Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29565 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #280 Gepost op: 1-05-2021, 22:46:28 »
Of als je de trekker overhaalt, en er komt niets meer uit. ;)

Mijn telling van het aantal schoten dat direct (zonder geluidsanalyse) is toe te schrijven:

Annelotte: 2 (voor de greppel) + 4 (na de greppel) = 6
Jasmien: 2 (voor de greppel) + 4 (na de greppel) = 6
Lennart: 2 (voor de greppel) + 3 (in de greppel) + 2 (na de greppel) + 3 (te horen nadat Annelotte en Jasmien geen schoten meer hebben) = 10

Dus toch ook geen gelijke verdeling.
22 schoten direct traceerbaar, 18 schoten niet.

Wat ik verdacht vind van Lennart, is dat hij blijkbaar zijn eerste 5 schoten voor de greppel allemaal mist. Dat we van hem maar 2 schoten zien tijdens de aanval zelf is ook raar, maar het is moeilijk te zeggen of dat een beschermende montage is, of juist een die hem verdacht maakt.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #281 Gepost op: 1-05-2021, 23:27:36 »
Als Lennart de eerste vijf schoten verspilt, dan is dat juist onverdacht toch. Hij heeft als hypothetische mol kogels nodig om de reservemol mol uit te schakelen.
Of de mol heeft de greppel niet gehaald, en hij weet het. Maar dat lijkt me sterk.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 08:46:32 door annebeestje »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #282 Gepost op: 2-05-2021, 00:35:13 »
Of als je de trekker overhaalt, en er komt niets meer uit. ;)
Ik zei "het valt je op dat je geen kogels meer hebt..." en niet "je weet...".
Het valt je op impliceert namelijk dat je weet dat je geen kogels meer hebt en dat dit uitzonderlijk is. Als niemand meer kogels heeft hoef je niet te zeggen dat je geen kogels meer hebt. Dat zeg je alleen als die anderen nog (volop) kogels hebben en jij niet.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 00:44:26 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #283 Gepost op: 2-05-2021, 09:13:17 »
Je kogels zijn op en er lopen nog aanvallers... Dan merk je dat toch op? Ik zie niet in hoe dat naar Lennart wijst.

Als er sprake was van een 20-10-10 verdeling:

1) Dat is een logische verdeling, dus op zich niet verdacht.
2) Voor mol Lennart wel een uitstekende positie, omdat het hem controle geeft over de helft van de kogels.
3) Maar ook een positie die in het oog loopt bij de anderen. Er zal van je verwacht worden dat je met 20 kogels toch wel twee of drie aanvallers weet te raken. Als Annelotte en Jasmien allebei onthouden hoeveel zij er hebben geraakt, en Lennart zou er maar één hebben geraakt, is hij meteen verdacht.

Lennart leek na deze proef niet meteen verdacht te zijn. Dat maakt het i.m.o. ietsje waarschijnlijker dat hij er minstens twee heeft geraakt.

EDIT: Van één aanvaller is wel duidelijk dat hij door Lennart is geraakt (screenshot vorige pagina). Er is er nog een bij wie het te zien is waar hij geraakt is. Maar ik zou niet durven zeggen vanaf welke kant.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 09:44:34 door Molest »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #284 Gepost op: 2-05-2021, 11:25:11 »
15 pagina's over de eerste opdracht maar ik heb nog steeds geen molbewijs gelezen :D

Ik denk dat er helemaal geen 2e mol was. Het is al erg genoeg voor een kandidaat om alsnog af te vallen maar ik kan mij niet voorstellen dat de makers 2 personen grondig hebben voorbereid op een rol als mol. Daar zijn ze weken mee bezig. Ik denk dat dit alleen gedaan is om Noah niet bij voorbaat te moeten uitsluiten door de andere deelnemers. Ik verwacht dat dit ook nog allemaal wordt uitgelegd bij de ontknoping.

Dit geeft Sven en Phillip nog steeds een reële kans want die hadden anders hun lot nauwelijks in eigen handen (naast de andere, inmiddels afgevallen, kandidaten die niet bij de laatste linie stonden opgesteld). De mol wil gewoon zoveel mogelijk potentiële kandidaten doorlaten.

Zo denk ik er in ieder geval over ;)

De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #285 Gepost op: 2-05-2021, 13:02:23 »
3) Maar ook een positie die in het oog loopt bij de anderen. Er zal van je verwacht worden dat je met 20 kogels toch wel twee of drie aanvallers weet te raken. Als Annelotte en Jasmien allebei onthouden hoeveel zij er hebben geraakt, en Lennart zou er maar één hebben geraakt, is hij meteen verdacht.
Misschien daarom ook niet zo toevallig dat zij alle drie bij de laatste 5 zaten.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #286 Gepost op: 2-05-2021, 14:21:27 »
Ik denk dat er helemaal geen 2e mol was. Het is al erg genoeg voor een kandidaat om alsnog af te vallen maar ik kan mij niet voorstellen dat de makers 2 personen grondig hebben voorbereid op een rol als mol. Daar zijn ze weken mee bezig. Ik denk dat dit alleen gedaan is om Noah niet bij voorbaat te moeten uitsluiten door de andere deelnemers. Ik verwacht dat dit ook nog allemaal wordt uitgelegd bij de ontknoping.

Dat valt wel mee: er is ook al eens een mol totaal onvoorbereid geweest. Als er geen tweede mol was geweest, hadden ze dat ook niet gezegd. Geen enkele reden om daarover te liegen. In het midden laten, had Noah voldoende verdacht gelaten, mocht hij de finale gehaald hebben.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #287 Gepost op: 2-05-2021, 15:07:49 »

EDIT: Van één aanvaller is wel duidelijk dat hij door Lennart is geraakt (screenshot vorige pagina). Er is er nog een bij wie het te zien is waar hij geraakt is. Maar ik zou niet durven zeggen vanaf welke kant.

Volgens mij is deze aanvaller nr9. Misschien was nr 9 wel de reservemol? Ik bedoel, als een hintje naar de mol in het 9e seizoen. Als je dat hintje volgt, dan heeft Lennart die dus de reserve mol afgeknald.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 15:09:31 door annebeestje »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #288 Gepost op: 2-05-2021, 15:31:47 »
Dat valt wel mee: er is ook al eens een mol totaal onvoorbereid geweest. Als er geen tweede mol was geweest, hadden ze dat ook niet gezegd. Geen enkele reden om daarover te liegen. In het midden laten, had Noah voldoende verdacht gelaten, mocht hij de finale gehaald hebben.

En toch zeg ik, er was helemaal geen 2e mol. Indien dit echt zo was dan hadden ze dat voor de opdracht al moeten melden. Dat was wel zo eerlijk geweest i.v.m. met de eerste mini test. Of werd Noah daar ook al als mogelijkheid meegenomen? Gezien de verbazing na de mededeling van Gilles zou je zeggen van niet.

De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #289 Gepost op: 2-05-2021, 16:12:15 »
Nader onderzoek toont aan dat we op grond van de geluiden (golfvormen) van de schoten niet met zekerheid kunnen zeggen wie de eerste 3 aanvallers heeft afgeschoten.
Het geluid van de achtergrondmuziek, 'Everybody Knows' uit de film 'Justice League' gezongen door Sigrid heeft hier natuurlijk invloed op. De sterkte van dit geluid varieert uiteraard steeds. Ik heb deze soundtrack gedownload en als een nieuw spoor toegevoegd aan mijn Audacity project van het geluid van de maisveld opdracht. Ik heb vervolgens dit geluidsspoor zodanig verschoven dat het precies samenvalt met hetzelfde geluid uit de maisveldopdracht, met een verschil van hooguit een paar milliseconden. Als ik ze tegelijk afspeel hoor ik maar één geluid.

Omdat ik in het project nog steeds de labels heb die het begin en einde van de schoten markeren, kon ik dus vrij makkelijk het achtergrondgeluid op het moment van de schoten hieruit destilleren. De golfvormen hiervan heb ik geknipt en geplakt in een nieuw plaatje wat je hieronder kan zien. Wat je meteen op zou moeten vallen dat het bij sommige schoten, met name tegen het eind, vrij rustig is qua achtergrondgeluid, maar soms ook wat lawaaierig. Dat verklaart ook de redelijk grote verschillen tussen golfvormen van schoten van dezelfde schutter. Met name bij schoten van Annelotte en Jasmien is dit het geval. Met name van de schoten 20, 24, 25, 28, 29, 30 en 32 blijft de schutter daarom onzeker. Gelukkig zijn de interessantste schoten, namelijk de laatste 8, wel zeker. Deze zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van Lennart. Er zijn ook nog geen redenen om te twijfelen aan de 20 - 10 - 10 verdeling.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #290 Gepost op: 2-05-2021, 19:38:31 »
Met de kennis van nu even terug naar het tekenbord.
Dit waren de 40 kogels met schutter voor zover bekend:

Kogel 1 t/m 11 : J A L L X X A J X X X    ze zitten nu in de gracht
Kogel 12 t/m 14: L L L                    Lennart op helm
Kogel 15 t/m 20: A A X J J X              nog 5 over
Kogel 21 t/m 25: A A X X X                nog 4 over
Kogel 26 t/m 32: J J X X X L X            nog 3 over
Kogel 33 t/m 37: L X X X X                nog 2 over
Kogel 38 t/m 40: L L L                    Noah rent naar auto

Voor een aantal X-jes is de schutter nu zo goed als zeker. Als ik die invul dan krijg ik:
Kogel 1 t/m 11 : J A L L J A A J L L L    ze zitten nu in de gracht
Kogel 12 t/m 14: L L L                    Lennart op helm
Kogel 15 t/m 20: A A X J J X              nog 5 over
Kogel 21 t/m 25: A A X X X                nog 4 over
Kogel 26 t/m 32: J J X X X L X            nog 3 over
Kogel 33 t/m 37: L L L L L                nog 2 over
Kogel 38 t/m 40: L L L                    Noah rent naar auto

We hebben dan 7 keer J, 7 keer A en 17 keer L en 9 keer X.
Aangezien de golfvormen voor kogel 23, 24 en 25 overeenkomen met Jasmien vullen we die in met een J en hebben dan 10 schoten. Kogel 20 leek er een van A te zijn (waarmee Annelotte dus de reeks 20 t/m 22 krijgt. Kogel 17 en 28 hadden we al voor Lennart.
Kogel 29 en 30 hadden we ook al voor Annelotte.
Kogel 32 is over en Lennart had 19 kogels, dus dit wordt een L. Dit is ook handig want dan heeft Lennart 2 aanvallers afgeschoten en Annelotte en Jasmien allebei 1. Is dit ook weer mooi verdeeld. We krijgen dan het volgende kogel beeld:

Kogel 1 t/m 11 : J A L L J A A J L L L    ze zitten nu in de gracht
Kogel 12 t/m 14: L L L                    Lennart op helm
Kogel 15 t/m 20: A A L J J A              nog 5 over
Kogel 21 t/m 25: A A J J J                nog 4 over
Kogel 26 t/m 32: J J L A A L L            nog 3 over
Kogel 33 t/m 37: L L L L L                nog 2 over
Kogel 38 t/m 40: L L L                    Noah rent naar auto

P.S. In eerdere plaatjes heb ik ten onrechte kogel 16 aan Lennart toegeschreven i.p.v. Annelotte.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #291 Gepost op: 2-05-2021, 23:00:42 »
In elk geval zat de mol niet in linie 2 ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #292 Gepost op: 3-05-2021, 00:35:27 »
De mol zat in linie 3 wat we eigenlijk al vanaf aflevering 1 wisten...

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #293 Gepost op: 3-05-2021, 01:44:46 »
De mol zat in linie 3 wat we eigenlijk al vanaf aflevering 1 wisten...
Euh, Sven zat in linie 1.
Maar goed, dat lijkt me inderdaad de meest onwaarschijnlijke mol-positie.

Offline MolHunter81

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #294 Gepost op: 3-05-2021, 10:01:23 »
En toch zeg ik, er was helemaal geen 2e mol. Indien dit echt zo was dan hadden ze dat voor de opdracht al moeten melden. Dat was wel zo eerlijk geweest i.v.m. met de eerste mini test. Of werd Noah daar ook al als mogelijkheid meegenomen? Gezien de verbazing na de mededeling van Gilles zou je zeggen van niet.

Het spijt me, maar hier ga ik echt niet in mee.
Er is bij De Mol één persoon die absoluut niet liegt en dat is Gilles DeCoster. Hij is de enige die compleet te vertrouwen is. Tenzij hij het aangeeft natuurlijk.
Ik zou het echt niet leuk vinden als wij (kandidaten en kijkers) over zoiets worden voorgelogen. Dat kan echt niet.
En voor de test was het totaal niet nodig dat de kandidaten wisten dat er een 2de mol was. Ze hebben de proef gespeeld met de originele mol, dus de vragen gingen over hem. Dat konden we ook zien aan de vragen die ze kregen.

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #295 Gepost op: 4-05-2021, 00:40:41 »
Ik heb niet alles teruggelezen dus excuus als dit al eerder benoemd is.

Ik wil even ingaan op de mogelijkheid dat de Mol in de eerste linie zat. Ik denk namelijk dat de Mol wel een plan had liggen voor iedere linie, je weet van tevoren nooit hoe zo'n indeling loopt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie denken dat de reserve Mol voorkennis zou hebben voor de eerste opdracht. Stel dat hij dat wel heeft en zijn cijferslot dus zo open kan maken, dan speelt de eerste linie nooit genoeg molboekjes weg om de Mol daar tegen te kunnen houden.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de reserve Mol geluk heeft en als een van de eersten vertrekt.
Als Sven in dat geval de Mol is en hij ziet de reserve Mol langs zijn linie gaan, verandert zijn doel. Het enige wat hij dan nog kan doen is zorgen dat er zoveel mogelijk andere aanvallers langs de eerste linie komen. Als de Mol met nog 3 anderen bij de derde linie komt is de kans groter dat hij het red, dan met nog 5 anderen.
Dat zou verklaren waarom Sven foute antwoorden gaf.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #296 Gepost op: 4-05-2021, 12:04:11 »
Als de reservemol voorkennis heeft gaat dat zijn dat hij weet dat hij een cijferslot moet openen. Ze gaan de reservemol echt niet de code van het cijferslot geven toch?

Als mol in de eerste linie is het inderdaad de beste tactiek om zo veel mogelijk aanvallers door te laten... en misschien als je ziet dat er al een paar door zijn en de reservemol is daar nog niet bij nog proberen te zorgen dat de reservemol er niet meer door kan komen.
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #297 Gepost op: 5-05-2021, 23:15:50 »
Ik ga echt niet meer dit hele topic doorlezen.

Daarom is mijn vraag: sluit dit verhaal Sven expliciet UIT als mol? En zo ja, wanneer, op welke plek in dit traject kan die conclusie getrokken worden?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #298 Gepost op: 5-05-2021, 23:33:45 »
Wat bedoel je precies met 'dit verhaal'? Naar wiens bericht verwijs je?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #299 Gepost op: 5-05-2021, 23:35:12 »
Nee hoor, ik geloof van niet. Er zijn mensen die denken dat de mol in linie 3 staat, omdat je alleen daar de reservemol kunt afschieten. Maar er zijn ook mensen die denken dat de mol daar misschien juist niet wil gaan staan, omdat hij dan na de opdracht meteen bij een klein groepje van 3 verdachten zit. Bovendien is het maar de vraag of je in linie 3 de reservemol wel kan herkennen.

In linie 1 kon je geen enkele pijl raak schieten, zoals Sven deed, en dan gingen er zoveel mogelijk aanvallers door, om het de kandidaten in linie 3 lastig te maken. Met meer kans dat er iemand in de auto kwam, en de 5.000 euro verloren gaat. Alleen heb je dan geen invloed meer op wie er in de auto komt. Als dat de reservemol is, lig je er zelf uit. De 'ijskonijn' theorie.
Sven heeft in linie 1 er alles aan gedaan wat de mol zou doen, door maar een pijl af te schieten en die te missen. Dus is hier eigenlijk net zo verdacht als de andere twee.