Auteur Topic: [Aflevering 2]  (gelezen 7937 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #60 Gepost op: 29-03-2021, 22:46:07 »
Haha, je ziet gewoon voor je hoe die brainstormsessies verlopen zijn. Karaoke in een auto, kar, car, carpool, pool, zwembadje erin. Valse noot, nood, noodstop, etcetera. ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #61 Gepost op: 29-03-2021, 23:03:51 »
Waarschijnlijk zal dit wel worden weggehaald, maar kunnen we misschien gewoon elkaars mening respecteren ook al is die tegenstrijdig of volledig vreemd aanvoelend.

Ik merk al op paar plaatsen dat er in bepaalde vormen uitleg wordt gevraagd waarom iemand iets niet wil zien zoals een ander dat ziet en dat stoort mij.
Als je hiermee mijn vraag om uitleg bij het al dan niet essentieel zijn van de rode knop bedoelt, hier snap ik echt niet wat de ander bedoelt en waar het kennelijke meningsverschil dan zit. Ik was en ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord want misschien zie ik iets over het hoofd. Ben ook maar een mens.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #62 Gepost op: 29-03-2021, 23:14:15 »
Martinj Nee het gaat niet specifiek om je vraag tot uitleg , maar wel tendele.
In mijn optiek heb jij jouw mening dat dit voor jou puur om het drukken van de rode knop gaat al vast staan en dat is je goed recht. Maar het kan ook zijn dat een ander vindt dat er best meer gediscussieerd had Kunnen worden over de verdeling van afvallers of idealistisch gezien misschien over geld winnen. En dat er dus meer scenario’s als uitkomst hadden kunnen komen .
 In de toon van berichten van menig user klinkt al door dat een ander idee of gedachte dan dat van de user belachelijk is of gemaakt wordt en dat stoort me.

Een ander hoeft niet uit te leggen waarom hij vindt dat katrien de mol wel of niet zou kunnen zijn, al is het wel interessant misschien om dat te lezen. Iemand mag iets vinden puur en alleen omdat het kan, zolang het niet kwetsend is ( vind ik)

 ::hug::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #63 Gepost op: 29-03-2021, 23:28:30 »
Als je hiermee mijn vraag om uitleg bij het al dan niet essentieel zijn van de rode knop bedoelt, hier snap ik echt niet wat de ander bedoelt en waar het kennelijke meningsverschil dan zit. Ik was en ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord want misschien zie ik iets over het hoofd. Ben ook maar een mens.

Dan wil ik wel nog eens gedetailleerd uitleggen wat ik precies bedoel.

De productie maakte ondertussen al 6 seizoenen van De Mol. Ze hebben het scenario van deze opdracht dus ook vooraf gesimuleerd en ze weten dat de kansen dat er 1 van de 2 groepen op die rode knop drukt, hééél erg hoog zijn. Beter gezegd, de enige manier waarop er niet op die knop zou gedrukt worden, is wanneer beide groepen de code niet vonden. Maar Gilles gaf nog een duidelijke hint dat ze code in de doos zat. Dus ik had het gevoel dat ze zeker wilden dat de code gevonden werd.

Voor mij is die rode knop dan absoluut niet essentieel. De productie wilde namelijk dat zoiets zou gebeuren. Hier hadden de kandidaten zelf minder invloed op aangezien de productie ze erg in de richting stuurde.

Dat jij vindt dat dit zich verlagen is tot het WIDM-niveau, is natuurlijk een erg ongenuanceerde mening. Ik vind het ook jammer dat de kansen 40% of 50% zijn om af te vallen als kandidaat, maar hier zit toch veel meer achter dan die kansberekening?

Het is niet zo dat ze zoveel mogelijk uit de pot moeten halen om een vrijstelling te krijgen. Nee, hier gaat een psychologisch spelletje aan vooraf. Wie weet krijgt de ene groep de andere groep wel zover om niet te drukken? Wie weet vindt de ene groep de code niet. De kandidaten hebben hier dus op meerdere manieren invloed op elkaar en op de al dan niet vrijstelling. Ze staan ook nog in interactie met elkaar en dat maakt het liegen iets gewaagder.

Een tweede aspect die voor mij belangrijk is, is de vraag wat nu eigenlijk het best scenario is. Iedereen gaat automatisch zeggen: die 5 vrijstellingen. Maar is dat werkelijk zo? Je hebt geen test gemaakt, je hebt niets van zekerheid. Philip, Sven en Noah hebben nu wel zekerheid dat er 2 mensen nog minder gescoord hebben. Die informatie kan waardevol zijn. Dus achteraf gezien lijkt me die executie voor de 3 mannen absoluut niet slecht.

Een derde aspect is natuurlijk de opbouw en de opdracht zelf. Dit was gewoon een unieke locatie waarbij ze 's avonds laat even de gezelligheid doorbroken hadden. Leuke mindfuck en prachtig met die stoelen die ontploften.

Een laatste aspect die voor mij een rol speelt, is het feit dat er vorige aflevering niemand naar huis ging. Je weet in De Mol dat er eigenlijk elke week iemand naar huis gaat. Dus als er vorige week niemand naar huis gaat, dan moeten er nu 2 naar huis en dat gebeurt liefst zo vroeg mogelijk in het spel, dan vind ik dat het meest eerlijk. Deze 2 personen zaten wss niet op het spoor van de mol en ja, de persoon die de test het 2de slechtst gemaakt heeft, heeft wel wat pech. Het voelt een beetje oneerlijk aan, langs de andere kant is het nog altijd een spel waarbij er twists kunnen gebeuren die niet altijd de logica moeten volgen.

Conclusie: ik had het liever anders gezien, maar door de samenloop van omstandigheden kan ik er mee leven.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #64 Gepost op: 30-03-2021, 00:01:06 »
Dank voor de uitleg. Hier ben ik het grotendeels mee eens en vandaar ook mijn vraag om de uitleg. Jij bedoelde blijkbaar iets anders met 'essentieel'.
Met verlagen tot het niveau van WIDM bedoelde ik te zeggen dat ik het niet eerlijk vind om opdrachten te maken waar je op voorhand al kan verwachten dat sommige kandidaten hier onevenredig zwaar mee worden getroffen. Een mond vol. Tot nu toe heb ik dit nog niet gezien in DE MOL en daar was ik dus blij mee. Vandaar dat ik misschien een beetje doorsloeg in mijn teleurstelling.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #65 Gepost op: 30-03-2021, 09:38:10 »
Prachtige aflevering, hulde weer  ::respect:: !! Makers slagen er toch weel in de boel op scherp te zetten, het vertrouwen in de groep om zeep te helpen, de sfeer te verhogen, toto de limiet te gaan, etc. Geweldige opdrachten.
Wat ik persoonlijk heel sterk vind is de kwaliteit van de opdrachten, die soms niet te doen lijken, maar toch goed aflopen. met z'n allen door elkaar geschud worden in een vrachtwagen, je zal het maar moeten doen! Heerlijk. De kelderopdracht leek ook schieronmogelijk maar het lukt ze toch! Echt zeer veel respect voor de kandidaten en diepe buiging voor de verzinners van de opdrachten, en het maken van brute twist. Het kan mij niet heftig genoeg zijn, dus ik heb totaal geen probleem met deze executie. Gewoon vijf executiestoelen opblazen mt een rode knop, geweldig! Ook geweldige lokatie-scout is het DeMol team, zo'n koude oorlog bunker mogen gebruiken, waanzinnig. Eigenlijk alleen maar lof  ::tandpastasmiley::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #66 Gepost op: 30-03-2021, 10:02:45 »
Mooie (maar wel gemiddelde) aflevering weer! Vooral opdracht 1 met die heerlijke Duitse muziek! Opdracht 2 vond ik 'gemiddeld': niet slecht, niet overdreven goed (misschien omdat ik alcohol niet te drinken vind?) en opdracht 3 kon natuurlijk maar op 1 manier eindigen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #67 Gepost op: 30-03-2021, 11:30:55 »
Haha, je ziet gewoon voor je hoe die brainstormsessies verlopen zijn. Karaoke in een auto, kar, car, carpool, pool, zwembadje erin. Valse noot, nood, noodstop, etcetera. ::rofl::

 ::rofl::

Hopelijk krijgen we nog beelden van het uitproberen met Gilles in een badje :D
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #68 Gepost op: 30-03-2021, 21:39:19 »
Er zijn nogal wat mensen die het spel te hard vinden jegens de afvallers. Ik ben het daar niet mee eens. De Mol is van oudsher een hard spel, dat zijn we de afgelopen pakweg 15 jaar een beetje uit het oog verloren.

In 2005 was de acteur Frans van Deursen (indertijd bekend van de komedieserie In De Vlaamsche Pot al geselecteerd om mee te gaan met de eerste BN'er-editie (die bedoeld was, ik herhaal het nog maar eens, als ludiek seizoen om WIDM mee te beëindigen). Gesprekken met de redactie en Angela, conditietest en medisch onderzoek. Koffers klaar. Te elfder ure kreeg hij een telefoontje dat hij thuis mocht blijven; ze hadden Jim de Groot kunnen strikken. Hij heeft daar toen een nijdige column over geschreven, maar daar is nauwelijks bijval op gekomen (er waren zelfs enkelingen die hem het kwalijk namen dat hij het opschreef omdat het 'de magie van het programma' zou verstoren). Van Deursen heeft niet eens de kans gehad - zoals de drie afvallers tot nu toe wel, hoe statistisch oneerlijk die kansen ook verdeeld waren - om voor zijn plaats te 'vechten'.

Ik vind de serie tot nu toe uitstekend, en zie reikhalzend uit naar wat ze allemaal nog meer voor de kandidaten én ons in petto hebben. ::jaja::
Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #69 Gepost op: 30-03-2021, 22:48:00 »
Wat ik vooral jammer vond is dat het hele dilemma eigenlijk vanaf seconde 1 weg was. Je kan er donder op zeggen dat er wordt gedrukt - door beide groepen.

Veel interessanter was het geweest als ze hadden gezegd: als allebei de groepen drukken, dan komt er een of ander nadelig effect voor de groep die als eerste drukt. Dan is het dilemma: wie niet drukt is sowieso veilig, wie wel drukt neemt een risico op vrijstelling of nadeel. Dan had je een serieus dilemma gehad "nemen we het risico". Nu was het enige wat je op het spel zet als je drukt, het geld, en dat is een eenvoudig offer zo vroeg in het spel want niemand vindt dat geldt nu al interessant.

Dus ongeveer voor het eerst in de Belgische mol vond ik de opdracht echt niet goed in elkaar zitten. Niet doordacht. En deze analyse is volledig los van hoe de opdracht uiteindleijk is gespeeld. Dat ging, uiteraard, exact volgens vooropgezet plan.

Ook vond ik 5 vrijstellingen te ver gaan. 1 pasvraag elk voor de 5 mensen in dat groepje, had ik eerlijker gevonden. Dat is zo vroeg in het spel al genoeg voordeel. En inderdaad, een 2-uit-4 eliminatie vind ik ook wat ver gaan, net als in WIDM.

(nou ben ik niet geheel onpartijdig, want ik vond Kevin echt superleuk ::love:: )

Zeker omdat de rest van de aflevering weer zó goed was. Die wijnopdracht met die tandradbaan :D Die ondergrondse bunker (was zo'n vette locatie geweest voor een megaspannende opdracht) De klassiek(ers)-opdracht :D (die piano-opdracht had ik serieus willen doen)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #70 Gepost op: 30-03-2021, 23:05:36 »
Wat ik vooral jammer vond is dat het hele dilemma eigenlijk vanaf seconde 1 weg was. Je kan er donder op zeggen dat er wordt gedrukt - door beide groepen.



Tja, ik geef onmiddellijk toe dat die kans groot was. Maar het is nog altijd een vrije keuze, waarbij de speelruimte bij dit soort onbekende, superfanatieke kandidaten die (in coronatijd al helemaal) volledig op elkaar zijn aangewezen groter is dan we gewend zijn. Dilemma's zijn bij (WI)DM daarbij geen uitzondering: Veilingen, vrijstellingen, afgekochte executies, we hebben het allemaal al eens gezien. Kijk de seizoenen met onbekende NL'ers nog eens na, of lees het relaas van oud-kandidaat Julien, het spel was toen ook veel rauwer, harder en kandidaatonvriendelijker - zij het niet zo kras als de afgelopen weken. Eén van de veelgehoorde klachten over WIDM is dat het een soort veredeld schoolreisje is geworden, en dat de belangen (in het spel zelf) te klein zijn. Dat hele patroon wordt hier doorbroken, en er is ophef (die ik dus niet snap).
« Laatst bewerkt op: 30-03-2021, 23:08:47 door Michmol »
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #71 Gepost op: 30-03-2021, 23:17:45 »
Maar de kritiek op WIDM was toch ook dat al veel te vroeg in het spel er een 50%-kans-executie te doen? Ik vond dat toen een slecht idee, dus nu vind ik het ook een slecht idee.
Ik denk dat er veel mogelijkheden waren om het dilemma te finetunen tot iets wat écht een spannend dilemma was en waar ook geen 5 vrijstellingen aan te pas hadden hoeven komen. De rest van de opdracht zat subliem in elkaar - de unheimnische locatie, de nepraadsels, de ontploffende stoelen en zo kan ik nog wel even doorgaan - dat ik daarom waarschijnlijk wat milder ben voor De Mol. Maar dat neemt niet weg dat ik liever een ander dilemma had gezien  ;)
...óf niet!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #72 Gepost op: 30-03-2021, 23:42:58 »
Goed punt Erik!

Zeker dat je idd nog mogelijkheden had zodat kandidaten niet zowiezo op de rode knop zouden duwen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #73 Gepost op: 31-03-2021, 11:53:52 »
Wat ik vooral jammer vond is dat het hele dilemma eigenlijk vanaf seconde 1 weg was. Je kan er donder op zeggen dat er wordt gedrukt - door beide groepen.

Ik ben het daarmee niet eens. Er viel veel geld te verdienen met alleen ervoor zorgen dat er eerlijk, over beide groepen de afvallers gekozen zouden worden.
Er werd helemaal niet gediscussieerd omdat Philip al meteen kwam met: rode knop drukken en er veel wantrouwen was in de groep - ook al lijken ze het heel gezellig met elkaar te hebben.

Ik denk als je een testlocatie zou nemen, en het zou uitproberen om 10 verschillende groepen, er zeker vier zouden zijn die zouden gaan voor een eerlijke executie mét veel geld extra in de pot. Je zag bijv. in de Nederlandse WIDM dat vier kandidaten voor geld gingen ipv voor vrijstellingen!
Als ik in zo'n groep zou zitten zou ik in elk geval zorgen voor een discussie erover.
Het is veel fijner afscheid nemen als je weet dat het degenen zijn die de test het slechtste hebben gemaakt dan met het idee dat je een ander erin geluisd hebt.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2021, 11:59:15 door Run »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #74 Gepost op: 31-03-2021, 12:02:21 »
Maar de kritiek op WIDM was toch ook dat al veel te vroeg in het spel er een 50%-kans-executie te doen? Ik vond dat toen een slecht idee, dus nu vind ik het ook een slecht idee.
Ik denk dat er veel mogelijkheden waren om het dilemma te finetunen tot iets wat écht een spannend dilemma was en waar ook geen 5 vrijstellingen aan te pas hadden hoeven komen. De rest van de opdracht zat subliem in elkaar - de unheimnische locatie, de nepraadsels, de ontploffende stoelen en zo kan ik nog wel even doorgaan - dat ik daarom waarschijnlijk wat milder ben voor De Mol. Maar dat neemt niet weg dat ik liever een ander dilemma had gezien  ;)

Ja, dat ben ik met jou en Erik eens. Eriks voorstel had het misschien nog beter gemaakt. Maar het betere is de vijand van het goede.  ;D
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #75 Gepost op: 31-03-2021, 12:02:37 »
Ik ben het 100% eens met Erik. Misschien een idee om hier een poll voor te maken?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #76 Gepost op: 31-03-2021, 12:04:19 »
Ik ben het daarmee niet eens. Er viel veel geld te verdienen met alleen ervoor zorgen dat er eerlijk, over beide groepen de afvallers gekozen zouden worden.
Er werd helemaal niet gediscussieerd omdat Philip al meteen kwam met: rode knop drukken en er veel wantrouwen was in de groep - ook al lijken ze het heel gezellig met elkaar te hebben.

Ik denk als je een testlocatie zou nemen, en het zou uitproberen om 10 verschillende groepen, er zeker vier zouden zijn die zouden gaan voor een eerlijke executie mét veel geld extra in de pot. Je zag bijv. in de Nederlandse WIDM dat vier kandidaten voor geld gingen ipv voor vrijstellingen!
Als ik in zo'n groep zou zitten zou ik in elk geval zorgen voor een discussie erover.
Het is veel fijner afscheid nemen als je weet dat het degenen zijn die de test het slechtste hebben gemaakt dan met het idee dat je een ander erin geluisd hebt.

Nee hoor, bij één afvaller van elke groep van vijf heb je nog steeds niet de garantie dat echt de twee slechtsten afvallen. Het is immers wel degelijk mogelijk dat de twee slechtsten beiden in een groep van vijf zitten. Alleen als je de kandidaten niet opdeelt in twee groepen, maar 'gewoon' twee rode schermen laat zien, dan weet je zeker dat echt degene die de test het minst goed hebben gedaan moeten vertrekken.

Voorbeeld in cijfers:

Groep 1
Kandidaat A: 17 goed
Kandidaat B: 16 goed
Kandidaat C: 12 goed
Kandidaat D: 11 goed
Kandidaat E: 10 goed <-- wordt in geval van niet drukken op de rode knop geëxecuteerd

Groep 2
Kandidaat F: 16 goed
Kandidaat G: 15 goed
Kandidaat H: 13 goed
Kandidaat J: 9 goed
Kandidaat K: 8 goed <-- wordt in geval van niet drukken op de rode knop geëxecuteerd

In dit geval moet kandidaat E dus weg terwijl die het beter heeft gedaan dan kandidaat J die wel mag blijven.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #77 Gepost op: 31-03-2021, 12:08:42 »
Maar we zitten toch niet naar De Mol te kijken omdat we zo genieten van de open en eerlijke wijze waarop het spel gespeeld wordt? Straks blijkt er ook nog een saboteur in hun midden te zijn, die de hele tijd daarover gejokt heeft. Schande!
Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #78 Gepost op: 31-03-2021, 12:10:26 »
Maar we zitten toch niet naar De Mol te kijken omdat we zo genieten van de open en eerlijke wijze waarop het spel gespeeld wordt? Straks blijkt er ook nog een saboteur in hun midden te zijn, die de hele tijd daarover gejokt heeft. Schande!

Zeker niet. Ik heb dan ook geen enkel probleem met de harde executies. Hoort gewoon bij De Mol. Dit spel is niet voor watjes. Deelnemers die daar niet tegen kunnen komen zeer waarschijnlijk niet door de selectie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2]
« Reactie #79 Gepost op: 31-03-2021, 12:11:38 »
Nee hoor, bij één afvaller van elke groep van vijf heb je nog steeds niet de garantie dat echt de twee slechtsten afvallen. Het is immers wel degelijk mogelijk dat de twee slechtsten beiden in een groep van vijf zitten. Alleen als je de kandidaten niet opdeelt in twee groepen, maar 'gewoon' twee rode schermen laat zien, dan weet je zeker dat echt degene die de test het minst goed hebben gedaan moeten vertrekken.


Precies, ik denk dat Dami en Kevin sowieso waren afgevallen, zo niet nu dan in een komende aflevering. Als ze het zo hadden gedaan, waren ze nu 5000 euro rijker geweest. Daar kun je later een leuk feestje van bouwen met zijn allen op een tropisch eiland.