Iedereen focust hier op het pakken van de laatste koffer bij het uitstappen en trekt hier allerlei conclusies uit. Laten we eens kijken naar de eerste ronde, het kijkje in één koffer.
Mee eens. Om een goed beeld te krijgen van deze opdracht, moeten we ons niet blind staren op één onderdeel, hoe beslissend dat onderdeel ook lijkt. Er zijn meer dingen waarop gelet moet worden, o.a.:
- de kijkronde, waar Martin het over heeft.
- de kistjes met de tips. (Bart daar het meest mols bezig).
- wie er het meest verwarring zaait. (Zonder twijfel Bart).
- hoe de volgorde van naar buiten gaan wordt bepaald.
Wat dat laatste punt betreft, zie ik veel posts die Bart hier afschrijven, en negeren dat Bart helemaal niet zo gretig was om als eerste te gaan. Hij wilde als laatste, maar toen dat niet mocht, wilde hij zich wel opofferen. Hoeveel discussie daartussen zat, weten we niet.
Maar ik heb nog iets opvallend onmols van Alina toe te voegen wat volgens mij nog niet is gemeld: waarom sloeg zij het aanbod van Jolien af om als laatste te mogen gaan? Dat is toch een buitenkans, als mol?
Het is dat Christian zo'n onlogische keuze maakte (dat gaf hij ook toe in CDM), maar het meest waarschijnlijk was dat na twee kandidaten de grijze en gele koffer allebei weg waren. Als Alina de mol is, zal ze dat scenario van tevoren zeker hebben voorzien. Welke plaats wil jij dan als mol? Altijd als laatste, als het kan. Jolien had een nieuwe keuze moeten maken. Een kans van 1 op 4 koffers dat Jolien de tweede vrijstelling had gepakt, dan heb je pech als mol. Maar 75% kans dat ze dat niet deed, en dan pak jij als laatste ook gewoon een geldkoffer.
Door Jolien na haar te laten gaan, moest ze in dat meest waarschijnlijke scenario nu zelf eerst een geldkoffer pakken. En dan heeft Jolien opeens een grotere kans, van 1 op 3 koffers, om die tweede vrijstelling te pakken.
Ik vind het dus onmols van Alina om het aanbod van Jolien, dat zij als laatste mocht gaan, af te slaan.