Als je hiermee mijn vraag om uitleg bij het al dan niet essentieel zijn van de rode knop bedoelt, hier snap ik echt niet wat de ander bedoelt en waar het kennelijke meningsverschil dan zit. Ik was en ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord want misschien zie ik iets over het hoofd. Ben ook maar een mens.
Dan wil ik wel nog eens gedetailleerd uitleggen wat ik precies bedoel.
De productie maakte ondertussen al 6 seizoenen van De Mol. Ze hebben het scenario van deze opdracht dus ook vooraf gesimuleerd en ze weten dat de kansen dat er 1 van de 2 groepen op die rode knop drukt, hééél erg hoog zijn. Beter gezegd, de enige manier waarop er niet op die knop zou gedrukt worden, is wanneer beide groepen de code niet vonden. Maar Gilles gaf nog een duidelijke hint dat ze code in de doos zat. Dus ik had het gevoel dat ze zeker wilden dat de code gevonden werd.
Voor mij is die rode knop dan absoluut niet essentieel. De productie wilde namelijk dat zoiets zou gebeuren. Hier hadden de kandidaten zelf minder invloed op aangezien de productie ze erg in de richting stuurde.
Dat jij vindt dat dit zich verlagen is tot het WIDM-niveau, is natuurlijk een erg ongenuanceerde mening. Ik vind het ook jammer dat de kansen 40% of 50% zijn om af te vallen als kandidaat, maar hier zit toch veel meer achter dan die kansberekening?
Het is niet zo dat ze zoveel mogelijk uit de pot moeten halen om een vrijstelling te krijgen. Nee, hier gaat een psychologisch spelletje aan vooraf. Wie weet krijgt de ene groep de andere groep wel zover om niet te drukken? Wie weet vindt de ene groep de code niet. De kandidaten hebben hier dus op meerdere manieren invloed op elkaar en op de al dan niet vrijstelling. Ze staan ook nog in interactie met elkaar en dat maakt het liegen iets gewaagder.
Een tweede aspect die voor mij belangrijk is, is de vraag wat nu eigenlijk het best scenario is. Iedereen gaat automatisch zeggen: die 5 vrijstellingen. Maar is dat werkelijk zo? Je hebt geen test gemaakt, je hebt niets van zekerheid. Philip, Sven en Noah hebben nu wel zekerheid dat er 2 mensen nog minder gescoord hebben. Die informatie kan waardevol zijn. Dus achteraf gezien lijkt me die executie voor de 3 mannen absoluut niet slecht.
Een derde aspect is natuurlijk de opbouw en de opdracht zelf. Dit was gewoon een unieke locatie waarbij ze 's avonds laat even de gezelligheid doorbroken hadden. Leuke mindfuck en prachtig met die stoelen die ontploften.
Een laatste aspect die voor mij een rol speelt, is het feit dat er vorige aflevering niemand naar huis ging. Je weet in De Mol dat er eigenlijk elke week iemand naar huis gaat. Dus als er vorige week niemand naar huis gaat, dan moeten er nu 2 naar huis en dat gebeurt liefst zo vroeg mogelijk in het spel, dan vind ik dat het meest eerlijk. Deze 2 personen zaten wss niet op het spoor van de mol en ja, de persoon die de test het 2de slechtst gemaakt heeft, heeft wel wat pech. Het voelt een beetje oneerlijk aan, langs de andere kant is het nog altijd een spel waarbij er twists kunnen gebeuren die niet altijd de logica moeten volgen.
Conclusie: ik had het liever anders gezien, maar door de samenloop van omstandigheden kan ik er mee leven.