Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel  (gelezen 4792 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #20 Gepost op: 26-04-2021, 10:52:03 »
Ha ha, ja stel je voor: Axel die dan aan de grond had moeten blijven en papieren vliegtuigjes gooien.    ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2021, 12:16:13 »
Mole 737, wat heerlijk bedacht deze opdracht!  ::bravo::
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2021, 12:45:23 »
Misschien wel een van de mooiste opdrachten uit de molgeschiedenis van Nederland en Belgie samen.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #23 Gepost op: 26-04-2021, 19:26:07 »
Toen de opdracht begon wel even gedacht, hé krijgen we de verborgen aanwijzingen al?  :P
Verder een hele toffe opdracht, vond hem op een bepaald moment wel een beetje lang duren. Beetje vliegtuigjes gooien hoeft geen 7 minuten uitgerekt te worden, maar dat is mierenneuken.  ;D
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2021, 18:04:03 »
In Mole 737 geeft Philip de  verkeerde landingsinstructie: flaps 15, speed 15. Jasmien: check. Speed 15 lijkt mij te laag, het alarm gaat ook meteen af.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2021, 20:13:48 »
De approach speed voor Boeing 737-vliegtuigen ligt tussen de 126 en 144 knots (bron: https://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/airports/faqs/arcandapproachspeeds.pdf)

Dat is circa 230 - 270 km/h.

Bij flaps 15 hoort afhankelijk van het gewicht een landingssnelheid van 116 tot 154 knots bij een 737-500.
Bij de 737-300 en -400 is dat vergelijkbaar. (bron: http://www.b737.org.uk/vspeeds.htm)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #26 Gepost op: 27-04-2021, 20:16:30 »
Het lijkt me een enorm risico om verkeerde info door te geven , als Philip zijnde.
Sven en annelotte gaan daar niet lijdzaam toekijken of mogelijk iets anders doen. Zij zullen opletten of jij die info goed opleest, nee dat is echt teveel risico.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #27 Gepost op: 27-04-2021, 20:16:44 »
Philip zegt eerst reduce speed to 15.
Dan landing gear down.
Daarna zegt hij reduce speed tot VREF.
Jasmien kan de VREF niet vinden.

Moet zijn flaps 15 en speed Vref+15 kps volgens manual.
VREF voor een Boing 737 is 119 tot 135 kps. +15 dus 119+15=134 tot 149 kps.
En zeker geen 15 kps. Maar wie wist dit?
Speed was afnemend en rond 146 kps voor dat de instructie begon.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2021, 21:07:07 door foxhunter »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2021, 21:08:52 »
Gezien het feit dat Sven Filip heel dicht op de huid zit, kan het haast toch niet anders of Sven heeft die instructies nadien nog eens nagelezen?

Ho, wacht even! Foxhunter is de Mol, want die geeft ons nu verkeerde informatie! Die flaps 15 en speed Vref+15 kps zijn voor een go around, dat is een doorstart! Helemaal niet voor een landing.
 ::oink::
« Laatst bewerkt op: 27-04-2021, 21:14:46 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #29 Gepost op: 27-04-2021, 21:19:57 »
In Mole 737 geeft Philip de  verkeerde landingsinstructie: flaps 15, speed 15. Jasmien: check. Speed 15 lijkt mij te laag, het alarm gaat ook meteen af.
Dit vond ik op de boeing site:

These are the general steps for the 737, 757, 767, and 777:

737: Intercept the glide slope with gear down and flaps 15 at flaps 15 speed. 757/767/777: Intercept the glide slope with gear down and flaps 20 at flaps 20 speed.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #30 Gepost op: 27-04-2021, 21:21:53 »
Op 55:36 in de uitzending kun je zien dat de instructies recht voor de neus van Sven liggen en Filip een beetje vanaf de zijkant ze voorleest. Nee, hier is niet gemold door Filip. Die heeft precies voorgelezen wat er staat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #31 Gepost op: 27-04-2021, 21:22:24 »
Ik denk zelfs dat zowel Sven als Annelotte over Philips schouder meelazen, Tunnelgraver. Maar je zag hen in elk geval niet ingrijpen. Wellicht staat er ergens op de snelheidsmeter ook een "flaps 15" markering?

Sowieso heeft Philip bij de dagboekcamera ook een punt, waarom niet de toren oproepen voor het moeilijkste deel van de vlucht? Eerder deden Lennart en Jasmien het wel voor bijvoorbeeld het ontwijken van de tegenligger, waar het alarm al letterlijk zei wat je moest doen, even dalen. Om dan de held te willen uithangen bij de landing is vragen om problemen.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #32 Gepost op: 27-04-2021, 21:27:49 »
Inderdaad. Misschien was het wel de molstrategie van Lennart om voor de eenvoudige problemen hulp in te schakelen, dan op te merken dat de toren wel een geldwolf is om vervolgens Jasmien ervan te overtuigen dat ze de landing daarom beter zelf kunnen doen. (Hoe die laatste beslissing tot stand komt zien we volgens mij niet zo duidelijk, dat moet ik terugzien.)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #33 Gepost op: 27-04-2021, 21:28:03 »
Dit het antwoord van een piloot van wieisdemol.be Lodewijk.

Wat hij zegt is volledig correct: als je flaps selecteert, vertraag je naar de flap 15 speed. Die snelheid is variabel (afhankelijk van het gewicht, hoe zwaarder hoe hoger) en komt overeen met een snelheid in KTS (knots=Knopen).

Op de foto hier zie je een PFD (Primary Flight Display) van de 737 waarop veel van onze info staat. Links staat onze speedtape. In dit voorbeeld vliegen we aan 175 knopen (324 km/h). Je ziet er vlak naast een paars/roze “bug” waarin een “10” staat (bovenaan in het paars/roze staat ook 175, de geselecteerde snelheid). Die groene “10” is de flap manoeuvring speed voor flaps 10. Wij hebben flaps 1/2/5/10/15/25/30/40. Dat komt overeen met de graden van de hoek waarin ze uitkomen, elk van deze flap settings hebben dan ook een snelheid: hoe meer flaps je zet, hoe trager je kan vliegen, maar nooit onder de flaps manoeuvring speed van de overeenkomende flap.

Philip vroeg dus flap 15 en speed 15, daarbij moesten Lennart en Jasmien Flaps 15 selecteren en vertragen naar speed 15 die ze dan in het groen zouden zien staan op de PFD 😉
Je ziet hier trouwens ook VREF 30/152 staan. Dat betekent dat de “final approach speed” (snelheid om te landen) 152 knopen (281 km/h) is met flaps 30

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #34 Gepost op: 27-04-2021, 21:29:00 »
Tja, omdat de Mol achter de stuurknuppel zat, denk ik. Die heeft het vliegtuig expres laten crashen. Waarom mochten we wél zien dat Jasmien fors op de throttle-handle duwt om snelheid te verhogen vlak voordat ze neerstorten (wat een goede actie is), maar hebben we geen enkel zicht op de stuurknuppel? De piloot moet in zo'n situatie de neus optrekken en waarschijnlijk deed hij dat niet. Hij zal met Jasmien naast zich vermoedelijk niet zo ver zijn gegaan om de neus naar beneden te duwen en waarschijnlijk deed hij dus gewoon niets, wat in zo'n situatie killing is. Maar ja, mollen willen graag onder de grond hè, dus wat is er logischer dan het vliegtuig te laten crashen? 
 8)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #35 Gepost op: 27-04-2021, 21:57:16 »
De tekst van Philip voor de executie: 'Opstijgen is een pak makkelijker, maar bij landen kan heel veel fout gaan. Daar hebben zij nagelaten om de toren in te lichten of vragen te stellen, wat heel raar is. Als ze iets horen van mij wat onduidelijk is, niet twijfelen, dat vliegtuig gaat naar beneden, bel de toren en die gaan je helpen'.
Juiste diagnose, maar achteraf. Vooral dat 'Opstijgen is een pak makkelijker, maar bij landen kan heel veel fout gaan' riekt naar kennis.
Dat Lennart geen communicatie zoekt met de toren, terwijl Jasmien ongelooflijk aan het klungelen is, is inderdaad het meest opvallend.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #36 Gepost op: 27-04-2021, 22:21:31 »
Vooral dat 'Opstijgen is een pak makkelijker, maar bij landen kan heel veel fout gaan' riekt naar kennis.

Dat kan iedereen die voor de aardigheid eens een keer Microsoft Flightsimulator geprobeerd heeft je vertellen.
Ik heb totaal geen verstand van vliegen en heb het jaren geleden wel eens geprobeerd met dat programma. Opstijgen lukte me inderdaad wel. Landen is me nooit gelukt. Althans niet heelhuids. 

Ik zit natuurlijk enorm diep in de Lennart-tunnel, maar toch. Volgens mij was ook dit weer een actie van de Mol. En echt, als hij het is, dan heeft hij de gave om het allemaal heel natuurlijk te laten lijken. Jasmien zat er naast en is er met open ogen ingetuind. Sterker nog, ze maakte het hem wel heel makkelijk: "We negeren dat waarschuwingssignaal". Lennart heel rustig: "Oke, dat negeren we." Sorry Jasmien, dat was een enorm cadeau aan de Mol. Die was bezig het vliegtuig de grond in te boren, de boordcomputer merkte dat en waarschuwde en jij zei het te negeren! Wauw, je bent medeplichtig! Hopelijk heb je een goede advocaat.   
;D
« Laatst bewerkt op: 27-04-2021, 22:34:54 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #37 Gepost op: 27-04-2021, 22:29:42 »
Haha, ja ik denk dat je daar groot gelijk hebt.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2021, 09:37:00 »
Dat kan iedereen die voor de aardigheid eens een keer Microsoft Flightsimulator geprobeerd heeft je vertellen.
Ik heb totaal geen verstand van vliegen en heb het jaren geleden wel eens geprobeerd met dat programma. Opstijgen lukte me inderdaad wel. Landen is me nooit gelukt. Althans niet heelhuids. 

Ik zit natuurlijk enorm diep in de Lennart-tunnel, maar toch. Volgens mij was ook dit weer een actie van de Mol. En echt, als hij het is, dan heeft hij de gave om het allemaal heel natuurlijk te laten lijken. Jasmien zat er naast en is er met open ogen ingetuind. Sterker nog, ze maakte het hem wel heel makkelijk: "We negeren dat waarschuwingssignaal". Lennart heel rustig: "Oke, dat negeren we." Sorry Jasmien, dat was een enorm cadeau aan de Mol. Die was bezig het vliegtuig de grond in te boren, de boordcomputer merkte dat en waarschuwde en jij zei het te negeren! Wauw, je bent medeplichtig! Hopelijk heb je een goede advocaat.   
;D
Exact erop!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #39 Gepost op: 28-04-2021, 10:10:46 »
Boenk erop heet dat. ::rofl::