Ik heb waarschijnlijk wat meer moeite dan de gemiddelde persoon met het volgen van aanwijzingen; maar dit was al de zoveelste opdracht die ik terug moest zien voordat ik begreep wat nu precies de bedoeling was. Hebben meer mensen dat, en is dat dit seizoen erger dan voorheen? Ik vind het erg frustrerend om steeds naar opdrachten te kijken waarvan ik niet snap wat de spelregels zijn.
ja, heb ik ook heel erg.
Ik vermoed zelfs een complot.
Bij een serie als Expeditie Robinson wordt het aan het publiek tot vervelens toe uitgelegd: eerst aan de kandidaten, en dan niet zelden nog eens door een kandidaat via een biecht.
En dan na de reclame nog een keertje.
Hier is het echt heel summier. En dat terwijl er een dubbele bodem is: we moeten als speurders zien hoe het spel gaat, maar ook nog eens...
a) hoe dat tactisch het beste kan
b) hoe de mol het daarom op een andere tactiek kan gooien
c) wat de strategische posities zijn
d) en hoe de mol zich daarin tracht te manoeuvreren
e) en hoe andere kandidaten dit trachten te voorkomen...
etc.
Net zoals we meer en meer zien dat de effectieve FtM speurtocht gefrustreerd wordt door opdrachten die voor de hele groep gelden, of op andere manier wat onduidelijk zijn wie er nou precies geld binnen brengt, zien we ook hier een poging o een rookgordijn op te werpen omtrent wie op de strategische posities zit. Of wie de verkeerde tactieken promoot.