Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel  (gelezen 4817 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #60 Gepost op: 2-05-2021, 09:49:32 »
Dat is inderdaad interessante informatie. De landingsinstructies waren natuurlijk die voor een standaard landing, maar daar was nu geen sprake van. Die motorbrand was meer dan een incidentje wat een paar honderd euro kostte voor contact met de verkeerstoren! 
 :D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #61 Gepost op: 2-05-2021, 10:32:22 »
Als het landen op één motor echt om andere instructies vroeg vind ik dat vanuit mijn Annelotte verdenking zeker een interessant punt. Misschien is dat wel de verklaring voor het te laag vliegen, en de (ogenschijnlijk) slechte bestuurbaarheid van het vliegtuig op het eind.
Maar toch noch even objectief denkend: We weten dus nog niet zeker of dat verschil er echt was, en welke instructies dan gebruikt zijn door Philip. Misschien nog wat verder uitzoeken: https://www.youtube.com/watch?v=n_qmnQ1fta8

Nog een ander punt:
Ik vind het opvallend dat Lennart niet ingreep met dat landingsgestel. Die grote hendel is goed te zien. Lennart kan er zelf ook gemakkelijk bij. En ik kan me niet voorstellen dat ze de plek van de bediening van het landingsgestel hebben gemist in de instructies. En hebben ze dat ding ook niet in moeten klappen bij het opstijgen?
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 14:20:49 door annebeestje »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #62 Gepost op: 2-05-2021, 13:05:53 »
Enerzijds zit een mislukte landing en dus nul euro in de pot dus al ingebakken in deze opdracht, want de kans dat er een papieren vliegtuigje door het vak voor de motorbrand vliegt is zo'n beetje twintig procent en met alleen standaardinstructies aanwezig in de hangar gaat het daar niet mee lukken. Anderzijds zou contact met de verkeerscontrole natuurlijk wel de juiste instructies hebben opgeleverd want de verkeerstoren wist dat er een motor was uitgeschakeld.

Kortom: het bewust niet meer contacteren van de verkeerstoren was een zeer Molse actie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MarieS

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #63 Gepost op: 2-05-2021, 13:38:04 »
Als beide motoren werkten, hadden ze gewoon andere landingsintructies gekregen van de productiemedewerker in de hangar. (Dan was het flaps 30, VREF +30 geweest, volgens de expert des huizes). Ik vroeg ook of het mogelijk was dat ze de tweede motor weer hadden heropgestart zonder dat we het in de aflevering te zien gekregen hadden, maar dat was volgens hem volledig uit den boze na een motorbrand. Dus de intructies die ze kregen en voorlazen waren correct.
De crash was volledig te danken aan het te traag vliegen, dus daar zou hij Lennart aanduiden. Maar ook Jasmien zou gebuisd zijn  ::rofl::

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #64 Gepost op: 2-05-2021, 14:00:51 »
Tja. Het is gewoon erg opvallend dat alle 4 rampen geraakt worden. Ligt dat omdat de opdracht gewoon te lastig is (een vliegtuigje door het gat gooien), of omdat de mol effectief in deze groep zit?

Ik vond de rampen wel zo makkelijk op te lossen (met hulp van de toren) voor relatief lage bedragen dat het bijna voelt alsof die puur zijn bedacht 'zodat de 3 op de grond nog iets te doen hadden/ook verdacht over konden komen'. Het verhoogde de spanning wel maar leek maar weinig invloed op de uitkomst te hebben.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #65 Gepost op: 2-05-2021, 14:02:34 »
Toch is de opbrengst natuurlijk nog erg hoog na 4 rampen. Lennart zegt wel dat het geldwolven zijn, maar dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Als mol had ik toch wel geprobeerd iets meer uit de pot te spelen, mocht het landen toch lukken?

Misschien (als Lennart de mol niet is) was de wending geweest dat alle rampen redelijk goedkoop op te lossen waren maar dat de toren voor hulp bij de landing veel meer gevraagd had?

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #66 Gepost op: 2-05-2021, 14:09:41 »
Volgens m’n man die 737-700C piloot is (maar weinig Nederlands begrijpt dus jammergenoeg de proef niet grondig genoeg kan analyseren) is Flaps 15/VREF+15 de correcte combinatie om met 1 motor te landen. Klopt dus helemaal aangezien ze die ene motor na de motorbrand hebben uitgezet.

Scherp!  ::ok::


Edit: dan klopt dus de instructie.

Al blijft het ook vreemd, wat hierboven ook is opgemerkt, dat Lennart en Jasmien de verkeerstoren niet meer raadplegen nadat ze vrij serieuze alarmgeluiden horen.  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 2-05-2021, 14:15:45 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #67 Gepost op: 2-05-2021, 14:15:58 »
Als beide motoren werkten, hadden ze gewoon andere landingsintructies gekregen van de productiemedewerker in de hangar. (Dan was het flaps 30, VREF +30 geweest, volgens de expert des huizes). Ik vroeg ook of het mogelijk was dat ze de tweede motor weer hadden heropgestart zonder dat we het in de aflevering te zien gekregen hadden, maar dat was volgens hem volledig uit den boze na een motorbrand. Dus de intructies die ze kregen en voorlazen waren correct.
De crash was volledig te danken aan het te traag vliegen, dus daar zou hij Lennart aanduiden. Maar ook Jasmien zou gebuisd zijn  ::rofl::


Oké, dank voor de info. Nou, dan is het dus duidelijk dat er bij het doorgeven van de landingsinstructies niet gemold is. En zelfs als een vliegtuigje door het vak 'motorbrand' gooien een Molactie was, dan nog is het zeer opvallend dat de mensen in de cockpit uitgerekend als het wél nut zou hebben geen contact meer met de verkeerstoren zoeken én het alarm domweg negeren.

Nee, voor mij is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: de Mol zat in de cockpit.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #68 Gepost op: 4-05-2021, 09:19:06 »
Eindelijk deze opdracht kunnen zien! Wat een machtige opdracht was dit. Wat had ik graag in die flightsimulator gezeten... Ik heb in het Aviodome al eens een flightsimulator gedaan, en dat was echt fantastisch!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Vliegtuigvlucht naar Brussel
« Reactie #69 Gepost op: 4-05-2021, 09:42:33 »
En kreeg jij 'm wel netjes aan de grond?