Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling  (gelezen 10449 keer)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #60 Gepost op: 24-04-2020, 00:24:10 »
Hoe kan Gilles dan in de eerste aflevering zeggen dat de pot nu op - €5200 staat?

Omdat de mol dus niet het hoogste bedrag heeft geboden.

En @FS, zeker ik geloof ook wel in die Alpha omegA AlinA hint  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 24-04-2020, 00:26:51 door widm1992 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #61 Gepost op: 24-04-2020, 00:40:40 »
Omdat de mol dus niet het hoogste bedrag heeft geboden.

En @FS, zeker ik geloof ook wel in die Alpha omegA AlinA hint  ::ok::
Ik snap hem even niet. Alle kandidaten hebben toch vóór de eerste opdracht hun bod uitgebracht?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #62 Gepost op: 24-04-2020, 00:41:53 »
Dat weten we toch niet? Misschien heeft de mol wel later geboden - na afloop van de serie.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #63 Gepost op: 24-04-2020, 00:44:12 »
Je moet eens naar wieisdemol.be gaan, een of andere tunnelaar was helemaal aan het doorslaan. Hij heeft een hele theorie uitgedokterd waarom er 10.200 euro geboden werd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #64 Gepost op: 24-04-2020, 00:45:07 »
Dat weten we toch niet? Misschien heeft de mol wel later geboden - na afloop van de serie.
Als dat niet het hoogste bod is, dan is dit verder niet interessant. Bovendien kun je nooit precies zeggen wat een kandidaat verdiend heeft. Opdrachten worden in groepjes gespeeld, delen van een opdracht zijn weer afhankelijk van andere delen (bijvoorbeeld verdubbelaars e.d.).

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #65 Gepost op: 24-04-2020, 00:54:13 »
Het zou een mooi afronding zijn van het seizoen, met een mooie plottwist: het blijkt ineens dat het begin het einde was. Het is ook goed uit te leggen en kan als hint verwijzen naar de mol. Dan weet je het ook nog eens pas aan het einde. Ik zeg niet dat het zo moet zijn, maar ik zou het wel mooi vinden. Mooier dan een willekeurig bedrag laten bieden door de mol en daarbij beter passend bij dit seizoen waar over alles lijkt te zijn nagedacht en alles heel mooi past. Maar dat een willekeurig bedrag geboden is, kan natuurlijk wel.

edit
Als toevoeging, dit zou dan kunnen verwijzen naar de Ouroboros, die via Griekse teksten in de Westerse traditie terecht kwam.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2020, 01:23:40 door widm1992 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #66 Gepost op: 24-04-2020, 00:57:47 »
Je moet eens naar wieisdemol.be gaan, een of andere tunnelaar was helemaal aan het doorslaan. Hij heeft een hele theorie uitgedokterd waarom er 10.200 euro geboden werd.
Weet je nog in welk topic? Ik heb geen zin om die hele site door te spitten.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #67 Gepost op: 24-04-2020, 00:59:59 »
Je moet eens naar wieisdemol.be gaan, een of andere tunnelaar was helemaal aan het doorslaan. Hij heeft een hele theorie uitgedokterd waarom er 10.200 euro geboden werd.

Nou, die theorie gaat zelfs mij te ver..  ::zwaai::

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #68 Gepost op: 24-04-2020, 19:51:14 »
Ik moest door de titels Alpha en Omega net denken aan dat het begin en het einde soms gelijk zijn. In dat geval is de bieding misschien wel een aanwijzing naar het einde en heeft de mol geboden wat hij/zij verdiend heeft tijdens het seizoen. Dan zou het bieden van de mol dus wel later opgenomen moeten zijn.

Alina komt er dicht bij tot nu toe met 5400 geboden en 4800 tot nu toe verdiend.

Maar t lijkt alsof de kandidaten de bedragen van elkaar weten (er wordt in elk geval verwezen naar Bruno die heftig reageerde op Bart maar zelf t eennahoogste bood)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #69 Gepost op: 24-04-2020, 19:52:06 »
Weet je nog in welk topic? Ik heb geen zin om die hele site door te spitten.

In het topic van die opdracht

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #70 Gepost op: 24-04-2020, 23:59:23 »
In het topic van die opdracht
Heb het daar niet kunnen vinden, wel tig pagina's doorgespit. Maar maakt ook niet zoveel uit want ik vind het juist een heel groot voordeel van de Belgisch mol dat ze hier weinig doen aan deze geheime aanwijzingen. Daar heb je ook helemaal niets aan want je wil toch niet dat deze duidelijk zijn en onduidelijke zetten je alleen maar op het verkeerde been.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #71 Gepost op: 25-04-2020, 00:02:59 »
Vanaf pagina 17, veel plezier ;)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #72 Gepost op: 25-04-2020, 00:55:18 »
Bedankt, ik heb hem gevonden en wil hem hier graag reproduceren omdat ik hem wel grappig vind en niet zo moeilijk. Hoewel Bart mijn Mol is vind ik dat er betere aanwijzingen naar hem zijn dan deze zogenaamde hint.
Het idee is dat je de kandidaten op alfabetische volgorde moet zetten (vanwege het gedoe met alpha en omega). Dan zijn Els, Gilles, Jolien, Laure en Salim de laatste vijf. En nou komt ie. Als je de bedragen die deze 5 kandidaten geboden hebben bij elkaar optelt, 5100 + 0 + 400 + 2600 + 2100, dan krijg je precies het bedrag dat Bart heeft geboden, namelijk 10200. En dat kan natuurlijk alleen maar betekenen dat Bart de Mol is (volgens die bedenker dan). Geen speld tussen te krijgen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #73 Gepost op: 25-04-2020, 12:53:44 »
Wat een fair bod van Bart als mol zou zijn kun je ook berekenen.
Om de vrijstelling die Bruno anders had gekregen ongedaan te maken moet hij overbieden. Maar  hoeveel? Hij moet eigenlijk de vrijstelling van Bruno terugkopen voor de andere 8 kandidaten om deze ongedaan te maken. Als je iets terugkoopt dan is het logisch om hiervoor hetzelfde bedrag te betalen. Dus moeten we kijken wat deze 8 kandidaten gemiddeld over hadden voor die vrijstelling. Dit gemiddelde was €2575. Om het wat makkelijker te maken kun je ook precies op het midden gaan zitten tussen het hoogste en laagste bod van deze 8. Het laagste was € 0 (Gilles en Christian). Het hoogste €5400 (Alina).  €5400 delen door 2 geeft €2700.
En €7500 (bod Bruno) + €2700 = €10200. Precies het bedrag dat Bart bood. Ik denk geen toeval.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #74 Gepost op: 25-04-2020, 15:00:54 »
Het zou mijn trouwens niet verbazen als we mijn redenering over die €7500 + €2700 die Bart bood morgen terug gaan zien. Dit zou namelijk het antwoord van Gilles verklaren in de chat met Gilles.

Vraag:
Als Bart de teller van het geldbedrag in de allereerste opdracht nog verder had laten doorlopen, hadden jullie dan ingegrepen? :)

Antwoord Gilles:
Dat is een uitstekende vraag. Maar Bart is uiteraard nog één van de drie mogelijke mollen. Dus ik ga er voorlopig niet op antwoorden. Maar je krijgt in de twee resterende afleveringen sowieso een antwoord op die vraag.

Ze hadden dus heel goed kunnen afspreken dat de Mol inderdaad even veel mocht overbieden als het gemiddelde van het laagste en één na hoogste bod (tot dan toe). Wat zoals eerder uitgelegd ook heel goed te verdedigen is.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 15:04:30 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #75 Gepost op: 25-04-2020, 15:08:21 »
Of ze hebben besproken hoeveel Alina nu zou gaan bieden. Kijk er heeft iemand 10.200 geboden en iemand 7.500. Laten we het verschil nemen en doe dat x 2, dan heb je een mooi bedrag geboden, maar ben je niet verdacht.

Ik wil maar zeggen, je kan hier zoveel theorieën op los laten die je maar wilt, er is altijd wel een vergezochte uitleg te vinden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #76 Gepost op: 25-04-2020, 15:14:18 »
Of ze hebben besproken hoeveel Alina nu zou gaan bieden. Kijk er heeft iemand 10.200 geboden en iemand 7.500. Laten we het verschil nemen en doe dat x 2, dan heb je een mooi bedrag geboden, maar ben je niet verdacht.

Ik wil maar zeggen, je kan hier zoveel theorieën op los laten die je maar wilt, er is altijd wel een vergezochte uitleg te vinden.
Dat er altijd wel een vergezochte uitleg te vinden is heb jij hierbij bewezen. Ook leg je hierbij het verschil tussen een vergezochte en logische uitleg perfect bloot.
Edit Mijn vraag zou ook zijn, wat snap je niet aan mijn uitleg en wat is hier onlogisch aan. Daar ben ik heel benieuwd naar.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 15:22:50 door MartinJ »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #77 Gepost op: 25-04-2020, 15:28:57 »
Ik vind geen enkele hint of aanwijzing logisch. Dat heb ik al in het hints topic gezegd.

Ik weet zelfs niet waarom ze de mol een bedrag hebben toegewezen. Laat hem eens zelf beslissen hoeveel hij biedt (en ja dan vind ik de 10.200 euro van Bart zeker nog mols).

Alleen kan je die 10.200 euro ook als kandidaat verklaren. Hij dacht wss aan 10.000, maar als er dan 2 dat denken, moet je daar boven gaan, hij dacht wss dat die andere dan ook zo gaat denken en daarom gaat hij daar nog eens met 1 tje over en komt ie op 10.200

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #78 Gepost op: 25-04-2020, 17:38:30 »
Misschien kunnen ze het geld wel terug verdienen in deze aflevering ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Vrijstelling
« Reactie #79 Gepost op: 25-04-2020, 17:50:55 »
Ik vind geen enkele hint of aanwijzing logisch. Dat heb ik al in het hints topic gezegd.

Ik weet zelfs niet waarom ze de mol een bedrag hebben toegewezen. Laat hem eens zelf beslissen hoeveel hij biedt (en ja dan vind ik de 10.200 euro van Bart zeker nog mols).

Alleen kan je die 10.200 euro ook als kandidaat verklaren. Hij dacht wss aan 10.000, maar als er dan 2 dat denken, moet je daar boven gaan, hij dacht wss dat die andere dan ook zo gaat denken en daarom gaat hij daar nog eens met 1 tje over en komt ie op 10.200
Ik bedoelde mijn bijdragen waar jij nu op reageerde ook niet als hint of aanwijzing. Ik kijk in de Belgische Mol sowieso niet naar hints want die zitten hier (gelukkig) bijna niet in. Waar het mij om gaat is dat je het bod van Bart op basis van simpele logica kan verklaren en dat heeft niets met hints te maken.

Zo is het bod van Alina ook heel erg als kandidaats uit te leggen. Er zijn maar liefst 3 kandidaten die ongeveer €5000 bieden, wat je wel kan zien als serieus bod om de bieding te winnen. Dorien biedt die €5000. Els is iets slimmer en die biedt €5100 want dan win je van een concurrent die domweg precies €5000 biedt. Een nog weer slimmere kandidaat zou daarom €5200 kunnen bieden. Om deze reden biedt Alina volgens mij voor de zekerheid nog een stapje hoger, namelijk €5400. We zien ook een fragment van haar waarin ze zegt dat ze dacht hiermee de bieding te winnen.

Het is ook wel leuk om te kijken wat Alina en Jolien hierover hebben gezegd.
Alina: "Ik denk niet dat de Mol het hoogste of het laagste zal bieden. Dat is te opvallend of zo (...)".
Jolien: "Wie laat in godsnaam die teller tot €10.000 komen? Ik snap dat dus echt niet. Voor hetzelfde geld geraken we niet meer op nul. Ik leg niet bij uit eigen zak. Dat doe ik niet."

Als je naar dat gezicht kijkt van Jolien dan moet je wel heul veul fantasie hebben om te denken dat zij zelf die 10000 geboden heeft. Vooral door die laatste opmerking. Dat verzin je anders toch niet.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 17:53:54 door MartinJ »