Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33078 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #40 Gepost op: 20-04-2020, 10:38:35 »
Dan gaan jullie toch van Bart als mol moeten afstappen he?

Ik kan geen enkele reden bedenken hoe je jezelf invloed geeft door als eerste een koffer te kiezen en geld te nemen en dan ook nog eens 1.500 euro. Je weet dat er bijna zeker 1 vrijstelling genomen zal worden, maar de kans dat er een 2de genomen wordt, is ook erg groot. Hier toont Bart duidelijk geen voorkennis.
Ik had zelf niet door tijdens het kijken dat het niet slim is om de mol als laatste of een na laatste uit de trein te laten gaan. Je zag wel dat Jolien het helemaal geen probleem vond als laatste te gaan.
Meestal is het de eerste die gaat die voordeel heeft.
Ik denk dat zij al helemaal niet meer wisten wat handig was.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 10:40:26 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #41 Gepost op: 20-04-2020, 10:40:54 »
Alina en Jolien hadden het anders wel heel erg goed door dat ze als 3de of 4de moesten gaan. Als je dat als mol niet weet dan weet ik niet waar je als mol mee bezig bent bij zo’n opdracht.

Gewoon op basis van deze keuze is het duidelijk dat het 1 van de dames is.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #42 Gepost op: 20-04-2020, 10:41:54 »
Alina en Jolien hadden het anders wel heel erg goed door dat ze als 3de of 4de moesten gaan. Als je dat als mol niet weet dan weet ik niet waar je als mol mee bezig bent bij zo’n opdracht.
Nee maar stel je verdenkt Jolien, dan had je als kandidaat erop kunnen staan om als laatste te gaan, langer door te discussieren over de volgorde en proberen jouw mol in het begin te laten gaan.
Hoe dan ook, ik denk dat de mol heel sterk stond in dit spelletje met zijn/haar voorkennis.

De mol zou proberen twee vrijstellingen naar buiten te krijgen, dus je moet je realiseren op dat moment dat de mol zou kijken of er al een vrijstelling weg was en dan de tweede mee zou nemen als die nog niet weg was. Dus moet je een mol in het begin laten gaan. Als ze er allebei nog liggen neemt de mol 1 vrijstelling mee.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 10:46:42 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #43 Gepost op: 20-04-2020, 10:52:53 »
Ik snap er helemaal niets van hoe je als mol best in het begin gaat  ::rofl::

Bart heeft geen invloed op het uiteindelijk geld verdienen of niet, dat is gewoon een feit.

Jolien heeft hier 100% invloed op, al had ze dat niet als al 2 vrijstellingen gepakt werden. Maar dat geldt ook voor Alina

Alina heeft hier ook invloed op aangezien ze weet dat Jolien de vrijstelling neemt als haar koffer er nog staat. In alle andere situaties kan ze altijd anticiperen. Is de andere vrijstelling weg: dan moet ze het laagste bedrag nemen. Zijn beide vrijstellingen niet weg, moet ze ook het laagste bedrag nemen. In haar geval was het laagste bedrag nemen altijd het voordeligst.

Kortom: Jolien en Alina spelen het zoals je het als mol kan spelen op het einde. Daar waar Jolien eigenlijk ook als kandidaat zo zou spelen, doet Alina dat absoluut niet. Bart zijn koffer nemen en zeggen dat ze hoopt op een vrijstelling is echt te belachelijk voor woorden, want Bart had anders 100% zeker zijn eigen koffer genomen.

Wie kan me nu nog uit de tunnel helpen nadat Alina hier deze onverklaarbare move doet?
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 10:55:21 door Convans »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #44 Gepost op: 20-04-2020, 10:56:39 »
Ik snap er helemaal niets van hoe je als mol best in het begin gaat  ::rofl::

Nee, de mol wil als laatste, maar als kandidaat moet je er dus voor zorgen dat de mol in het begin gaat.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #45 Gepost op: 20-04-2020, 10:58:22 »
Nee, de mol wil als laatste, maar als kandidaat moet je er dus voor zorgen dat de mol in het begin gaat.

Daar zijn we het over eens, alleen stelt Bart dus voor om als eerste gaan. Kandidatengedrag maal 10 niet?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #46 Gepost op: 20-04-2020, 10:59:42 »
Daar zijn we het over eens, alleen stelt Bart dus voor om als eerste gaan. Kandidatengedrag maal 10 niet?
Omdat hij het ook al niet meer begreep volgens mij. Hij was de hele opdracht gericht op het achterhalen van de inhoud van de koffers, en niet op volgordes.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #47 Gepost op: 20-04-2020, 11:01:35 »
Als je als kandidaat niet met zekerheid weet waar een vrijstelling ligt (Bart, Christian, mogelijk Alina) dan ga je ook liever als één van de eerste. Ik zou dan een zekere (hoge) geldkoffer willen nemen. Je moet dan hopen dat er een inschattingsfout gebeurt en er 2 vrijstellingen genomen worden, of natuurlijk iedereen een geldkoffer neemt.
Alina als 3e is dan verdacht, ook omdat ze een onzekere blauwe koffer neemt (wetende dat Jolien nog na haar komt), waar ze ofwel een 2e vrijstelling aan haar been heeft, ofwel het laagste bedrag neemt.


Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #48 Gepost op: 20-04-2020, 11:04:57 »
Welja als je de opdracht objectief bekijkt hebben Alina en Jolien hier de enige goede molposities te pakken.

En dan doet Alina heel erg vreemde dingen die niet stroken met de werkelijkheid.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #49 Gepost op: 20-04-2020, 11:07:35 »
Als je als kandidaat niet met zekerheid weet waar een vrijstelling ligt (Bart, Christian, mogelijk Alina) dan ga je ook liever als één van de eerste. Ik zou dan een zekere (hoge) geldkoffer willen nemen. Je moet dan hopen dat er een inschattingsfout gebeurt en er 2 vrijstellingen genomen worden, of natuurlijk iedereen een geldkoffer neemt.
Alina als 3e is dan verdacht, ook omdat ze een onzekere blauwe koffer neemt (wetende dat Jolien nog na haar komt), waar ze ofwel een 2e vrijstelling aan haar been heeft, ofwel het laagste bedrag neemt.
Bij een vrijstelling geen geld, bij twee vrijstellingen geen geld maar pasvragen. De mol zit als laatste om ervoor te zorgen dat er geen geld komt, dus of 1 of 2 vrijstellingen uit de trein. Als laatste kun je dat prima regelen.

Dus als ze alledrie op Jolien zaten, is het vreemd dat ze haar als laatste uit de trein lieten gaan. Ik denk dat ze zich dit niet realiseerden. Er kwam daardoor sowieso geen geld in de pot. Hoogstens werden er pasvragen gewonnen. De mol gaat als laatste en ziet:
1. Er is geen vrijstelling weg. De mol pakt een vrijstelling.
2. Er is een vrijstelling weg. De mol pakt nog een vrijstelling zodat er pasvragen komen, of hij laat het zo een een kandidaat krijgt een vrijstelling, geen geld in de pot.
3. Er zijn twee vrijstellingen weg. De mol neemt een hoog bedrag mee want er wordt toch niets gewonnen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 11:14:31 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #50 Gepost op: 20-04-2020, 11:08:55 »
Dat er geen geld verdiend wordt bij 2 vrijstellingen is een gevaarlijke aanname. We zouden het best eens in de chat vragen aan Gilles deze week, want is een wel een heel erg belangrijk detail.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #51 Gepost op: 20-04-2020, 11:09:54 »
Bart zijn koffer nemen en zeggen dat ze hoopt op een vrijstelling is echt te belachelijk voor woorden, want Bart had anders 100% zeker zijn eigen koffer genomen.

Wie kan me nu nog uit de tunnel helpen nadat Alina hier deze onverklaarbare move doet?
Stel Bart is de mol, en Alina verdenkt hem. Als dat zo is, is het niet gek dat Bart zijn eigen koffer niet neemt, en dat Alina denkt dat Bart liegt over de inhoud van zijn koffer.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #52 Gepost op: 20-04-2020, 11:11:35 »
Dat er geen geld verdiend wordt bij 2 vrijstellingen is een gevaarlijke aanname. We zouden het best eens in de chat vragen aan Gilles deze week, want is een wel een heel erg belangrijk detail.

Het kan bijna niet anders.. Anders ga je de kandidaten belonen wanneer er twee voor een vrijstelling willen gaan, dat is juist niet de bedoeling. Daarom belonen ze de kandidaten die voor het geld gaan in de vorm van twee pasvragen.

Dit lijkt me echt de enige en logische verklaring. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #53 Gepost op: 20-04-2020, 11:15:58 »
Het kan bijna niet anders.. Anders ga je de kandidaten belonen wanneer er twee voor een vrijstelling willen gaan, dat is juist niet de bedoeling. Daarom belonen ze de kandidaten die voor het geld gaan in de vorm van twee pasvragen.

Dit lijkt me echt de enige en logische verklaring. :)

Ik kan bijna niet geloven dat het zo zou zijn. Dan is de hele mindfuck weg en kan je dit als kandidaat ook nooit halen, zelfs zonder mol. Dan vervalt deze opdracht in de anonimiteit en heeft de mol er helemaal niets aan.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #54 Gepost op: 20-04-2020, 11:28:24 »
Ik kan bijna niet geloven dat het zo zou zijn. Dan is de hele mindfuck weg en kan je dit als kandidaat ook nooit halen, zelfs zonder mol. Dan vervalt deze opdracht in de anonimiteit en heeft de mol er helemaal niets aan.
De mol moet er wel voor zorgen als laatste of een-na-laatste uit de trein te gaan, anders kan het gebeuren dat de beide vrijstellingen blijven liggen en er geld verdiend wordt.

Als de kandidaten erachter waren gekomen dat het koffertje van Jolien wellicht een vrijstelling zou zijn, dan hadden ze er vervolgens achter kunnen komen dat in het witte koffertje ook een vrijstelling moest zitten. Als ze dan alledrie Jolien verdenken, hadden ze ervoor kunnen zorgen Jolien als eerste uit de trein te laten gaan en haar te verbieden het grijze of witte koffertje te pakken. Dan hadden ze nog samen moeten afspreken zelf geen wit of grijs koffertje te pakken. Als dat wel zou gebeuren, zo iemand anders de tweede vrijstelling pakken zodat er nog pasvragen zouden zijn. Wel vergezocht inderdaad.  ;D

Ze hadden elkaar ook kunnen checken. Stel Jolien zegt dat ze 1000 euro heeft gepakt. Dan pakt de volgende dezelfde koffer om te checken. De derde pakt een andere koffer en de volgende checkt ook die koffer.
Nadeel daarvan is, is dat een kandidaat die ziet dat de vorige heeft gelogen, dat voor zich kan houden.
Ik vond het idee van Bart dan ook niet raar om allemaal dezelfde koffer te pakken. Je zag dat Jolien daar fel tegen protesteerde.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 11:38:52 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #55 Gepost op: 20-04-2020, 11:38:17 »
De mol hoeft daar dan zelfs niet voor te zorgen. Ik durf als mol gewoon niets doen, want wat is de kans als je het via kansrekenen bekijkt? Toch gewoon echt klein en zeker als je nog eens die tips meekrijgt. Dan was dit gewoon onmogelijk

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #56 Gepost op: 20-04-2020, 11:39:18 »
Als de mol als eerste een koffer pakt en hij pakt de vrijstelling, dan is er sowieso geen geld verdiend. Zelfs als er nog een tweede vrijstelling wordt gepakt. Tenzij bij twee vrijstellingen wel geld wordt verdiend.
Kortom, het maakt niet uit wie wat wanneer pakt. Zolang de mol maar een vrijstelling pakt is de opdracht verloren.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #57 Gepost op: 20-04-2020, 11:39:55 »
De mol hoeft daar dan zelfs niet voor te zorgen. Ik durf als mol gewoon niets doen, want wat is de kans als je het via kansrekenen bekijkt? Toch gewoon echt klein en zeker als je nog eens die tips meekrijgt. Dan was dit gewoon onmogelijk
Jawel, maar onze mol heeft al wat pech gehad en zal dus graag geen risico willen nemen.  :D
Ze hadden veel langer kunnen discussieren want dan kun je reacties van de anderen peilen. Iemand heeft voorkennis en dat kun je dan merken door de felheid in de reacties. Is je mol ergens fel tegen, dat is dat idee wellicht wel slim om te doen. Ik vond het jammer dat ze dat idee van Bart niet uitvoerden.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 11:42:29 door Run »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #58 Gepost op: 20-04-2020, 11:43:15 »
Als de mol als eerste een koffer pakt en hij pakt de vrijstelling, dan is er sowieso geen geld verdiend. Zelfs als er nog een tweede vrijstelling wordt gepakt. Tenzij bij twee vrijstellingen wel geld wordt verdiend.
Kortom, het maakt niet uit wie wat wanneer pakt. Zolang de mol maar een vrijstelling pakt is de opdracht verloren.
Daarom moet je er eerst achterkomen welke koffers wellicht een vrijstelling bevatten en daarna afspreken dat niemand die pakt. Dat is de enige mogelijkheid om geld te verdienen.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #59 Gepost op: 20-04-2020, 11:44:03 »
Als de mol als eerste een koffer pakt en hij pakt de vrijstelling, dan is er sowieso geen geld verdiend. Zelfs als er nog een tweede vrijstelling wordt gepakt. Tenzij bij twee vrijstellingen wel geld wordt verdiend.
Kortom, het maakt niet uit wie wat wanneer pakt. Zolang de mol maar een vrijstelling pakt is de opdracht verloren.

Klopt helemaal. Dan ben je het ook wss eens dat dit een waardeloze opdracht is als er bij 2 vrijstellingen geen geld kan verdiend worden? ;)