dan blijven zitten? Een half uur?'

Dit impliceert dat het wel even duurde voordat de teller 100 euro omhoog ging (een stuk of 15-20 seconden per keer dan gok ik, aangezien je dan op ongeveer op 10200 uitkomt na een half uur). Dan zou je om rond de 5000 euro te bieden (wat Bruno, Alina en Els deden) toch waarschijnlijk minimaal een kwartier moeten blijven zitten.

Ik zie niet waarom je als mol de moeite zou nemen om heel lang te blijven zitten, wetende dat je toch niets hebt aan een vrijstelling en dat je slechts minder sympathiek overkomt als je voor een hoog bedrag gaat (over Bart, de hoogste bieder, zou je nog kunnen zeggen dat zijn doel was om de pot zo veel mogelijk te plunderen als mol... maar de rest had er geen baat bij om zo lang te blijven zitten als een van hen de mol is).