Alina als mol heeft ook een perfecte keuze gemaakt. Ze wist dat Jolien een vrijstelling heeft gezien. Zij pakt zelf het laagste bedrag, €500. Als Jolien toch geld pakt beperkt ze de schade en anders komt er niks in de pot.
Das niet correct. Haar keuzes waren immers een 2 vrijstelling, 1500 of 500. Ze weet dat de scenario 2 vrijstelling niet gaat voorkomen, dus of 4* geld, of 3 * geld en een vrijstelling. Bij de laatste maakt het geld niet uit. Of ze dus nou de 500 of 1500 had gepakt maakt wat dat betreft geen verschil, als Jolien geen vrijstelling pakte gaat ze er per definitie met het overgebleven geldbedrag er uit en word het totaal 5000.
Zover duidelijk commentaar, het vervolg is speculatie
Dus als zij de mol is is de vraag wat Jolien denkt dat er in Bart z'n koffertje zat. En hier vind ik het lastig voor Alina als mol zijnde: Jolien heeft in onze TV-ogen altijd erg argwanig tegen Bart geweest (Zie parachutespring opdracht). Dus ik geloof niet per se dat ze hem gelooft dat er 500 in zit. Met de hints, kan het ook gewoon at de 2000 idd in Christian zou zitten en dat Bart dit kan redeneren (het zat immers niet in de zijne). Dus stel ze denkt wel vrijstelling, dan is die koffer pakken risky: het laat Jolien denken dat er misschien al iemand een vrijstelling heeft, dus voor een andere koffer gaan, en misschien per ongeluk de laatste pakken).
Als Alina zou ik hier dan misschien eerder juist Jolien's koffertje pakken. Je kan het verkopen als geld plus kans op vrijstelling (immers grijs/geel is vrijstelling). Jolien de kandidaat moet dan beslissen of ze die rare koffer van Bart pakt, Alina haar vriendin haar koffer pakt, of voor een gok gaat. Dus puur statistisch 66% kans op geen geld. En ik neig er naar dat ze misschien voor Bart zou zijn gegaan puur vanwege extra informatie.
Ik zit overigens in een Jolien tunnel, en zij had hier natuurlijk de perfecte positie, waar niet over gespeculeerd hoeft te worden
.