Auteur Topic: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol  (gelezen 14851 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #80 Gepost op: 18-04-2020, 11:33:23 »
Wat een feest moet dit zijn geweest voor de Mol, op deze manier een kandidaat zo het bos in sturen. Wat een revanche van Bart op Jolien  ;D (zei hij een beetje vanuit een tunnel  :-[ )

Offline Mol-NL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #81 Gepost op: 18-04-2020, 12:33:58 »
Heeft iemand zich toevallig al verdiept in de techniek die wordt gebruikt om de Mol onder zijn gewaad te laten zien? Is het echt een soort Pepper's Ghost of is het echt de Mol tegen wie je aan zit te kijken. Ik krijg de indruk dat of een soort projectie of een soort Pepper's Ghost techniek is...

Wie is er meer in thuis dan ik?  ;D :-X

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #82 Gepost op: 18-04-2020, 17:59:40 »
De techniek die gebruikt wordt door de mol in de finale kamer lijkt een beetje op die van 'the real hustler' (De originele versie van het Belgische 'de oplichters' met o.a. Tom Waes).

Vertrouwen scheppen en dan daarvan misbruik maken.

Filmpje van the real hustler: https://youtu.be/NkVFhZZXpyQ


Dus zo verwonderlijk is het niet dat het op deze manier afloopt.

Achterna is het gemakkelijk praten; 'dat wist je toch?'
Ze pakte het nochtans vrij goed aan, wantrouwig. Maar aangezien de resultaten allemaal gunstig waren, werkte dat vertrouwen op, met het gekende resultaat.

Ik volg hierbij MolPaul en Mollem. Een fanatieke kandidaat gaat door en wordt gestimuleerd en onderuit gehaald met z'n fanatisme.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #83 Gepost op: 18-04-2020, 18:08:28 »
De techniek die gebruikt wordt door de mol in de finale kamer lijkt een beetje op die van 'the real hustler' (De originele versie van het Belgische 'de oplichters' met o.a. Tom Waes).

Vertrouwen scheppen en dan daarvan misbruik maken.

Zoals het nu ging verliep het erg mooi maar de Mol/Gilles loog al direct. Er was ook 50% kans dat Jolien direct de bankroet zou trekken. De Mol zei immers dat de dagboekjes onder stolp 1 (wat bankroet was) of stolp 3 (hoofdverdachte Salim) zouden zitten.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #84 Gepost op: 18-04-2020, 18:13:48 »
Zoals het nu ging verliep het erg mooi maar de Mol/Gilles loog al direct. Er was ook 50% kans dat Jolien direct de bankroet zou trekken. De Mol zei immers dat de dagboekjes onder stolp 1 (wat bankroet was) of stolp 3 (hoofdverdachte Salim) zouden zitten.
Feit, maar ze wou de molboekjes, niet de verdubbelaar. Dus lijkt het mij logisch dat ze dit gevaar (bankroet) uit de weg gaat. Er was immers op dat moment nog geen vertrouwen gecreëerd.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #85 Gepost op: 18-04-2020, 18:36:06 »
Zoals het nu ging verliep het erg mooi maar de Mol/Gilles loog al direct. Er was ook 50% kans dat Jolien direct de bankroet zou trekken. De Mol zei immers dat de dagboekjes onder stolp 1 (wat bankroet was) of stolp 3 (hoofdverdachte Salim) zouden zitten.

Dat maakt niet uit hè. Als Jolien onmiddellijk bankroet trekt is het doel ook bereikt. Maar zo lang ze dat niet doet blijft de verlokking van de molboekjes als ultieme favoriete voordeel (de iPhone van The real hustler), terwijl ze ondertussen ook andere voordelen verdient als ze de regels volgt (= I am happy, in the real Hustler).

Ik denk dat de makers er voor zorgden dat er voor elke mogelijke eindkandidaat een voordeel was die eruit sprong. Bij Jolien waren dat de molboekjes omdat ze zoveel mogelijk info wil om te winnen, de mol kent ze al.

Mooie analogie Moloproller!
« Laatst bewerkt op: 18-04-2020, 19:11:26 door Molekule »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #86 Gepost op: 18-04-2020, 19:21:37 »
Het was wel een stuk minder spannende tv geweest als Jolien direct de bankroet had getrokken.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #87 Gepost op: 18-04-2020, 19:36:31 »
Tja wat mooie televisie betreft weet je nooit of het volgens het ideale scenario verloopt hè. Dat is in elke proef zo. De jacht op Joke in een eerder seizoen gaf ook niet wat de makers ervan verwacht hadden’.

De suspens naar bankroet zou dan wellicht anders opgebouwd worden in de montage, om de spanningsboog wat te rekken.

Maar ik kan niet geloven dat enkel omwille van zekerheid op goeie televisie een knap opgezet scenario als dit dat rond misleiding draait zou worden geënsceneerd en gefaket.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2020, 19:40:47 door Molekule »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #88 Gepost op: 18-04-2020, 20:12:43 »
Het ideale scenario voor de productie is natuurlijk dat de mol zelf de laatste kamer bereikt en Gilles en de mol een scène brengen die voor de kijker spanning brengt met als resultaat dat het bankroet als derde wordt getrokken. Met een andere kandidaat is er lang geen zekerheid over het resultaat, die kan gewoonweg gokken en onmiddellijk het bankroet of erger, de verdubbelaar nemen.
Moest de mol toch niet de laatste kamer bereiken moet hij zo ver mogelijk gaan om het te winnen bedrag laag te houden en een sterke kandidaat (Christian bv.) uit te schakelen.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #89 Gepost op: 18-04-2020, 20:55:18 »
Het ideale scenario voor de productie is natuurlijk dat de mol zelf de laatste kamer bereikt en Gilles en de mol een scène brengen die voor de kijker spanning brengt met als resultaat dat het bankroet als derde wordt getrokken.
Zo toneeltje spelen zou toch wel een beetje saai zijn en een echte bummer?
Toch zeker als van vooraf alles eraan gedaan zou zijn om de mol daar te krijgen (met voorkennis).
Daarnaast wil elke kandidaat tot het einde geraken en lijkt geld op dat moment van inferieur belang.

Het was wel een stuk minder spannende tv geweest als Jolien direct de bankroet had getrokken.
Klopt, maar het hoofddoel van de mol is om Jolien 'bankroet' te laten trekken. Het lijkt mij minder belangrijk dat dit als eerste of laatste getrokken wordt, als ie maar getrokken wordt.

Daarnaast heeft hij met zijn eerste voorstel Jolien direct in een dilemma gezet.
Hij "geeft" twee kokers; 'bankroet' en de 'x2', maar zegt niet waar welke ligt.
Ga jij dan het risico nemen om toch 1 van die 2 te nemen?
Spreekt de mol de waarheid heb je 50% kans op bankroet.
Liegt de mol heb je 33% kans op bankroet.

Puur op kansberekening ga je dus overwegen naar de andere 3.
Dit spelletje, zoals je zag, geeft al leuke televisie en suspensopbouw.
Er is vervolgens 2/3 kans dat Jolien een goede neemt.
En op dat moment weet je bijna als mol dat het binnen is. Zeker met een persoon als Jolien voor je, die de molboekjes wil (maar waarschijnlijk onder 1 van de 2 eerste lagen, samen met de verdubbelaar).

Nee, ik geloof niet dat het de makers iets zou doen als bankroet als eerste werd getrokken.
Er was immers genoeg opbouw naar een hoogtepunt met de proeven ervoor en het gegeven dilemma door de mol.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #90 Gepost op: 18-04-2020, 22:00:12 »
Ik denk dat de productie ook veel liever heeft dat er een kandidaat het einde haalt in plaats van de mol, veel spannender!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #91 Gepost op: 18-04-2020, 22:17:46 »
Volledig eens met moloproller. Niks aan toe te voegen.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #92 Gepost op: 18-04-2020, 22:24:54 »
Vind het vanuit mijn Bart tunnel dan weer raar dat hij zo luchtig doet op het moment dat hij eruit ligt. Speelt niet heel fanatiek met het schilderen. Dat vind ik wel heel raar, want hij speelt in de allereerste opdracht 10300 weg voor een vrijstelling en verraadt de anderen om 2 pasvragen te krijgen bij het vliegtuigspringen. Hij zei ook: Spelen we hier voor geld of om de mol te vinden? Je zou dan verwachten dat hij bij dat schilderen 10 keer gaat kijken om zo snel mogelijk een goede tekening te maken, maar dat is ineens niet zijn ding.
Ook zeggen over die vliegtuigopdracht; het is niet Vlaanderen vakantieland. Maar vervolgens wil hij niet de doos van Pandora openen want dat is ''van een totaal andere orde''.
Begint een beetje tegenstrijdig te worden.  ::vergroot::

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #93 Gepost op: 18-04-2020, 22:39:24 »
Daarnaast wil elke kandidaat tot het einde geraken
Maar voor een mol, die op een (fanatieke) kandidaat wil lijken, is dat dan blijkbaar weer raar... ???

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #94 Gepost op: 19-04-2020, 00:31:53 »
Maar voor een mol, die op een (fanatieke) kandidaat wil lijken, is dat dan blijkbaar weer raar... ???
Goh, op zich niet, maar als het met voorkennis van de verschillende proeven is, om dan op het einde een toneeltje op te voeren...  ::niet-ok::
#HetIsTochWaarZeker!?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #95 Gepost op: 19-04-2020, 12:21:08 »
Heeft iemand hier trouwens al opgemerkt dat deze opdracht wel geïnspireerd moet zijn door de Homo Universalis uit Iedereen Beroemd ::love:: Dat is een afvalrace met 100 kandidaten die elke keer een futiele maar hilarische opdracht moeten uitvoeren en vooral niet de allerlaatste moeten zijn. Hij is helemaal overgenomen inclusief Gilles' stem door de megafoon en 'De opdracht is simpel' ;D
...óf niet!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #96 Gepost op: 19-04-2020, 14:47:27 »
Heeft iemand hier trouwens al opgemerkt dat deze opdracht wel geïnspireerd moet zijn door de Homo Universalis uit Iedereen Beroemd ::love:: Dat is een afvalrace met 100 kandidaten die elke keer een futiele maar hilarische opdracht moeten uitvoeren en vooral niet de allerlaatste moeten zijn. Hij is helemaal overgenomen inclusief Gilles' stem door de megafoon en 'De opdracht is simpel' ;D
Ik weet oprecht niet of ik dit verschrikkelijk of uitermate briljant moet vinden.  ::rofl::
Maar volgens mij heb ik hier in Nederland ook reclame gezien voor zo'n soort programma en er daarna nooit meer wat van gezien.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #97 Gepost op: 19-04-2020, 14:50:09 »
Heeft iemand hier trouwens al opgemerkt dat deze opdracht wel geïnspireerd moet zijn door de Homo Universalis uit Iedereen Beroemd ::love:: Dat is een afvalrace met 100 kandidaten die elke keer een futiele maar hilarische opdracht moeten uitvoeren en vooral niet de allerlaatste moeten zijn. Hij is helemaal overgenomen inclusief Gilles' stem door de megafoon en 'De opdracht is simpel' ;D
Heb ik ook aan gedacht 🙂
Maar geen idee of we hier iets verder moeten achter zoeken...
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #98 Gepost op: 19-04-2020, 15:02:42 »
Ik weet oprecht niet of ik dit verschrikkelijk of uitermate briljant moet vinden.  ::rofl::
Maar volgens mij heb ik hier in Nederland ook reclame gezien voor zo'n soort programma en er daarna nooit meer wat van gezien.
Je bedoelt "De alleskenner" van SBS6?

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 6] Opdracht 3 - Diner met de Mol
« Reactie #99 Gepost op: 19-04-2020, 15:06:39 »
Je bedoelt "De alleskenner" van SBS6?
Ah dat is hem ja, is al uitgezonden blijkbaar maar nooit tegengekomen. Wel heerlijk compleet gekopieerd van het Belgische format, waarom zijn ze daar zo origineel en wordt er in Nederland nooit zoiets bedacht, haha.