Na een forumspel is het altijd even belangrijk om op een respectvolle manier feedback te geven en jouw mening te kunnen geven. Ook bij dit weerwolvenspel gaan we dit doen zodat ik en/of toekomstige organisators weten hoe ze het beter kunnen doen dan deze editie
Hier even een aantal puntjes waarbij ik even wat over wil zeggen:Duidelijkheid rond communicatie: Ik heb er voor gekozen om in deze editie een duidelijke keuze te maken tussen wel of geen communicatie buiten het topic. De keuze viel op geen communicatie buiten het topic, met uitzondering van de hackers. Zij kregen een aparte groepspm waarin ze konden overleggen. Deze keuze zorgde voor een nadeel bij de forumleden en dat heb ik gecompenseerd door hun extra goede rollen te geven en de hints in het spel te behouden.
Hints:In de vorige editie vonden verschillende mensen dat er te veel hints waren over ze te vergezocht waren. Ook waren er een paar die hier volledig tegen waren. Omdat de hackers een groepsPM kregen, vond ik dat ook de forumleden iets extra mochten krijgen en daarom heb ik de hints behouden, maar ze wel beperkt tot één hint naar iedere hacker.
Ik had mijn best gedaan om zo goed mogelijke hints te verzinnen en het niet te makkelijk of te moeilijk te maken. De hint naar SpacyColours is ontdekt, maar de andere hints niet. Zelf denk ik dat ik bij een volgende editie geen hints meer zou gebruiken, maar dan hebben de hackers een groot voordeel doordat ze kunnen overleggen. Om dat voordeel te kunnen compenseren dacht ik aan een voorstel dat Brent ergens vlak voor of tijdens het spel deed. Iedereen zou dan niet via een PM moeten stemmen, maar wel via het dagtopic (of misschien is een apart stemtopic handiger en beter voor het overzicht). Hier valt veel informatie uit te halen doordat je kan zien wie wanneer stemde en wie de stemming in een bepaalde richting wil sturen.
Andere voorstellen om het voordeel dat de hackers hebben te compenseren zijn zeker welkom!
Deadline:In deze editie heb ik gekozen voor een deadline op 20:00 en daar altijd bij te blijven. Zo was het voor iedereen duidelijk om hoe laat jouw stem moest binnen zijn en kon je je niet vergissen en/of moest je de deadline terug gaan zoeken. Nadeel was wel dat daardoor het verhaaltje niet meteen online kwam, want ik had ook af en toe eens wat te doen op een dag. Ik deed mijn best om het zo snel mogelijk online te zetten.
Extra rollen:Ik heb ervoor gekozen om de Forumbeveiliger (bodyguard), de Dramatische Vertrekker (martelares), de Bondjesvormer (sekteleider), de Boze Hacker (welp) en de Allesweter (geest) toe te voegen als extra rollen.
De Dramatische Vertrekker was een kleine toevoeging. Een rol die niet teveel in de spotlights zou staan en toch voor discussie kon zorgen als diegene uit het spel zou stappen. Uiteindelijk heeft Lucy geen gebruik gemaakt van deze extra, waardoor ik eigenlijk niet zo heel goed weet of deze rol wel een leuke toevoeging was of niet?
De Bondjesvormer heb ik toegevoegd omdat ik een derde neutrale partij miste bij de vorige editie. Helaas lag Brent er al snel uit waardoor we niet veel hebben gezien van deze rol. Deze rol zou een extra laag aan het spel geven, dus ik zou deze zeker weer gebruiken bij een volgende editie.
De Forumbeveiliger vond ik samen met de Bondjesvormer de beste toevoeging. Dit zijn gewoon leuke rollen die erbij moeten zijn vind ik.
De Boze Hacker was ook een leuke, maar ook deze rol lag er helaas al snel uit. Zelf verwachtte ik dat dit voor een discussie zou zorgen. De hackers hadden de mogelijkheid om deze op te offeren om zo 2 forumleden te kunnen hacken en daardoor zouden forumleden dan gaan twijfelen om een zo goed als zekere hacker te pakken of niet.
De Allesweter….. Een rol waar ik enorm veel spijt van heb. Er waren een aantal regels waar Michael zich aan moest houden, maar toch is deze rol helemaal anders verlopen dan verwacht. Als ik Michael gewoon had laten doen, dan waren de hackers na 5 dagen allemaal ontmaskerd denk ik. Daarom ben ik Michael heel dankbaar voor het meewerken, want na KLM had ik toch wel een beetje schrik van deze rol en heb ik wel gevraagd om het niet te makkelijk te maken en me even te vragen of een bepaald woord goed is of niet.
Achteraf zou ik deze rol eigenlijk niet meer gebruiken in een volgende editie, maar als het toch zou moeten, dan zou ik de Allesweter iedere dag een opdracht geven om een letter te kunnen doorgeven of om zelfs een naam van een hacker te kunnen verkrijgen. Ook het geven van een letter om de 2 dagen zou kunnen. Zelf heb ik deze rol redelijk slecht ingeschat, want ik zag het als een extra, maar het werd eigenlijk gezien als de belangrijkste rol en dat was helemaal niet de bedoeling. Volledig verkeerd ingeschat dus.