Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33049 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #60 Gepost op: 20-04-2020, 11:47:40 »
Klopt helemaal. Dan ben je het ook wss eens dat dit een waardeloze opdracht is als er bij 2 vrijstellingen geen geld kan verdiend worden? ;)
Als er er als groep uit bent waar de vrijstellingen zitten, spreek je samen af die niet te pakken. Wie dat toch doet, valt door de mand. Mocht er iemand toch een vrijstelling pakken kun je dat corrigeren door een tweede vrijstelling mee te nemen. Als laatste moet je dus iemand hebben die de groep het meest vertrouwt.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #61 Gepost op: 20-04-2020, 11:47:58 »
Twee keer twee pasvragen is dan toch een mooie beloning voor de twee kandidaten die wel voor het geld gaan? ::)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #62 Gepost op: 20-04-2020, 11:48:51 »
Twee keer twee pasvragen is dan toch een mooie beloning voor de twee kandidaten die wel voor het geld gaan? ::)

Maar voor mij is er geen opdracht meer als er zowiezo geen geld kan verdiend worden.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #63 Gepost op: 20-04-2020, 11:49:28 »
Maar voor mij is er geen opdracht meer als er zowiezo geen geld kan verdiend worden.
Er kan dus wel geld verdiend worden, als je weet waar de vrijstellingen zitten.
De vraag is, hadden ze dat met puzzelen kunnen achterhalen?
Ik ben niet zo’n grote puzzelaar maar ik denk het wel.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #64 Gepost op: 20-04-2020, 11:52:04 »
Er kan dus wel geld verdiend worden, als je weet waar de vrijstellingen zitten.
De vraag is, hadden ze dat met puzzelen kunnen achterhalen?
Ik ben niet zo’n grote puzzelaar maar ik denk het wel.

Je zit met een mol en kandidaten die een vrijstelling willen. De kans dat er geld verdiend werd voor 4 geldkoffers was 0.001 procent

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #65 Gepost op: 20-04-2020, 11:53:00 »
Ik dacht dat bij twee vrijstellingen sowieso de vrijstellingen zouden vervallen. Dan houd je toch alleen het geld over?  ::vergroot::
Lijkt mij dat het dan wel in de pot zou komen.

En ik dacht ook dat in dat geval de twee kandidaten met het geld, ook pasvragen zouden krijgen.

Maar het is wat onduidelijk, dat zou ik even terug moeten zien.

Als mijn gedachte klopt, moet je ervoor zorgen als mol dat er één vrijstelling uitgaat. Geen geld.
En in ieder geval voorkomen dat er twee vrijstellingen uitgaan.

Jolien (vrijstelling) en Alina (laagste bedrag) hier het meest verdacht. En je hebt inderdaad het meeste invloed als je als 3e of 4e gaat.  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #66 Gepost op: 20-04-2020, 11:55:28 »
Als men open kaart had gespeeld had men adhv eigen koffers kiezen in het begin + de hulplijnen in de kistjes kunnen achterhalen waar de twee koffers met vrijstellingen lagen.

Maar dit is een proef voor de finale aflevering. Natuurlijk gaat geen een kandidaat info delen met een tweetal concurrenten. Daarbij zit er een saboteur in het midden. Bart deed een slimme suggestie: check elkaars koffer. Dan weet je gegarandeerd twee koffers. Met twee kistjes aan info kun je twee andere koffers uitsluiten. Netto hou je dan twee koffers over.

Het is een mastermind met moltwist. Of memoryspel. De mol weet ongetwijfeld waar de vrijstellingen zich bevinden. Net als bij de molloten opdracht is van belang dat de mol op een juiste positie zit qua uitstappen. De kandidaten hadden de mol een hak kunnen zetten door voor de mol diens koffer te pakken (grijs/wit) maar door alle wantrouwen is dit niet gebeurd.

Vrij spel voor de mol en geen geld in de pot. De mol is tevreden.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #67 Gepost op: 20-04-2020, 11:56:55 »
Ik dacht dat bij twee vrijstellingen sowieso de vrijstellingen zouden vervallen. Dan houd je toch alleen het geld over?  ::vergroot::
Lijkt mij dat het dan wel in de pot zou komen.

En ik dacht ook dat in dat geval de twee kandidaten met het geld, ook pasvragen zouden krijgen.

Maar het is wat onduidelijk, dat zou ik even terug moeten zien.

Als mijn gedachte klopt, moet je ervoor zorgen als mol dat er één vrijstelling uitgaat. Geen geld.
En in ieder geval voorkomen dat er twee vrijstellingen uitgaan.

Jolien (vrijstelling) en Alina (laagste bedrag) hier het meest verdacht. En je hebt inderdaad het meeste invloed als je als 3e of 4e gaat.  ;D
Volgens mij alleen pasvragen bij twee vrijstellingen.
Ze hadden er als groep dus achter moeten komen waar de vrijstellingen zitten en als iemand daar heel erg tegen is, is dat verdacht. Want je wilt als groep geld verdienen. Nu heeft Jolien in aflevering 1 al gezegd dat ze niet voor het geld speelt, dan laat je die als eerste uit de trein gaan, mocht ze toch de vrijstelling pakken dan pak je er nog een en zijn er in elk geval pasvragen verdiend.
De vraag is nu, hoe kom je er het handigste achter in welke koffertjes de vrijstellingen zitten? Is dat de methode van Bart, om allemaal dezelfde koffer te nemen en dan ad random? Of is er een betere methode?

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #68 Gepost op: 20-04-2020, 11:58:00 »
Ik dacht dat bij twee vrijstellingen sowieso de vrijstellingen zouden vervallen. Dan houd je toch alleen het geld over?  ::vergroot::
Lijkt mij dat het dan wel in de pot zou komen.

Als ik het goed herinner zouden de kandidaten met geld dan 2 pasvragen krijgen, maar vervolgens vervalt het geld dan alsnog. Kan me in ieder geval niet herrineren dat er is gezegd dat er bij 2 vrijstellingen geld verdiend zou worden. Maar ik kan me vergissen.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #69 Gepost op: 20-04-2020, 11:59:57 »
Jolien heeft wel geluk gehad dat niemand de gele koffer koos (zowel als ze kandidaat is die voor de vrijstelling wil gaan als wanneer ze mol is)

Daarnaast nog de vraag: Welk kistje is het makkelijkst te openen.
- Het kistje waar de dames heengaan kan niet veel fout gaan. Die gaat sowieso wel open
- Het kistje waar de heren heengaan: Hier kan het gebeuren dat je de som niet kan oplossen

Stel nu dat de heren niet op tijd terug zijn:

Beide dames zullen nu wel voor de vrijstelling gaan. Die volgens hun informatie in geel of grijs zit. Jolien weet waar de vrijstelling zit want ze heeft grijs bekeken.

Alina moet dan wel als eerste gaan om een kans te hebben op de vrijstelling. Als Jolien als eerste gaat pakt ze sowieso de vrijstelling (als ze hem zelf heeft gezien in grijs pakt ze grijs, als ze hem niet heeft gezien in grijs pakt ze geel).
Jolien moet dan dus proberen Alina in verwarring te brengen en te zorgen dat ze geel kiest.
Als Alina grijs kiest kan Jolien nog een wilde gok doen tussen de andere 4 koffers om de vrijstelling te blokkeren (kans 1 op 4)

In beide gevallen is de opdracht voor de mol geslaagd als de heren de trein niet op tijd bereiken.

Helaas is niet te zien hoe de tweetallen verdeeld worden en wie er kiest welke kant op te gaan, maar eigenlijk maakt dat ook niet zo veel uit (als de mol tenminste de verdeling weet)
Wit is ook een kleur!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #70 Gepost op: 20-04-2020, 12:00:27 »
De vraag is nu, hoe kom je er het handigste achter in welke koffertjes de vrijstellingen zitten? Is dat de methode van Bart, om allemaal dezelfde koffer te nemen en dan ad random? Of is er een betere methode?
Wat Bart voorstelt kan absoluut werken. Zonder mol.

Twee koffers worden gecheckt.
Koffer 1: door A en B.
Koffer 2: door C en D.

A/B hebben extra info uit een kistje over koffers 1/3. C/D hebben info uit een kistje over 2/4. Blijven onbekend koffer 5/6.

Nochtans kun je dan gaan deduceren welke koffer welke inhoud heeft. Maar zoals gezegd: dan moet iedereen open kaart spelen en er geen saboteur in hun midden zijn.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #71 Gepost op: 20-04-2020, 12:03:10 »
Wat Bart voorstelt kan absoluut werken. Zonder mol.

Twee koffers worden gecheckt.
Koffer 1: door A en B.
Koffer 2: door C en D.

A/B hebben extra info uit een kistje over koffers 1/3. C/D hebben info uit een kistje over 2/4. Blijven onbekend koffer 5/6.

Nochtans kun je dan gaan deduceren welke koffer welke inhoud heeft. Maar zoals gezegd: dan moet iedereen open kaart spelen en er geen saboteur in hun midden zijn.
Bart wilde dat iedereen als eerste dezelfde koffer pakte. Hij wilde daarmee de saboteur voor zijn. Werkt dat? Want hoe ga je daarna verder?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #72 Gepost op: 20-04-2020, 12:05:01 »
Wat Bart voorstelt kan absoluut werken. Zonder mol.

Twee koffers worden gecheckt.
Koffer 1: door A en B.
Koffer 2: door C en D.

A/B hebben extra info uit een kistje over koffers 1/3. C/D hebben info uit een kistje over 2/4. Blijven onbekend koffer 5/6.

Nochtans kun je dan gaan deduceren welke koffer welke inhoud heeft. Maar zoals gezegd: dan moet iedereen open kaart spelen en er geen saboteur in hun midden zijn.

En je moet geluk hebben dat je niet info uit een kistje haalt over twee koffers die je niet hebt gezien. Of als dat niet het geval is hopen dat 5/6 niet een vrijstelling bevat
Wit is ook een kleur!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #73 Gepost op: 20-04-2020, 12:05:39 »
Bart wilde dat iedereen als eerste dezelfde koffer pakte. Hij wilde daarmee de saboteur voor zijn. Werkt dat? Want hoe ga je daarna verder?

Het werkt als drie kandidaten de mol een hak willen /durven te zetten. Ze moeten open kaart spelen. Maar door deze proef voor de finale te laten spelen liggen de belangen zo hoog dat het ieder voor zich is.

Gaat nooit gebeuren en dus is de proef schier onmogelijk om op te lossen om geld/pasvragen te verdienen gelet op de kennisachterstand van kandidaten op voorkennis van de mol.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #74 Gepost op: 20-04-2020, 12:07:09 »
Laat ons er gewoon vanuit gaan dat er bij 2 vrijstellingen ook geld verdiend werd. Dan is dit een geweldige opdracht!  ::bravo::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #75 Gepost op: 20-04-2020, 12:08:48 »
Het werkt als drie kandidaten de mol een hak willen /durven te zetten. Ze moeten open kaart spelen. Maar door deze proef voor de finale te laten spelen liggen de belangen zo hoog dat het ieder voor zich is.

Gaat nooit gebeuren en dus is de proef schier onmogelijk om op te lossen om geld/pasvragen te verdienen gelet op de kennisachterstand van kandidaten op voorkennis van de mol.
Nee, volgens mij wilde hij zo zekerheid krijgen over 1 koffertje, maar wat heb je daaraan als je de andere koffertjes niet weet, want iedereen mocht maar 1 keer. Je zou twee aan twee kunnen doen.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #76 Gepost op: 20-04-2020, 12:09:13 »
En je moet geluk hebben dat je niet info uit een kistje haalt over twee koffers die je niet hebt gezien. Of als dat niet het geval is hopen dat 5/6 niet een vrijstelling bevat

Klopt. Je moet gewoon adhv verkregen info (zelf koffer pakken + info uit het kistje) en gedeelde info (controle op koffer door tweede persoon + uitwisselen info uit tweede kistje) de puzzel/mastermind oplossen.

Gaat prima, zolang je niet om een vrijstelling voor een finaleplaats speelt met een mol in hun midden. Was het voor pasvragen/geld alleen lag het nog anders. Want hoewel 2 pasvragen je zeker helpen mocht iedereen dezelfde mol in het vizier hebben: je moet als nog alle info juist invullen tijdens de test. Kan door snelheid/zenuwen al snel mislopen.

Nee, volgens mij wilde hij zo zekerheid krijgen over 1 koffertje, maar wat heb je daaraan als je de andere koffertjes niet weet, want iedereen mocht maar 1 keer. Je zou twee aan twee kunnen doen.

Twee aan twee werkt het beste inderdaad. Maar ja iets met mol en individueel uitzicht op een finaleplaats. Dan gaat elke samenwerking de deur uit als je twee concurrenten hebt voor die finale.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 12:11:06 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #77 Gepost op: 20-04-2020, 12:20:35 »
Klopt. Je moet gewoon adhv verkregen info (zelf koffer pakken + info uit het kistje) en gedeelde info (controle op koffer door tweede persoon + uitwisselen info uit tweede kistje) de puzzel/mastermind oplossen.

Gaat prima, zolang je niet om een vrijstelling voor een finaleplaats speelt met een mol in hun midden. Was het voor pasvragen/geld alleen lag het nog anders. Want hoewel 2 pasvragen je zeker helpen mocht iedereen dezelfde mol in het vizier hebben: je moet als nog alle info juist invullen tijdens de test. Kan door snelheid/zenuwen al snel mislopen.

Twee aan twee werkt het beste inderdaad. Maar ja iets met mol en individueel uitzicht op een finaleplaats. Dan gaat elke samenwerking de deur uit als je twee concurrenten hebt voor die finale.
Stel twee twisten over wat er in een koffer zat, dat zou erg opvallen, ik denk niet dat de mol lang gaat twisten. Dus de mol wil dat idee van overleg sowieso van tafel.
Je zag dat Jolien erg tegen het idee van Bart was. Jammer dat hij niet doorzette, dat had het allemaal interessanter gemaakt. Nu was het een kansloze exercitie.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 12:23:46 door Run »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #78 Gepost op: 20-04-2020, 12:28:28 »
Stel twee twisten over wat er in een koffer zat, dat zou erg opvallen, ik denk niet dat de mol lang gaat twisten. Dus de mol wil dat idee van overleg sowieso van tafel.
Je zag dat Jolien erg tegen het idee van Bart was. Jammer dat hij niet doorzette, dat had het allemaal interessanter gemaakt. Nu was het een kansloze exercitie.

Jolien als kandidaat zou ook tegen zijn, omdat ze al de vrijstelling had gezien
Wit is ook een kleur!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #79 Gepost op: 20-04-2020, 12:32:14 »
Jolien als kandidaat zou ook tegen zijn, omdat ze al de vrijstelling had gezien
Het is in deze opdracht altijd verdacht als je niet wilt overleggen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 13:35:54 door Run »