Poll

Wie had eigenlijk het eerste rode scherm?

Bart
Christian
Jolien

Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk  (gelezen 26760 keer)

Offline BobW

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #80 Gepost op: 6-04-2020, 22:03:12 »
Mijn analyse met de volgende uitgangspunten:
- De Mol wil de kandidaat met het rode scherm NIET kiezen
- De Mol vindt het niet erg om gekozen te worden
- De kandidaten willen de kandiaat met het rode scherm WEL kiezen
- De kandidaat met het rode scherm wil niet gekozen worden
- De kandidaten willen liever niet hun Mol kiezen

Wie had rood?
1) Bart
Dat kan en is hij nooit in de problemen geweest.
2) Christian
Onlogisch dat Christian dan in ronde 2 niet op Salim meeging en hij had in ronde 3 niet hoeven switchen naar Alina.
3) Jolien
Dit zou alleen met Bart als Mol kunnen omdat Dorien, Alina en Christian allemaal op Jolien hebben willen stemmen.

Wie is de Mol?
1) Bart
a) Christian had rood: Bart ging in ronde 2 deels mee op Christian --> onlogisch als Mol
b) Jolien had rood: Bart verdedigde Jolien niet in ronde 3 --> onlogisch als Mol

2) Dorien
a) Bart had rood: ze hoefde niks te doen --> logisch als Mol
b) Christian had rood: ze verdedigt Christian heel lichtjes in ronde 2 --> logisch als Mol
c) Jolien had rood: Dorien stemt in ronde 2 op Jolien --> onlogisch als Mol

3) Christian
a) Bart had rood: Christian vindt het erg om gekozen te worden en oppert Bart lichtjes --> onlogisch als Mol
b) Jolien had rood: Christian vindt het erg om gekozen te worden en verdenkt Jolien --> onlogisch als Mol

4) Alina
a) Bart had rood: ze hoefde niks te doen --> logisch als Mol
b) Christian had rood: ze stemt in ronde 3 niet op Christian --> logisch als Mol
c) Jolien had rood: Alina stemt in ronde 3 op Jolien --> onlogisch als Mol

5) Jolien
a) Bart had rood: Jolien vindt het erg om gekozen te worden --> onlogisch als Mol
b) Christian had rood: Jolien verdenkt Christian en vindt het erg om gekozen te worden --> onlogisch als Mol


Dus voor mij het meest logische scenario op basis van deze opdracht:
Alina of Dorien de Mol en Bart het rode scherm
(kleine vermelding voor Bart Mol & Jolien rood)

Dit dus allemaal wel met de gevaarlijke aanname dat iedereen rationeel en logisch handelt.  8)

En nu lezen wat jullie allemaal gezien hebben en hoor ik graag wat ik gemist heb.  ::vergroot::

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #81 Gepost op: 6-04-2020, 22:06:09 »
Jullie mening over volgende bedenking:
(Heb niet alles gelezen, dus hopelijk nog niet aan bod geweest):

Tijdens het in het geheim bekendmaken van het resultaat aan de kandidaten individueel viel mij op dat Gilles DC bij twee kandidaten duidelijk de reactie bekijkt.
Namelijk die van Dorien en Jolien.
(Christian is moeilijk af te lezen)

Je moet het fragment maar eens herbekijken, het is toch opmerkelijk anders bij die twee. Alsof hij wil zien of hun blik iets verraadt.

1 keer bij het rode scherm?
1 keer bij de mol?

Dorien had uiteindelijk groen, dus is zij dan de mol?
En had bijgevolg Jolien een rood scherm?
#HetIsTochWaarZeker!?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #82 Gepost op: 7-04-2020, 09:56:23 »
Is het niet leuk om hier een poll neer te zetten over wie eigenlijk het rode scherm had?
There you go :)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #83 Gepost op: 7-04-2020, 10:20:15 »
@BobW : mooi overzicht  ::ok::
En dan komt Alina er toch weer iets verdachter uit dan hoe ik het aanvoelde.

Wat natuurlijk ook mee speelt, en de logica en rationaliteit wat zal blokkeren, is dat kandidaten hun mol verdachte willen geheim houden voor de anderen. En dus hun stemgedrag niet te opzichtig willen aanpassen. Ze kunnen moeilijk zeggen (nee ik stem niet op X want X is voor mij de mol). In tegendeel, misschien stemmen ze liever snel mee om zichzelf veilig te stellen en te kijken hoe hun molverdachte zich gaat verdedigen tegen stemmen.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #84 Gepost op: 7-04-2020, 15:32:02 »
Wat natuurlijk ook mee speelt, en de logica en rationaliteit wat zal blokkeren, is dat kandidaten hun mol verdachte willen geheim houden voor de anderen. En dus hun stemgedrag niet te opzichtig willen aanpassen. Ze kunnen moeilijk zeggen (nee ik stem niet op X want X is voor mij de mol). In tegendeel, misschien stemmen ze liever snel mee om zichzelf veilig te stellen en te kijken hoe hun molverdachte zich gaat verdedigen tegen stemmen.
Goeie opmerking. Kunnen we ook concluderen dat een kandidaat in de laatste ronde zeker niet op zijn mol zal stemmen? Want hij wil natuurlijk nog altijd het risico niet nemen dat de extra 5 vragen ingevuld moeten worden, en er dus alsnog uit kan liggen.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #85 Gepost op: 7-04-2020, 19:23:24 »
Voor degenen die nog twijfelen dat Jolien geen groen scherm had, heb ik 2 stills gemaakt van Jolien. Eén op het moment dat ze haar scherm ziet en een andere op een moment dat je een reflectie van de verlichting in haar bril ziet.

Het eerste wat opvalt is dat het effect duidelijk anders is. Bij het scherm is er een soort van gekleurde waas. Bij de lampen zie je duidelijk lichtpuntjes.

Om de kleur te kunnen beoordelen heb ik de kleurverzadiging opgeschroefd. Vervolgens heb ik aan beide stills een vakje toegevoegd wat gevuld is met de kleur van een gemiddelde pixel van het schijnsel in de bril. Heel duidelijk is het kleurverschil. En wat belangrijker is, de kleur van het schijnsel bij het scherm komt wel akelig dicht in de buurt van het bekende groene scherm (eigenlijk meer blauwgroen).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #86 Gepost op: 7-04-2020, 21:44:56 »
Mijn analyse met de volgende uitgangspunten:
- De Mol wil de kandidaat met het rode scherm NIET kiezen
- De Mol vindt het niet erg om gekozen te worden
- De kandidaten willen de kandiaat met het rode scherm WEL kiezen
- De kandidaat met het rode scherm wil niet gekozen worden
- De kandidaten willen liever niet hun Mol kiezen


Wat opvalt is dat Bart standvastig kiest voor Salim, Alina kiest ook steeds voor Salim ( en na zijn groene pijl voor Jolien), Salim blijft bij Jolien maar gaat uiteindelijk in de derde ronde mee met de switch van Christian voor Alina. Van Dorien horen we maar 1x een keuze zij kiest Jolien, Christian kiest eerst Dorien (groen) vervolgens Salim (groen) en daarna Jolien, maakt een plotselinge switch naar Alina.

Opvallender vind ik de keuzes van Jolien, zij bemoeit zich overigens  iedere ronde nadrukkelijk en  rap met de stemming maar kiest heel pragmatisch. (slimme zet van Christian om Jolien bij de derde ronde als eerste te laten kiezen) Jolien kiest eerst voor Dorien (groen)Drukt deze keuze door als er een meerderheid voor Dorien is. Valt Christian aan maar gaat mee met de meerderheid voor Salim (groen). Kiest in de derde ronde voor Christian maar als de meerderheid haarzelf kiest valt ze, nu nog feller, Christian aan en gaat  ook onmiddellijk mee met de switch naar Alina  en reageert razendsnel met OK dan smijten we Alina's pijl omver.


Dorien, Salim en Jolien het meest genoemd.
Christian wordt alleen door Jolien genoemd. In ronde 2 gaat Bart hier even op in.
Alina wordt in eerste instantie niet genoemd maar krijgt een meerderheid na de switcht van Christian in de laatste ronde.
Bart wordt helemaal niet genoemd

Christian noemt iedereen behalve Bart.
Jolien noemt ook iedereen behalve Bart.


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #87 Gepost op: 7-04-2020, 22:37:29 »
Opvallender vind ik de keuzes van Jolien, zij bemoeit zich overigens  iedere ronde nadrukkelijk en  rap met de stemming maar kiest heel pragmatisch. (slimme zet van Christian om Jolien bij de derde ronde als eerste te laten kiezen) Jolien kiest eerst voor Dorien (groen)Drukt deze keuze door als er een meerderheid voor Dorien is. Valt Christian aan maar gaat mee met de meerderheid voor Salim (groen). Kiest in de derde ronde voor Christian maar als de meerderheid haarzelf kiest valt ze, nu nog feller, Christian aan en gaat  ook onmiddellijk mee met de switch naar Alina  en reageert razendsnel met OK dan smijten we Alina's pijl omver.

Ja, ik schreef het ook al in Joliens topic: ze toont weer eens heel veel initiatief. Het valt te verklaren vanuit Jolien als kandidaat met een groen of rood scherm die het goed en slim speelt, maar ook vanuit Jolien als Mol die het goed en slim speelt in het scenario dat Bart rood had.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #88 Gepost op: 7-04-2020, 22:52:49 »
Ik waardeer je pogingen Heinz om dit nog te kunnen verklaren indien Jolien de mol is en ik vermoed dat je je tunnel niet meer verlaat totdat ze een rood scherm krijgt.

Maar ik vind bijvoorbeeld niet dat Jolien altijd initiatief neemt. Dus wat ze hier doet, vind ik niet heel erg bij haar passen. Ik zou denken dat ze ook zoals Alina gaat reageren, een beetje gelaten en met een boze blik. Dus dat ze hier in haar rol moet blijven, vind ik geen correcte aanname. De rest kan ik nog volgen, al speelt ze het dan wel heel erg ingewikkeld. Ik weet niet of ze hierdoor iemand op het verkeerde been gaat zetten. En als Bart daadwerkelijk het rode scherm had dan zijn Dorien, Christian en Alina hier even verdacht, want ook zij zetten Bart eigenlijk volledig uit de wind. Jolien en Christian komen hier nog altijd als minst verdachte kandidaten uit in deze opdracht. Maar ik ben blij dat de tunnel nog kan standhouden en dat niet iedereen naar Alina is geswitcht  ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #89 Gepost op: 7-04-2020, 23:05:11 »
Ik waardeer je pogingen Heinz om dit nog te kunnen verklaren indien Jolien de mol is en ik vermoed dat je je tunnel niet meer verlaat totdat ze een rood scherm krijgt.

Maar ik vind bijvoorbeeld niet dat Jolien altijd initiatief neemt. Dus wat ze hier doet, vind ik niet heel erg bij haar passen. Ik zou denken dat ze ook zoals Alina gaat reageren, een beetje gelaten en met een boze blik. Dus dat ze hier in haar rol moet blijven, vind ik geen correcte aanname.

Jolien neemt best vaak initiatief en is behoorlijk aanwezig als je het mij vraagt. Al meteen in de eerste opdracht (de wandeling) is ze best aanwezig (oplossing klokkenraadsel, betrokken bij het cijferslot), ze is sturend in hoe er gereageerd wordt op Barts dure aankoop van de vrijstelling (door hem te bekritiseren en daarna met een grap te relativeren), bij de doos van Pandora neemt ze een speciale positie in door de kist te bewaken en werpt ze zich als op als een soort groepsleider (en een ultiem onschuldige) door te zeggen dat ze trots is op de hele groep, bij het raften spoort ze haar teamgenoten aan om zich te revancheren, bij de graafopdracht haakt ze in op Bart waarmee ze samen de knoop doorhakken van hoe de items (verkeerd) op de tijdlijn liggen, bij de opdracht met de Minotaurus bemoeit ze zich erg met het spelverloop, reageert fel op Bart die een deal sloot met Salim en Dorien, spoort Salim aan een risicio te nemen met het fotograferen. Haar gedrag bij deze speciale eliminatie past daar prima bij.

En als ik een beter alternatief vind stap ik zo uit een tunnel hoor. Deed ik pas ook nog met van Nathan naar Rob. Maar zo'n beter alternatief heb ik nu nog niet gevonden. Ik zie het nog wel zitten in Mol Jolien. ::jaja::

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #90 Gepost op: 8-04-2020, 01:08:12 »
Voor degenen die nog twijfelen dat Jolien geen groen scherm had, heb ik 2 stills gemaakt van Jolien. Eén op het moment dat ze haar scherm ziet en een andere op een moment dat je een reflectie van de verlichting in haar bril ziet.
Top!

Ik volg ook het rode scherm voor Jolien.

Na deze proef kunnen we haar zelfs uitsluiten als mol.
Als mol zou je nooit die laatste discussie gevoerd hebben (met Christian) als er na een stemming beslist is dat jij rood hebt. Dan leg je jou daar bij neer. Je moppert mss nog een beetje om de schijn nog wat hoog te houden, maar zorgt dat de keuze niet meer wijzigt. Want zo is de derde poging weg, en het geld m.a.w. ook!
Mission accomplished!  ::feest::

Arme Heinz met z'n tunnelvisie  ::rofl::
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #91 Gepost op: 8-04-2020, 01:21:29 »
 ::)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #92 Gepost op: 8-04-2020, 08:15:11 »
Wow wat een mooie overzichten!

Even nog iets anders: is het vuurwerk wel bij iedereen hetzelfde? Ik heb het idee dat er bijvoorbeeld bij de meeste een paar knallen achter elkaar zijn, maar bij Jolien zag ik bijvoorbeeld de groene knal op twee verschillende plekken uitbarsten. Niet mijn mol, maar ik had het idee dat het vuurwerk anders was.

Wil voorkomen dat we straks krijgen: u had het altijd al kunnen weten.... ::rofl::
Meer L

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #93 Gepost op: 8-04-2020, 11:36:18 »
Maar dan moet de groene pijl van de mol wel zijn afgeschoten en dat vind ik persoonlijk nogal een gewaagde aanname.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #94 Gepost op: 8-04-2020, 12:24:54 »
Wat de poll betreft:

Tijdens het kijken dacht ik 100% Christian maar Bart was inderdaad ook wel heel erg uit zijn normale doen.

Tenzij je allerlei ingewikkelde aannames doet, zou je kunnen afleiden dat Dorien, Salim, Alina en Jolien het minst verdacht worden door de meerderheid van de groep.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #95 Gepost op: 8-04-2020, 16:54:28 »
Ja, ik schreef het ook al in Joliens topic: ze toont weer eens heel veel initiatief. Het valt te verklaren vanuit Jolien als kandidaat met een groen of rood scherm die het goed en slim speelt, maar ook vanuit Jolien als Mol die het goed en slim speelt in het scenario dat Bart rood had.

De houding van Jolien is inderdaad zowel uit leggen voor een  mol ( die een toneelstukje opvoert) als een kandidaat maar waarom zou je je als mol zo opvallend sturend gedragen? Ik heb de opdracht teruggekeken omdat ik benieuwd was wie nu eigenlijk wiens pijl wilde zien. Wat ik dan zie is dat de meesten rustig blijven en  steeds dezelfde kandidaat in het vizier hebben en daar voor kiezen. Pas als er een groene pijl is geweest moet er een ander gekozen worden.

Wat mij bij Jolien opvalt is dat ze iedere ronde voor degene met de meeste stemmen gaat, met alle winden meewaait en een beslissing forceert zolang het maar niet haar eigen pijl wordt, zelfs al in de eerste ronde. Het is wel heel opvallend gedrag wat ze hier laat zien en nergens voor nodig als ze de mol is. In de derde ronde toen de meerderheid voor haar pijl koos liep ze als mol geen enkel risico, het geld werd niet verdiend.

Als ik naar de gemaakte keuzes kijk ziet het er inderdaad naar uit dat de groep Dorien, Salim, ( volksvertegenwoordigers) en Jolien het minst verdenkt en daarom als kanshebber voor de rode pijl zag. 

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #96 Gepost op: 8-04-2020, 17:25:00 »
De houding van Jolien is inderdaad zowel uit leggen voor een  mol ( die een toneelstukje opvoert) als een kandidaat maar waarom zou je je als mol zo opvallend sturend gedragen?

Om invloed uit te kunnen oefenen op dat de rode pijl niet wordt uitgekozen en er dus geen 2000 euro verdiend wordt.


Wat mij bij Jolien opvalt is dat ze iedere ronde voor degene met de meeste stemmen gaat, met alle winden meewaait en een beslissing forceert zolang het maar niet haar eigen pijl wordt, zelfs al in de eerste ronde. Het is wel heel opvallend gedrag wat ze hier laat zien en nergens voor nodig als ze de mol is.

Dat ze met alle winden meewaait vind ik maar deels waar. Ze uit ook duidelijk eigen meningen/verdachtmakingen.

In ronde 1 spreekt Bart een verdenking uit naar Salim. Hierna gaat Jolien hier niet in mee maar spreekt ze een verdenking uit naar Dorien. Anderen sluiten zich daarbij aan en Dorien wordt gekozen.

In ronde 2 spreekt Jolien als eerste een verdenking uit richting Christian. Als anderen dan voor Salim gaan gaat zij hier inderdaad in mee.

In ronde 3 zet Jolien haar verdenking richting Christian weer voort. Dan komt ze zelf in het nauw, verdedigt zich fel en zegt uiteindelijk "doe maar" (mijn pijl omduwen) wat niet gebeurt. Dan switcht Christian naar Alina, Salim volgt en ook Jolien sluit zich aan.

Het is inderdaad opvallend gedrag maar ik vind het niet per se onnodig als ze de Mol is omdat ik er een toneelstuk in kan zien wat bij Joliens rol als fanatieke kandidaat past waarbij ze tegelijkertijd meer controle houdt over wie er gekozen wordt (zodat het niet 2000 euro oplevert) dan wanneer ze wat meer achterover zou leunen. Wat ook weer opvallend zou zijn geweest omdat het out of character zou zijn.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #97 Gepost op: 8-04-2020, 17:56:20 »
Maar dan moet de groene pijl van de mol wel zijn afgeschoten en dat vind ik persoonlijk nogal een gewaagde aanname.

De kans is 60%. Mee in rekening nemend dat Alina de hoofdverdachte hier is op het forum is die aanname relatief aannemelijk.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #98 Gepost op: 8-04-2020, 18:47:27 »
Echt zo n mooie opdracht. En zo tof om hier iedereen zijn mening terug te lezen.

Voor mij is het duidelijk dat maar 1 persoon hier out of character is geweest en dat is Bart. Amper bemoeit hij zich Met de discussies en zijn zet Om het debat te openen was geniaal. Hij is heel het spel niet in de problemen gekomen en dat is wat je wilt als je een rood scherm hebt gezien.
Waar we hem normaal sturend en leidend bezig zien, is hier daar weinig van te zien.

Ik acht de kans dan ook heel groot dat Bart een rood scherm zag en daarmee meteen dat hij geen mol is.

Er wordt door velen gezegd dat de mol gelaten zijn pijl wil om laten Duwen. Dat zou het meest logische zijn, maar het past gewoon niet bij een type als Bart of jolien om dat zomaar te laten gebeuren ( karaktermoord).  Ik denk dat het hele toneel van jolien erop gericht is om haar pijl te laten omduwen en om te kijken wie er op haar zou stemmen ( Met als gedachte je kiest er niet voor om jouw mol zijn pijl om te duwen).

Dus voor mij kan jolien als mol zeker nog na vandaag en was het rode scherm voor Bart.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 20:41:21 door Tarbozan »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #99 Gepost op: 8-04-2020, 18:57:23 »
Dan zijn wij het helemaal eens Tarbozan, en complimenten voor je avatarkeuze. ::tandpastasmiley::