Misschien is dit ook al hier gepost
, maar ik bedacht me net dat de keuze van Alina voor de blauwe koffer eigenlijk heel mols is (om andere redenen dan die die ik hier al heb gelezen).
Alina weet namelijk dat Jolien weet dat er in de grijze koffer een vrijstelling zit (ik ga er wel vanuit dat de mol voorkennis heeft bij deze opdracht, anders kan je hier niet effectief mollen..). Alina heeft gezien dat Jolien Bart vroeg hoe de vrijstelling die hij in de blauwe koffer beweerde gezien te hebben er uitzag. Alina weet als mol dat Barts beschrijving van de vrijstelling niet klopt en dat Jolien, die de vrijstelling wel heeft gezien, ook weet dat die beschrijving niet klopt. Alina weet dus dat Jolien zeer waarschijnlijk denkt dat er in de blauwe koffer geld zit. Alina weet ook dat de groep zeker weet dat in de rode koffer 2000 euro zit en dat Jolien zeker weet dat in de gele koffer geld zit.
Alina had de volgende opties om uit te kiezen toen ze een koffer mocht pakken: de witte, grijze, zwarte en blauwe koffer. Alina weet dat er nog geen vrijstelling is gepakt. Alina weet ook dat Jolien weet dat er in de koffers die al gepakt zijn geld zat. Alleen Jolien is nog na haar aan de beurt en ze weet dat Jolien alleen niet zeker weet wat er in de witte en zwarte koffer zit. Indien Alina dus de witte of zwarte koffer zou pakken, zou Jolien mogelijk gaan twijfelen of zij wel de grijze koffer met de vrijstelling erin pakken moet. Ze weet immers niet zeker of er dan niet al voor haar een vrijstelling gepakt is en het is nadelig voor kandidaat Jolien als er twee vrijstellingen worden gepakt. Jolien zou als Alina voor wit of zwart zou gaan mogelijk voor een geldkoffer (de blauwe) gaan, waardoor er indien Alina de zwarte koffer had gepakt sowieso geld verdiend werd omdat er dan geen vrijstelling wordt gepakt. Indien Alina de witte koffer had gepakt en Jolien toch de grijze koffer had gepakt, werd er ook geld verdiend omdat er dan twee vrijstellingen waren gepakt, dus dit was ook risicovol geweest voor mol Alina. Als Alina zelf de grijze koffer pakte, riskeerde zij dat Jolien per ongeluk de tweede vrijstelling pakte (al was het dan waarschijnlijker geweest dat Jolien gewoon voor de blauwe koffer was gegaan aangezien ze zeker wist dat daar geld inzat). Verder denk ik ook dat de mol eerder een kandidaat de vrijstelling gunt.
Door voor de blauwe koffer te gaan kiest mol Alina voor de meeste zekerheid: door haar keuze weet Jolien zeker dat er geen vrijstelling gepakt is door iemand anders en door deze keuze wordt er zeker weten een vrijstelling in totaal gepakt. Missie geslaagd voor de mol, er wordt geen geld verdiend.