Edit: negeer dit bericht, ik had het niet gecheckt en was verkeerd
Ik heb al veel gelezen dat de actie van Merel tijdens de balkonopdracht vreemd was maar een deel hiervan wordt precies niet besproken.
(Sorry als dit wel al besproken is maar ik ben het nog niet tegengekomen.)
Merel stond eerst op het juiste balkon en gaat helemaal op het einde naar het verkeerde, dat is inderdaad vreemd. Maar als je naar de beelden kijkt, komt eerst Sarah plots op het balkon van Merel, je ziet ze even praten en daarna loopt Merel naar een ander balkon, het verkeerde en Sarah blijft staan op dat balkon.
Wat ik denk dat het kan betekenen:
-Sarah is de mol: ze zag dat Merel juist stond en wou daar nog iets aan veranderen dus doet alsof zij daar moet staan. Eventueel overtuigt ze Merel dat haar balkon een verdieping hoger is.
Het rare hieraan is dat er al anderen fout staan dus dat het geen zin heeft om nog mensen fout de doen staan. Ook lijkt het me raar, als Merel een kandidaat is, dat ze overtuigt is dat ze juist staat maar dan toch naar een ander balkon gaat omdat iemand anders zegt dat ze fout staat. Je kan als kandidaat toch niet zomaar geloven wat iemand anders zegt?
-Merel is de mol: ze ging juist staan omdat dat als mol logisch is als je anderen al fout ziet staan. Sarah denkt dat Merel fout staat en dat zij daar eigenlijk moet staan. Merel spreekt Sarah niet tegen want waarom zou ze verhinderen dat er zo twee extra mensen fout staan?
De situatie waarin Merel de mol is lijkt me het meest logische (of minst vreemde). Sowieso blijft het wel iets raars. Als mol is het op dat moment niet meer nodig om fout te staan want anderen staan al fout. Het is zeker niet nodig om twee mensen actief fout te doen staan maar je kan het wel laten gebeuren als een kandidaat dat (onbewust) wel probeert. Niels stond ook fout dus we weten dat de mol bij die opdracht sowieso fout stond, Merel is hierbij de enige die eerst wel juist stond. Volgens mij was ze blijven staan als Sarah niet was gekomen maar dat kan ik natuurlijk niet weten.