Hij ziet toch ook dat Lennart deze opdracht bijna alles goed doet. Je hoeft toch niet samen met iemand in de groep te zitten om te weten hoe diegene de opdracht maakte.
Hij ziet wat er in de pot komt.
Dat geweten kan alleen op Lennart slaan die 10.000 euro uit de pot speelde.. Niet op Sven. Maar we horen achteraf nog wel op wie Philip zit.
Ik ben er wel zeker van dat hij Lennart bedoelt. En ik ben er 100% zeker van dat Sven de mol is.
Ik vind het op zich nog wel een aardige gedachtegang (al triggert de claim van 100% zekerheid al mijn alarmbellen en ben ik daardoor intuïtief geneigd het allemaal niet zo serieus meer te nemen).
In essentie is de gedachte dus:
- Na verstoppertje spelen zegt Philip: “De mol heeft ook een beetje een geweten en die heeft gedacht vandaag Ik ga toch een beetje minder hard mollen".
- De opmerking over het ‘geweten’ van de mol suggereert dat (1) er daarvoor iets ergs voor de pot is gebeurd (dat klopt) en (2) dat de mol zich daarvoor verantwoordelijk zou moeten voelen. Punt (2) klinkt ietwat logisch (en impliceert mogelijk Lennart als zijn verdachte), maar vind ik echter niet automatisch volgen uit de woorden van Philip. De pot kan een flinke klap gekregen hebben zonder dat de mol er iets mee te maken hebben en ook dan kan het zijn dat de mol het tegen zijn geweten vind ingaan om heel hard te saboteren.
- Philip zegt ook dat de mol op die dag (Hans & Grietje en verstoppertje) ‘minder hard’ heeft gemold. Dat betekent volgens mij dat Philip inschat dat de mol nog wel gemold heeft maar alleen ‘minder hard’. Philip is twee opdrachten lang bij Sven geweest en Sven deed wel wat dingen fout, maar ook wel dingen goed, dus het zou op Sven kunnen slaan. Ook Annelotte en Lennart deden veel dingen goed en een paar kleine dingen fout. Alleen dat kan Philip bijna nauwelijks weten want hij is nauwelijks bij hen in de buurt geweest. De woorden van Philip zouden dus best op Annelotte of Lennart kunnen slaan, maar dan is het wel erg speculatief.
Kortom: ik zie wel een manier om Philips woorden uit te leggen dat ze over Lennart gaan, maar er is ook duidelijk een manier die meer richting Sven wijst. Het is dus behoorlijk onduidelijk.
Als we ook andere dingen meewegen, dan valt op dat Philip de hele serie nog nooit een specifieke verdenking naar Lennart heeft uitgesproken (wel 1x naar Sven en 1x naar Annelotte, al is de verdenking die hij naar Sven uitspreekt toch een stuk concreter, zie wie verdenkt wie topic).
Daarnaast zit Philip nauwelijks bij Lennart in een groepje en juist veel bij Sven (Annelotte zit hier tussenin). Je zou verwachten dat Philip toch vaak bij zijn verdachte in een groepje wil zitten om hem in de gaten te houden.
Tot slot heeft Philip gezegd dat zijn tunnelvisie begon bij de kasteelopdracht (hij was toen in een groepje met Lennart, maar die vond een naam; Annelotte en Sven zaten ik het groepje dat er niet in slaagde Philips naam te vinden) en bevestigd werd in de bunker (Philip zat toen in een groepje met Sven en had geen contact met Annelotte of Lennart).
Al met al lijkt dat volgens mij er toch vooral op te wijzen dat Philip Sven verdacht. Een enkele ambigue opmerking (die ook richting Sven is uit te leggen) maakt daar nog geen verschil in.