Ik begin te geloven dat Merel een kandidaat is die de tactiek van Ruben vorig jaar heeft afgekeken. Ze omarmt haar (al dan niet gespeelde) warrigheid en exploiteert dit in het spel, om zichzelf zo verdacht te maken bij de andere kandidaten.
Dit zou kunnen verklaren waarom ze van die vreemde dingen doet, zoals fout gaat staan bij de Serenade, terwijl ze eerst duidelijk aan iedereen laat merken dat ze goed staat. Waarom zou je dit doen als je de mol bent? De kans is groot dat andere kandidaten je hierop gaan aanspreken, dus moet je dit gaan verklaren en een act neerzetten tegenover de hele groep. Dat is een groot en onnodig risico, aangezien meerdere kandidaten al verkeerd stonden. Ik kan me niet voorstellen dat de mol dit risico wil nemen, al vrij vroeg in het spel ook. Zo heeft ze meerdere momenten waarbij ze zichzelf onnodig in de schijnwerpers zet:
- Bij Op Treden geeft ze de verkeerde keuze door aan Rik, in bijzijn van de hele groep
- In de eerste aflevering gaat ze eerst voor vrijstellingen en dan toch voor geld (dit valt op, ze wordt hier direct op aangesproken door Sarah)
- De joker opdracht in aflevering 8 waarbij ze het verkeerde stokje pakt en de joker aan Niels geeft
De warrigheid van Merel is te vergelijken met de onhandigheid van Ruben. Eerst deed hij het nog per ongeluk, maar omdat hij vanwege zijn onhandige acties als hoofdverdachte werd gezien, besloot hij later om zijn onhandigheid te gebruiken als tactiek om dit zo te houden. Dit heeft goed voor hem uitgepakt. Merel wordt ook veel verdacht in de groep, ze wordt al vanaf aflevering 3 genoemd in de verdachtenlijstjes van kandidaten en Sarah, Sinan en Niels lijken haar alledrie als hoofdverdachte te hebben.
Dit verklaart ook waarom ze toch ook veel individueel geld in de pot brengt, op momenten dat het niet nodig is, en geen mingeld pakt op momenten dat het gemakkelijk kan. Ik meen dat Ruben vorig jaar in deze fase ook bovenaan stond in FTM en toch werd hij nog veel verdacht (door kijkers en kandidaten).
Merel lijkt me een hele slimme vrouw, die dit spelletje niet ingaat zonder een bepaald idee. Als kandidaat lijkt deze tactiek voor haar goed uit te pakken. Als ze toch de mol blijkt te zijn, snap ik niet wat het achterliggende idee is. Lijkt me niet de bedoeling dat je jezelf onnodig verdacht maakt.
Het blijft speculeren, maar ik kan veel van haar acties toch niet verklaren als ze de mol is. Ik vind de suggestieve theorieën over ''mislukte molacties'', waardoor ze per ongeluk geld inbrengt niet overtuigend. Mocht ze toch de mol zijn, dan ben ik oprecht benieuwd naar haar molacties en uitleg.