Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel  (gelezen 4782 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #40 Gepost op: 28-04-2021, 10:14:27 »
Ho, wacht even! Foxhunter is de Mol
Voordat ze gaan landen zullen ze toch eerst moeten aanvliegen/rondcirkelen richting de landingsbaan. En dat doe je met deze instellingen flaps 15 en speed 15. Dus geen molactie van mij.

Wat wel duidelijk is, is dat je met de aanwijzingen die Philip voorlas nooit kan landen als gelegenheidspiloot. Tenzij je in de materie zit is die speed aanwijzing redelijk abracadabra. Dat is met speurwerk weer mooi boven tafel gekomen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #41 Gepost op: 28-04-2021, 10:30:09 »
Nee hoor, het aanvliegen heet approach. Flaps 15 en speed Vref+15 kps zijn voor een go around, dat is toch echt een doorstart. Dat doet men als men merkt dat de landing niet gaat lukken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #42 Gepost op: 28-04-2021, 10:56:00 »
Dat kan iedereen die voor de aardigheid eens een keer Microsoft Flightsimulator geprobeerd heeft je vertellen.
Ik heb totaal geen verstand van vliegen en heb het jaren geleden wel eens geprobeerd met dat programma. Opstijgen lukte me inderdaad wel. Landen is me nooit gelukt. Althans niet heelhuids. 

Ik zit natuurlijk enorm diep in de Lennart-tunnel, maar toch. Volgens mij was ook dit weer een actie van de Mol. En echt, als hij het is, dan heeft hij de gave om het allemaal heel natuurlijk te laten lijken. Jasmien zat er naast en is er met open ogen ingetuind. Sterker nog, ze maakte het hem wel heel makkelijk: "We negeren dat waarschuwingssignaal". Lennart heel rustig: "Oke, dat negeren we." Sorry Jasmien, dat was een enorm cadeau aan de Mol. Die was bezig het vliegtuig de grond in te boren, de boordcomputer merkte dat en waarschuwde en jij zei het te negeren! Wauw, je bent medeplichtig! Hopelijk heb je een goede advocaat.   
;D
Lennart is wel consequent als mol. Bij die afsprong in de videoclip landde hij ook al niet goed  :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #43 Gepost op: 28-04-2021, 11:08:45 »
Ha ha!  ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #44 Gepost op: 28-04-2021, 11:28:00 »
Ha ha!  ::rofl::

En Jasmien zal wel geen land(s)advocate worden .

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #45 Gepost op: 28-04-2021, 11:38:34 »
Nee, want die was hartstikke medeplichtig aan de vliegramp vlakbij Zavetem.  ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #46 Gepost op: 1-05-2021, 00:47:33 »
En Jasmien zal wel geen land(s)advocate worden .

...we zijn in het onderschriftentopic beland  ;D ...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #47 Gepost op: 1-05-2021, 13:16:30 »
Inderdaad. Misschien was het wel de molstrategie van Lennart om voor de eenvoudige problemen hulp in te schakelen, dan op te merken dat de toren wel een geldwolf is om vervolgens Jasmien ervan te overtuigen dat ze de landing daarom beter zelf kunnen doen. (Hoe die laatste beslissing tot stand komt zien we volgens mij niet zo duidelijk, dat moet ik terugzien.)
Zou kunnen.
Het kan ook de opdracht zijn die zo in elkaar steekt. De vier rampen zijn met hulp van de toren relatief eenvoudig te overwinnen. Bij de landing doet Lennart niks, in ieder geval niet op tijd. Dat kan ook komen doordat het de taken van de co-piloot waren, maar Jasmien doet niks en Lennart wacht op haar handelen. En zelf weet Lennart ook niet wat hij zou moeten doen als het alarm afgaat. In de aanwijzing speed 15 zit de fout.
Op de grond zijn dan degenen verdacht die het meest hun best hebben gedaan om de instructies bij L+J te krijgen, want dan was de kans het grootst dat L+J daarop gingen vertrouwen. Philip leest dit gretig voor alsof het hiermee wel gaat lukken, terwijl er een instinker in de instructies zit.
Ik zie Lennart namelijk niet bijzonder aansturen op het zelf doen van de landing. Het beeld is dat Lennart niks doet. Maar gezien bovenstaande kan het ook precies dat zijn: beeldvorming/verdacht neerzetten van Lennart. En daarmee kunnen ze het alle vier nog zijn. Wij kunnen niet aantonen dat iemand weet had van de fout in de instructies. De fout is dat met 15 werd bedoeld vref+15, maar Jasmien zoekt de knop VREF en Lennart reageert hier niet op. Opzettelijk of onwetend?

Philip ook weer de chaoot voor het opstijgen. Eerst taxiën en dan motor aan wordt meteen gecorrigeerd door Sven en Annelotte.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #48 Gepost op: 1-05-2021, 13:25:35 »
Tja. Het is gewoon erg opvallend dat alle 4 rampen geraakt worden. Ligt dat omdat de opdracht gewoon te lastig is (een vliegtuigje door het gat gooien), of omdat de mol effectief in deze groep zit?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #49 Gepost op: 1-05-2021, 13:34:33 »
Het is natuurlijk een uitstekende plek om te mollen. Tijd verprutsen, hoewel de deelopdrachten mij ook echt heel moeilijk overkwamen, vooral het laatste parcours. Zoveel tijd verdoen dat de landingsprocedure te laat komt en ze in de cockpit al in paniek zijn en al het geld wegbellen met de toren terwijl het risico blijft bestaan dat het landen sowieso niet lukt.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #50 Gepost op: 1-05-2021, 19:01:07 »
De fout is dat met 15 werd bedoeld vref+15, maar Jasmien zoekt de knop VREF en Lennart reageert hier niet op. Opzettelijk of onwetend?

Tjonge zeg, ben jij nou aan het mollen? VREF+15 is voor een doorstart, zoals ik al eerder heb opgemerkt (en middels een bron heb aangetoond) en de instructies waren voor een landing en niet voor een doorstart. Hiermee valt jouw hele betoog in duigen...
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #51 Gepost op: 1-05-2021, 19:03:03 »
Tja. Het is gewoon erg opvallend dat alle 4 rampen geraakt worden. Ligt dat omdat de opdracht gewoon te lastig is (een vliegtuigje door het gat gooien), of omdat de mol effectief in deze groep zit?
Ik vind het al moeilijk genoeg om een vliegtuigje te vouwen dat überhaupt vliegt. Laat staan door een klein rond gat omgeven door veel grotere vlakken.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #52 Gepost op: 1-05-2021, 19:08:55 »
Verder is dat ronde gat ook nog eens vrij rechtdoor qua hoogte en qua rechts links verhouding. Als je je vliegtuigje dus iets te veel naar boven houdt met de punt , zal deze omhoog gaan etc.

Ik denk dat er hier zowel door de makers als de mol rekening werd gehouden met het raken van alle rampen , en of de mol hier echt actief aan heeft meegeholpen ( ik denk van wel, maar noodzakelijk was het niet)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #53 Gepost op: 1-05-2021, 19:26:45 »
Toch is de opbrengst natuurlijk nog erg hoog na 4 rampen. Lennart zegt wel dat het geldwolven zijn, maar dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Als mol had ik toch wel geprobeerd iets meer uit de pot te spelen, mocht het landen toch lukken?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #54 Gepost op: 1-05-2021, 20:04:05 »
Er zijn maar 2 mensen die direct geld kunnen laten verdwijnen in deze opdracht en dat zijn piloot Lennart en co pilote jasmien. De drie in de hangar kunnen enkel door zo lang mogelijk geen info te geven , hopen dat de anderen de toren raadplegen en zo geld verspillen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #55 Gepost op: 1-05-2021, 20:25:55 »
Tjonge zeg, ben jij nou aan het mollen? VREF+15 is voor een doorstart, zoals ik al eerder heb opgemerkt (en middels een bron heb aangetoond) en de instructies waren voor een landing en niet voor een doorstart. Hiermee valt jouw hele betoog in duigen...
15 kts kan niet goed zijn. De enige term die kan kloppen is VREF+15. Lees anders de bijdrage van Lodewijk eens na, die is piloot. Ik baseer me op zijn bevindingen. VREF+15 zal afhangen van gewicht en bouw van 737 variant. VREF+15 us rond de 160 Kts. Dit zorgt samen met flaps 15 voor de juiste landings voorbereiding.
En ik ben je geroep wel een beetje zat. Kom met argumenten.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #56 Gepost op: 1-05-2021, 21:14:45 »
Argumenten? Nou, wat dacht je hiervan?

Als je dit gelezen had, dan had je je hele betoog niet hoeven te houden want Martin heeft al aangetoond dat Philip de instructies goed heeft voorgelezen:

Dit vond ik op de boeing site:

These are the general steps for the 737, 757, 767, and 777:

737: Intercept the glide slope with gear down and flaps 15 at flaps 15 speed. 757/767/777: Intercept the glide slope with gear down and flaps 20 at flaps 20 speed.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MarieS

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #57 Gepost op: 2-05-2021, 01:03:42 »
Volgens m’n man die 737-700C piloot is (maar weinig Nederlands begrijpt dus jammergenoeg de proef niet grondig genoeg kan analyseren) is Flaps 15/VREF+15 de correcte combinatie om met 1 motor te landen. Klopt dus helemaal aangezien ze die ene motor na de motorbrand hebben uitgezet.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #58 Gepost op: 2-05-2021, 08:38:17 »
Dat is interessante informatie! Philip las de standaard landingsinstructies voor, maar daarin zal geen rekening zijn gehouden met de motorbrand. Dat maakt degenen die hun best deden om de motorbrand te forceren (vak linksboven), en de landingsinstructies vrij te spelen verdacht.

Motorbrand: Philip
Landingsinstructies vrij gespeeld: Annelotte

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #59 Gepost op: 2-05-2021, 08:45:23 »
Dat is interessante informatie! Philip las de standaard landingsinstructies voor, maar daarin zal geen rekening zijn gehouden met de motorbrand. Dat maakt degenen die hun best deden om de motorbrand te forceren (vak linksboven), en de landingsinstructies vrij te spelen verdacht.

Motorbrand: Philip
Landingsinstructies vrij gespeeld: Annelotte

Sven gooide (ook) een vliegtuigje in de motorbrand.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 08:49:06 door Lonneke*L »