Weer een mooie aflevering met 3 interessante en mooie opdrachten. En die executie? Tja, als ik eerlijk ben past het wel bij dit seizoen! En mooi: we mogen nog een weekje langer van deze 6 deelnemers genieten!
Als je wiskundig onderlegd bent wel, maar voor de gemiddelde persoon toch echt niet. Ik heb ook heel wat minuten moeten staren voordat ik het antwoord '40' zag. En dat ook alleen omdat jullie zeiden dat het antwoord 40 moest zijn. Ik had meermaals geteld, en kwam in eerste instantie telkens op 36 uit... En zo zal vast het grootste gedeelte van Nederland het antwoord niet zo 1-2-3 zien. Dus de makkelijkste 500 Euro? Dan leek mij het nabouwen van het mollogo toch een stuk makkelijker...
Ik ben docent wiskunde, en in die zin goed op de hoogte van hoe verschillende mensen zo'n probleem aanpakken.
Sterker nog, ik houd leerlingen wel eens voor dat dit nu precies de reden is waarom ze wiskunde hebben. Niet om een hoek uit te kunnen rekenen, of de kans dat als je drie knikkers pakt dat er twee zwarten bij zitten, maar veel meer dat het een oefening is in logisch redeneren.
Zo ook met systematisch tellen.
Iedereen die doorheeft dat je slim eerst per grootte setjes kunt maken, zal de opdracht als uiterst simpel ervaren.
Iedereen die, zoals bij heel veel andere problemen, linksboven begint (omdat we daar ook beginnen te schrijven in het westen) en dan zo de puzzel af, zal hopeloos in de war raken.
Dit is best vrij lastig te zien voor sommigen, voor de meesten eigenlijk. Zo blijkt ook nu weer.
iedereen die dit niet zelf verzonnen heeft, maar het trucje ooit eens in de wiskunde les voorgedaan kreeg moet trouwens al helemaal de mond houden.
Ze zaten trouwens op 27. Dat is precies de 40 minus de 3x3 vierkanten (4 stuks) en de 2x2 (9 stuks), waarbij ze dan wel weer de beter zichtbare 'extra' 2x2 in het midden zagen.