Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33143 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #120 Gepost op: 20-04-2020, 16:08:20 »
Als Jolien ziet dat de grijze koffer al weg is gaat ze toch juist een koffer met een bedrag nemen?

Beter 1 kandidaat met een vrijstelling dan twee kandidaten met twee pasvragen. (Helemaal als je het idee hebt dat de mol de grijze koffer heeft gepakt natuurlijk). En als ze zelf de mol is pakt ze ook een koffer met een bedrag als ze ziet dat grijs al weg is.

Jolien weet dat Bart niet de vrijstelling heeft (omdat hij hem niet kan beschrijven) en ook de mol weet dat

Wit is ook een kleur!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #121 Gepost op: 20-04-2020, 16:09:18 »
Hoezo bevestigt door de mand vallen haar molschap? Ze had als Mol ook nog de zwarte koffer waarvan ze zeker wist dat er 1000 euro in zat kunnen kiezen met als reden dat ze niemand vertrouwde en ervan uitging dat er twee vrijstellingen gepakt zouden worden, waardoor zij er met twee pasvragen vandoor zou zijn gegaan.

Met die reden was ze niet door de mand gevallen én had ze net zo gemold als ze nu deed door de blauwe koffer met geld erin te pakken.

Klopt maar ze valt ook niet expres door de mand he. Op deze manier kan ze nog even laten zien dat ze Bart niet vertrouwt. Maar als je t analyseert is het gewoon niet zo handig.

En dat Jolien als eerste de vrijstelling pakt is heel erg raar. Zie mn verhaal eerder

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #122 Gepost op: 20-04-2020, 16:16:46 »
Citaat
Dus wat doet hij, zeggen dat er een vrijstelling in zit, maar dan speciaal zijn eigen koffer niet nemen zodat anderen denken: de mol heeft de vrijstelling niet nodig.

Bart gaf uiteindelijk toe dat er geld in zat, Alina vertrouwde dat niet en kreeg ongelijk. Bart kon ongestraft de gele pakken. Het was of een vrijstelling of Joline zou er eentje pakken. Spel gespeeld. Maar dat is alleen op basis van deze aflevering.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #123 Gepost op: 20-04-2020, 16:19:43 »
Ik snap de discussie ook niet meer maar dat zal zeker aan mij liggen:

Als Alina de koffer met geld kiest zijn er 3 koffers met geld gepakt en is Jolien nog aan de beurt.
Niemand behalve Jolien weet zeker welke koffer ze gaat nemen.
Neemt Jolien geld, dan is het geld verdiend.
Neemt Jolien een vrijstelling dan is het geld verspeeld.

Alina maakt het zodoende nog steeds mogelijk dat er geld wordt verdiend is het punt wat ik probeer te maken.
Inderdaad het was een risico van Alina (als ze mol zou zijn) en als kandidaat had ze beter de zwarte koffer met €1000 genomen. Waardoor ik het ook niet kandidaats vind.
Jolien haar gedrag is als mol ook te verklaren. Kan geen van beide meisjes uitsluiten hier.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #124 Gepost op: 20-04-2020, 16:20:35 »
Bart gaf uiteindelijk toe dat er geld in zat, Alina vertrouwde dat niet en kreeg ongelijk. Bart kon ongestraft de gele pakken. Het was of een vrijstelling of Joline zou er eentje pakken. Spel gespeeld. Maar dat is alleen op basis van deze aflevering.

Maar wel met een redelijk grote kans dat de tweede vrijstelling ook gepakt wordt
Wit is ook een kleur!

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #125 Gepost op: 20-04-2020, 17:55:20 »
Laat ons er gewoon vanuit gaan dat er bij 2 vrijstellingen ook geld verdiend werd. Dan is dit een geweldige opdracht!  ::bravo::

Klopt en zonder dat is het een flutopdracht.
En normaal gesproken maken ze bij de mol geen flutopdrachten.

Klopt. In de uitleg is het niet duidelijk maar bij de grafische uitleg wel.

Bij één vrijstelling zie je op het plaatje dat de vrijstelling blauw gekleurd is en de geldkoffers oranje. ( geen geld, wel vrijstelling)
Bij twee vrijstellingen zie je de vrijstellingen oranje en de geldkoffers blauw (met munten afgebeeld) dus geen vrijstellingen wel geld en uiteraard pasvragen.

De mol zal dus altijd voor één vrijstelling gaan.

Interssant is wel wat Jolien (als ze de mol is) gedaan zou hebben als de 2e vrijstelling (witte koffer) er al uit zou zijn. Niet de grijze pakken, waarvan ze als (gespeelde) kandidaat weet dat er een vrijstelling in zit zou raar zijn, maar hem wel pakken zou dan geld opleveren.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 18:24:22 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #126 Gepost op: 20-04-2020, 18:11:23 »

Op zich is de mooiste molactie die van Alina  . Zij weet dat enkel jolien na haar komt en dat die grijs gaat pakken en zo geen geld in de pot speelt. Maar speel je dan als mol niet enorm 1 deelnemer een voordeel toe. Door de vrijstelling open te laten voor jolien , heeft jolien een voordeel. Waar Alina ook wit kon kiezen en zo Bart en Christian twee pasvragen zou toe spelen. Als hierdoor geen geld gewonnen werd ,is de opdracht voor de mol ten alle tijden een vrijstell8ng te pakken en op 3 of 4 de trein verlaten.  Dus ga ik er van uit dat bij twee vrijstellingen er geen vrijstelling was , wel geld in de pot en 2 pasvragen voor de kandidaten die voor geld gingen.

Maar het is ook erg vreemd dat zowel Bart als Christian jolien gewoon geloven, doen ze dit omdat ze jolien niet verdenken of juist omdat ze denken wat moet ik met een  vrijstelling als jolien als mol nog mag kiezen.


Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #127 Gepost op: 20-04-2020, 18:15:40 »
Als Alina een kandidaat is (waar ik nu toch wel heel erg over twijfel) die Jolien verdenkt, vind ik haar acties hier wel heel erg gek.

Ze lijkt te geloven dat Jolien (haar mol) de waarheid zegt over haar koffer, wat zou betekenen dat Bart een vrijstelling zou hebben gepakt. Als Alina vervolgens denkt dat in de koffer die Bart heeft geopend ook een vrijstelling zit (wat zij zegt) zou dat beteken dat de vrijstellingen teniet gedaan worden en dat dus Christian en Jolien pasvragen krijgen, wat je als kandidaat natuurlijk niet wil.

Dit alleen is al gek, maar dat je je eigen mol ook compleet geloofd op haar woord maakt het allemaal nog vreemder. Ze had geen eens de neiging om hierover vragen te stellen aan Jolien. Maakt het nog gekker.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #128 Gepost op: 20-04-2020, 18:28:29 »
Ze lijkt te geloven dat Jolien (haar mol) de waarheid zegt over haar koffer, wat zou betekenen dat Bart een vrijstelling zou hebben gepakt. Als Alina vervolgens denkt dat in de koffer die Bart heeft geopend ook een vrijstelling zit (wat zij zegt) zou dat beteken dat de vrijstellingen teniet gedaan worden en dat dus Christian en Jolien pasvragen krijgen, wat je als kandidaat natuurlijk niet wil.
Ik denk dat Alina bezig is met verdeel en heers. Bart verdacht maken in de hoop dat Jolien gaat twijfelen over Alina. Bart verdenkt Alina niet, Jolien verdenkt Alina wel. Het zou mooi zijn als beide kandidaten die de finale hebben gehaald elkaar verdenken, en niet de mol.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #129 Gepost op: 20-04-2020, 18:32:33 »
Als Alina een kandidaat is (waar ik nu toch wel heel erg over twijfel) die Jolien verdenkt, vind ik haar acties hier wel heel erg gek.

Ze lijkt te geloven dat Jolien (haar mol) de waarheid zegt over haar koffer, wat zou betekenen dat Bart een vrijstelling zou hebben gepakt. Als Alina vervolgens denkt dat in de koffer die Bart heeft geopend ook een vrijstelling zit (wat zij zegt) zou dat beteken dat de vrijstellingen teniet gedaan worden en dat dus Christian en Jolien pasvragen krijgen, wat je als kandidaat natuurlijk niet wil.

Dit alleen is al gek, maar dat je je eigen mol ook compleet geloofd op haar woord maakt het allemaal nog vreemder. Ze had geen eens de neiging om hierover vragen te stellen aan Jolien. Maakt het nog gekker.

Zeker als ze Jolien verdacht als kandidaat had ze gewoon de grijze koffer genomen. Dus we kunnen wel uitsluiten dat als ze kandidaat is Jolien verdenkt, wat waarschijnlijk betekent dat niemand Jolien verdenkt, wat meestal niet voorkomt bij een mol. 

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #130 Gepost op: 20-04-2020, 18:33:05 »
Ik weet niet of het hier al gezegd is, ik zag het zo gauw even niet staan (maar ik heb dit topic niet vanaf het begin bijgehouden en ik heb geen zin om bijna 7 pagina's terug te lezen  :P), maar Alina's keuze voor de blauwe koffer omdat zij denkt dat daar een vrijstelling inzit is ook gewoon vreemd omdat het voor haar nadelig zou zijn om een vrijstelling te pakken als zij een kandidaat is. Alina weet namelijk zeker dat in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Alina weet ook zeker dat Jolien zeker weet in welke van die twee koffers de vrijstelling zit. Alina ziet dat de gele koffer al gepakt is. Als daar de vrijstelling inzit, zou zij door de blauwe koffer te pakken omdat zij denkt dat daar de vrijstelling inzit een tweede vrijstelling pakken (natuurlijk zat hier in werkelijkheid 500 euro in, maar dat dacht Alina zogenaamd niet). Als er twee vrijstellingen worden gepakt, krijgen de twee kandidaten zonder vrijstelling twee pasvragen en mag je je vrijstelling niet houden... als kandidaat wil je dat natuurlijk absoluut niet, dus dan is het niet logisch voor Alina om voor een vrijstelling te gaan. Alina weet ook dat, indien de vrijstelling niet in de gele koffer zit, deze in de grijze koffer zit en dat Jolien die dan pakt. In dat scenario worden er dus uiteindelijk ook twee vrijstellingen gepakt indien in de blauwe koffer een vrijstelling zit. Al met al slaat de keuze van Alina inderdaad nergens op voor een kandidaat en niet alleen omdat Bart niet zelf de blauwe koffer heeft gepakt.

De enige logische conclusie die je uit deze opdracht kan trekken is inderdaad dat Alina de mol is.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 18:37:43 door Saskiaax95 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #131 Gepost op: 20-04-2020, 18:33:48 »
Als Alina een kandidaat is (waar ik nu toch wel heel erg over twijfel) die Jolien verdenkt, vind ik haar acties hier wel heel erg gek.

Ze lijkt te geloven dat Jolien (haar mol) de waarheid zegt over haar koffer, wat zou betekenen dat Bart een vrijstelling zou hebben gepakt. Als Alina vervolgens denkt dat in de koffer die Bart heeft geopend ook een vrijstelling zit (wat zij zegt) zou dat beteken dat de vrijstellingen teniet gedaan worden en dat dus Christian en Jolien pasvragen krijgen, wat je als kandidaat natuurlijk niet wil.

Dit alleen is al gek, maar dat je je eigen mol ook compleet geloofd op haar woord maakt het allemaal nog vreemder. Ze had geen eens de neiging om hierover vragen te stellen aan Jolien. Maakt het nog gekker.
Ik had het idee dat geen van de kandidaten nog iets durft te zeggen tegen Jolien omdat die zo ontzettend fel uit de hoek kan komen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #132 Gepost op: 20-04-2020, 18:35:01 »
Ik vind een opdracht juist heel goed als de kans op succes gering tot nihil is. Hoe groter de kans dat er geld wordt verdiend, hoe slechter de opdracht.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #133 Gepost op: 20-04-2020, 18:37:39 »
Ze begrepen er de ballen van had ik het idee. Als je voor de tweede keer kijkt en je zelf ondertussen weet hoe het in elkaar zit, valt dat op. Alleen de mol wist precies wat ie moest doen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #134 Gepost op: 20-04-2020, 18:38:12 »
De enige logische conclusie die je uit deze opdracht kan trekken is inderdaad dat Alina de mol is.

Of dat kandidaat Alina gewoon echt het spoor bijster was en maar wat deed.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #135 Gepost op: 20-04-2020, 18:39:55 »
Of dat kandidaat Alina gewoon echt het spoor bijster was en maar wat deed.

Zo moeilijk was deze opdracht nou ook weer niet, ik schat haar hoger in.  ;D

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #136 Gepost op: 20-04-2020, 18:40:06 »
Of dat kandidaat Alina gewoon echt het spoor bijster was en maar wat deed.
Dat rode hoofd van Alina, dat speel je echt niet.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #137 Gepost op: 20-04-2020, 18:47:08 »
Zo moeilijk was deze opdracht nou ook weer niet, ik schat haar hoger in.  ;D

Ik vond 'm knap lastig en dan had ik ook nog eens veel meer informatie tot mijn beschikking en hoefde ik niet van hot naar her te rennen. Natuurlijk moeten we Alina niet onderschatten maar onderschat ook de lastigheid van een opdracht niet als je 'm in alle hectiek en wantrouwen moet uitvoeren.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #138 Gepost op: 20-04-2020, 18:48:59 »
Ik vond 'm knap lastig en dan had ik ook nog eens veel meer informatie tot mijn beschikking en hoefde ik niet van hot naar her te rennen. Natuurlijk moeten we Alina niet onderschatten maar onderschat ook de lastigheid van een opdracht niet als je 'm in alle hectiek en wantrouwen moet uitvoeren.

Ah ja, misschien onderschat ik dan de moeilijkheidsgraad van de opdracht. Ik had vrij snel door hoe het werkte, maar misschien ben ik wel bijzonder goed in dit soort logica puzzels dan.  ;D ::)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #139 Gepost op: 20-04-2020, 19:22:21 »
Alina had toch zeker door dat 2 vrijstellingen zorgen voor pasvragen voor de anderen en ze had gezien dat Bart zijn eigen koffer niet pakt (tot daar was ze zeker mee) dus volgens mij snapt Alina het allemaal wel zeer goed. Ze wil niet als nummer 1 of nummer 2. Als je er niets van snapt ga je toch als 1ste en neem je de koffer van Bart? 


Edit: dat we hier nu al 7 pagina’s over volschrijven, is toch een compliment voor de productie. Zo een simpele opdracht met verschillende meningen en toch ook zeer duidelijke zaken die bovenkomen. Prachtig  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 19:29:16 door Convans »