Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33066 keer)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #20 Gepost op: 19-04-2020, 22:48:23 »
De verdeling was als volgt:

Blauw - €500 (door Bart geopend & door Alina gepakt)
Zwart - €1000 (door Alina geopend)
Geel - €1500 (door Bart gepakt)
Rood - €2000 (door Christian geopend & Christian gepakt)
Grijs - Vrijstelling (door Jolien geopend & Jolien gepakt)
Wit - Vrijstelling (door niemand geopend & gepakt)

Als mol wil je hier als 3e of 4e gaan. Dan heb je de meeste invloed op de uitkomst.

Als Bart de mol is, had hij niet als eerste willen gaan.
Jolien als mol heeft een perfecte keuze gemaakt. De andere 3 hadden geld, dus pakt zij de vrijstelling. Niks mols aan voor de rest & er komt niks in de pot.
Alina als mol heeft ook een perfecte keuze gemaakt. Ze wist dat Jolien een vrijstelling heeft gezien. Zij pakt zelf het laagste bedrag, €500. Als Jolien toch geld pakt beperkt ze de schade en anders komt er niks in de pot.

Ik heb overigens ook niet gehoord of er wel/geen geld in de pot kwam als beide vrijstellingen werden gepakt, misschien straks even terugluisteren.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2020, 22:54:14 door Rinusoide »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #21 Gepost op: 19-04-2020, 22:51:34 »
Het enige is nu dat Zowel Jolien als Alina (als een van hen de mol is) wisten dat er precies 1 vrijstelling gepakt zou worden

Alina als kandidaat wist dit niet
Jolien als kandidaat kon dit wel vermoeden want ze wist dat er in geel geen vrijstelling zat en dat in rood en blauw waarschijnlijk ook geld zat.

Hoe Bart als mol dit scenario voor elkaar wilde krijgen is niet helemaal duidelijk.
Christian ging duidelijk voor de optie dat er twee vrijstellingen gekozen zouden worden, gegokt en verloren.
Wit is ook een kleur!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #22 Gepost op: 19-04-2020, 22:56:50 »
Persoonlijk was deze opdracht voor mij te veel van het goede, de derde woord-tegen-woord/onderhandelopdracht van het seizoen. Hoewel hij ingenieus in elkaar zat vind ik niet dat iedereen gelijke kansen had. Jolien wist per toeval als enige een vrijstelling te lokaliseren en kon dus meespelen met de anderen, die praktisch geen informatie hadden - genoeg om een paar koffers met geld te vinden maar niet genoeg om een vrijstelling te vinden. Ook de hints die ze onderweg konden vinden waren niet evenredig voor iedereen: de hint over de 2000 euro leverde Christian bijvoorbeeld niets extra's op. Jolien daarentegen kon haar leugen nog verder trekken door de toevallige loop van omstandigheden.

Daar bovenop vind ik de te winnen troeven te veel van invloed op wie er naaar de finale gaat. Dat er een finalevrijstelling te vergeven valt is nog niet zo erg - 'Dat is traditie vind ik!' - maar meer moeite heb ik met de pasvragen. Als de Mol geen pasvragen krijgt, maar twee kandidaten wel, dan zit er dus één kandidaat met een flink nadeel opgescheept. Zo is als ik mij goed herinner
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Als de drie overgebleven drie kandidaten goed zitten dan maken die twee pasvragen een groot verschil.

Enfin, terug naar de mollenjacht ::joehoe::
...óf niet!

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #23 Gepost op: 19-04-2020, 23:03:07 »
Niet alleen Bart, maar ook Jolien zou als mol een vreemde strategie hanteren door eerst als eerste de vrijstelling te nemen en dan als laatste uit de trein te stappen.
Elke kandidaat wil vermijden dat 1 ander persoon de vrijstelling haalt. Stel dat iemand anders voor haar de vrijstelling neemt (onder wit), dan moet zij als mol veranderen want anders wordt er geld verdiend maar als kandidaat moet ze sowieso haar vrijstelling nemen ook om te vermijden dat iemand anders de enige vrijstelling heeft.
Maw hoe gaat ze dat uitleggen als mol die kandidaat speelt en die de vrijstelling in handen had?

Alina zit wel in een perfecte positie, en laat de proef mislukken omdat ze weet dat Jolien als enige de vrijstelling zal nemen en neemt blauw om als mol die kandidaat speelt Bart niet te vertrouwen en te pareren. Heel slim gedaan alweer.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2020, 23:11:08 door Molekule »

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #24 Gepost op: 19-04-2020, 23:08:19 »
Kunnsn we uit deze opdrachten halen dat Alina en Bart Jolien niet verdenken? Want ze geloven haar wel zonder al te veel twijfel.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #25 Gepost op: 19-04-2020, 23:09:53 »
Niet alleen Bart, maar ook Jolien zou als mol een vreemde strategie hanteren door eerst als eerste de vrijstelling te nemen en dan als laatste uit de trein te stappen.
Elke kandidaat wil vermijden dat 1 ander persoon de vrijstelling haalt. Stel dat iemand anders voor haar de vrijstelling neemt (onder wit), dan moet zij als mol veranderen want anders wordt er geld verdiend maar als kandidaat moet ze sowieso haar vrijstelling nemen ook om te vermijden dat iemand anders de enige vrijstelling heeft.
Maw hoe gaat ze dat uitleggen als mol die kandidaat speelt en die de vrijstelling in handen had?

Dit is een goed punt

In mijn ogen is alleen Alina erg verdacht in deze opdracht

Offline JumpyFox

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #26 Gepost op: 19-04-2020, 23:16:54 »
Alina als mol heeft ook een perfecte keuze gemaakt. Ze wist dat Jolien een vrijstelling heeft gezien. Zij pakt zelf het laagste bedrag, €500. Als Jolien toch geld pakt beperkt ze de schade en anders komt er niks in de pot.

Das niet correct. Haar keuzes waren immers een 2 vrijstelling, 1500 of 500. Ze weet dat de scenario 2 vrijstelling niet gaat voorkomen, dus of 4* geld, of 3 * geld en een vrijstelling. Bij de laatste maakt het geld niet uit. Of ze dus nou de 500 of 1500 had gepakt maakt wat dat betreft geen verschil, als Jolien geen vrijstelling pakte gaat ze er per definitie met het overgebleven geldbedrag er uit en word het totaal 5000.

Zover duidelijk commentaar, het vervolg is speculatie :D

Dus als zij de mol is is de vraag wat Jolien denkt dat er in Bart z'n koffertje zat. En hier vind ik het lastig voor Alina als mol zijnde: Jolien heeft in onze TV-ogen altijd erg argwanig tegen Bart geweest (Zie parachutespring opdracht). Dus ik geloof niet per se dat ze hem gelooft dat er 500 in zit. Met de hints, kan het ook gewoon at de 2000 idd in Christian zou zitten en dat Bart dit kan redeneren (het zat immers niet in de zijne). Dus stel ze denkt wel vrijstelling, dan is die koffer pakken risky: het laat Jolien denken dat er misschien al iemand een vrijstelling heeft, dus voor een andere koffer gaan, en misschien per ongeluk de laatste pakken).

Als Alina zou ik hier dan misschien eerder juist Jolien's koffertje pakken. Je kan het verkopen als geld plus kans op vrijstelling (immers grijs/geel is vrijstelling). Jolien de kandidaat moet dan beslissen of ze die rare koffer van Bart pakt, Alina haar vriendin haar koffer pakt, of voor een gok gaat. Dus puur statistisch 66% kans op geen geld. En ik neig er naar dat ze misschien voor Bart zou zijn gegaan puur vanwege extra informatie.

Ik zit overigens in een Jolien tunnel, en zij had hier natuurlijk de perfecte positie, waar niet over gespeculeerd hoeft te worden ;).

Offline BobW

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #27 Gepost op: 19-04-2020, 23:23:26 »
5000 euro verspreid over 4 koffers, was ik de enige die 1250-1250-1250-1250 dacht?

Jolien pakt als eerste een vrijstelling en zegt dat ze €1000 had. Als kandidaat moet je wel weten dat dat een mogelijke optie was. Als Mol weet je dat.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #28 Gepost op: 19-04-2020, 23:31:42 »
Das niet correct. Haar keuzes waren immers een 2 vrijstelling, 1500 of 500. Ze weet dat de scenario 2 vrijstelling niet gaat voorkomen, dus of 4* geld, of 3 * geld en een vrijstelling. Bij de laatste maakt het geld niet uit. Of ze dus nou de 500 of 1500 had gepakt maakt wat dat betreft geen verschil, als Jolien geen vrijstelling pakte gaat ze er per definitie met het overgebleven geldbedrag er uit en word het totaal 5000.

Ohja, natuurlijk :P
Ik redeneer vanuit een Alina tunnel. Het is wel apart dat ze niet de koffer van Jolien pakt, die had gezegd dat daar €1000 in zat, maar de koffer van Bart waar €500 of een vrijstelling in zou zitten. Als zij de mol is wist ze natuurlijk dat Jolien een vrijstelling had en er €500 in de blauwe zit. Dus pakt ze het geld en pakt Jolien natuurlijk de vrijstelling, geen geld.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #29 Gepost op: 19-04-2020, 23:43:17 »
Bizar dat Christian zelf hier nog gewoon weer voor de pot speelt.
Waarom wil Bart als eerste? Vanuit mol- en kandidaat-positie snap ik dat niet echt.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #30 Gepost op: 19-04-2020, 23:43:40 »
Jolien zou nooit de koffer van Bart hebben gepakt denk ik omdat ze wist dat daar geen vrijstelling in zat (of Bart had expres de vrijstelling verkeerd moeten beschreven hebben)
Wit is ook een kleur!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #31 Gepost op: 19-04-2020, 23:46:34 »
Bizar dat Alina denkt dat Bart zijn koffer een vrijstelling bevat, maar dat Bart toch die koffer niet meeneemt en gokt op een andere  ::rofl::

Alina hier val je een beetje door de mand..

Online yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #32 Gepost op: 20-04-2020, 00:03:46 »
Bart kon niet de vrijstelling beschrijven, begrijpelijk.

Jolien kon wel het geld beschrijven terwijl ze als kandidaat toch ook niet kon weten hoe dat eruit zag. Verder vond ik het ook wel gedurfd om te zeggen dat er 1000 euro in zat. Logischer zou zijn om te denken dat het in iedere koffer 1250 zou zijn. Net omdat ze als eerste ging.

In die zijn moet Jolien dan de mol zijn, maar het is dan wel een beetje too much, vorige week al de voordelen en deze week de vrijstelling.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #33 Gepost op: 20-04-2020, 00:20:08 »
Gilles zei in de voice-over wel dat de kandidaten wisten dat er een koffer met €2000 was. Dus dat het geld niet gelijk verdeeld was stond in ieder geval vast.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #34 Gepost op: 20-04-2020, 02:41:53 »
De beslissing ligt bij de vierde uitstapper, Bart wil makkelijk als eerste en onmols hier. Dan wordt het spannend, Jolien zegt als derde te willen maar wil ook wel als vierde. Alina laat haar makkelijk gaan als laatste. Al met al is Jolien hier de molste van allemaal.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #35 Gepost op: 20-04-2020, 03:34:06 »
Alina had voor de 2e vrijstelling kunnen gaan. Je vermoedt dat de mol weet in welke koffers de vrijstellingen zitten.

Maar, als er 2 vrijstellingen werden gepakt zouden deze niet gelden. De mol heeft geen vrijstelling nodig en zal hier dan ook niet specifiek op spelen(?). Hij/zij zal er wel moeite voor doen om de opbrengst te beperken (€ 500 i.p.v. € 1000).

En ... er werd nu ook geen geld verdiend. Dit was wel het geval geweest als Alina een 2e vrijstelling had gepakt? Zo ja, dan is het een heel goede molactie geweest.

Oh, bij 2 vrijstellingen geen geld maar pasvragen. Ja, dit maakt de mol niet uit. Toch? Had nog weer € 500 gescheeld. Maar, is misschien te opvallend? Een koffer pakken die nog niet geopend noch met een aanwijzing besproken was.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 03:39:24 door molE13 »

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #36 Gepost op: 20-04-2020, 08:25:52 »
Als er twee vrijstellingen gekozen worden werd er wel degelijk geld verdiend hoor.

Nog even teruggekeken, het wordt inderdaad niet gezegd. Maar hebberigheid wordt volgens mij niet beloond, alleen voor de twee kandidaten die voor een koffer met geld kiezen en dus twee pasvragen krijgen.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #37 Gepost op: 20-04-2020, 09:45:46 »
Niet alleen Bart, maar ook Jolien zou als mol een vreemde strategie hanteren door eerst als eerste de vrijstelling te nemen en dan als laatste uit de trein te stappen.
Elke kandidaat wil vermijden dat 1 ander persoon de vrijstelling haalt. Stel dat iemand anders voor haar de vrijstelling neemt (onder wit), dan moet zij als mol veranderen want anders wordt er geld verdiend maar als kandidaat moet ze sowieso haar vrijstelling nemen ook om te vermijden dat iemand anders de enige vrijstelling heeft.
Maw hoe gaat ze dat uitleggen als mol die kandidaat speelt en die de vrijstelling in handen had?

Stel het witte koffertje is meegenomen, dan kan Jolien de vrijstelling in de koffer verwisselen voor 1000 euro! Alleen zou dan voor de kijker meteen duidelijk zijn wie de mol is.

Bart kon niet de vrijstelling beschrijven, begrijpelijk.

Jolien kon wel het geld beschrijven terwijl ze als kandidaat toch ook niet kon weten hoe dat eruit zag. Verder vond ik het ook wel gedurfd om te zeggen dat er 1000 euro in zat. Logischer zou zijn om te denken dat het in iedere koffer 1250 zou zijn. Net omdat ze als eerste ging.

In die zijn moet Jolien dan de mol zijn, maar het is dan wel een beetje too much, vorige week al de voordelen en deze week de vrijstelling.
Klopt! Slim!
Wij weten het nu zeker, de kandidaten nog niet. Of Jolien moet op beide punten goed gegokt hebben.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 10:17:27 door Run »

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3
« Reactie #38 Gepost op: 20-04-2020, 10:30:01 »
Als er twee vrijstellingen gekozen worden werd er wel degelijk geld verdiend hoor.

Klopt, degenen die voor het geld gingen kregen pasvragen maar het geld werd ook verdiend. Alleen de vrijstellingen zouden vervallen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 10:39:09 door Moedermol »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #39 Gepost op: 20-04-2020, 10:35:11 »
Dan gaan jullie toch van Bart als mol moeten afstappen he?

Ik kan geen enkele reden bedenken hoe je jezelf invloed geeft door als eerste een koffer te kiezen en geld te nemen en dan ook nog eens 1.500 euro. Je weet dat er bijna zeker 1 vrijstelling genomen zal worden, maar de kans dat er een 2de genomen wordt, is ook erg groot. Hier toont Bart duidelijk geen voorkennis.