Waarschijnlijk ook al vaker besproken, maar de discussies rondom stenen ruilen of doorlopen zijn best interessant. Het is soms lastig te volgen omdat iedereen door elkaar heenpraat, maar ik doe mijn best een overzicht te geven:
Team 4Wisselpunt 1: Ellie is de eerste die begint over 'dat er waarschijnlijk nog meer aankomt'. Daar gaan Horace en Patrick in mee, Ron houdt zich afzijdig.
Wisselpunt 2: Patrick roept gelijk 'mijn gevoel zegt doorlopen', terwijl je Ellie tegelijkertijd 'hebben is hebben' hoort zeggen. Horace lijkt eerst 'ja' te zeggen op Patrick, en stelt als compromis dan voor om 2x 5 stenen per mand te ruilen in plaats van 1x. Ron blijft wederom afzijdig in deze discussie.
Wisselpunt 3: Ze zien de €25-stenen liggen Horace: 'Now we're talking'. Patrick: 'Nou begint het pas.' Als ze stil staan zegt Ellie ook: 'we weten niet wat erna komt.' Horace spoort als eerste aan om wel te gaan ruilen: 'Laten we in ieder geval genoeg hiervan meenemen en een beetje lozen.' Hier mengt Ron zich eindelijk in de discussie: 'lozen ben ik voor'
Die arme man was volgens mij helemaal kapot. Op initiatief van Patrick besluiten ze om per mand/persoon één gouden blok te halen.
Punt x1,75: Patrick neemt het initiatief en zegt dat 160 x 1,75 te weinig is.
Team 5Wisselpunt 1: Niemand lijkt bij voorbaat enthousiast om te ruilen. Jeroen vraagt als enige: 'kunnen we niet meer ruilen?' Drie mensen reageren tegelijkertijd: Nadja en Nikkie denken allebei dat er meer komt, Tygo begint over het gewicht. Peggy blijft stil, maar volgens haar biecht wilde ze ook naar een punt voor meer geld.
Wisselpunt 2: Iedereen reageert tegelijkertijd teleurgesteldachtig wanneer ze zien dat het weer om steentjes van €5 gaat. Peggy is de eerste die roept dat ze door moeten gaan, Nadja bevestigt en de rest lijkt akkoord. Alleen Jeroen stribbelt even tegen: 'waarom niet ruilen?', maar gaat vrij snel akkoord.
Wisselpunt 3: -
Punt x1,5: Nadja neemt het initiatief: 'waarschijnlijk komt er een hogere verdubbelaar.' De rest gaat akkoord.
Punt x0,5: De twee teams zien het bordje bijna tegelijkertijd. Team 4 komt als eerste aan maar ziet volgens mij de rest ook aanlopen al. Er is geen optie meer over.
Jeroen is het minst verdacht in deze opdracht, omdat hij als enige echt veel wil wisselen. Ron is afzijdig, waarschijnlijk omdat hij het oprecht veel te zwaar vindt. Ellie neemt in haar team het initiatief voor niet-wisselen (wat afgaande op de analyses hier een goede moltactiek is), maar zegt bij het tweede paaltje ook gelijk 'hebben is hebben'. Op basis van deze opdracht verwacht ik dat de Mol bij het groepje van 5 zat en dan in het bijzonder Peggy, Tygo of Nikkie.