Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering  (gelezen 5220 keer)

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #60 Gepost op: 7-04-2022, 23:05:00 »
Het was hier al gezegd dat het leek alsof Bert een samenvatting maakte van het plan dat ze hadden bij aanvang van de opdracht. Een paar mensen waren al naar hun buggy aan het lopen. Stel dan dat niet Bert maar de mol deze strategie heeft bedacht. Bert en Anke voeren deze aanvankelijk uit, maar vanaf de 2de buggy gaat het al mis. Uma en Yens beslissen dat ze toch het volgende bord gaan lezen, waardoor Philippe en Manu geen keuze hebben, ook stil staan en dus ook het voor hen volgende bord lezen. Sven heeft dan ook geen keuze en moet stil staan bij het 2de bord.
Dan moet je als mol gaan improviseren, als het de bedoeling is om ieder koppel 1/4 borden te laten lezen, valt heel het plan van de mol hier in het water.
Wat je als mol dan nog kunt doen, is laten uitschijnen dat je heel veel gelezen hebt, tijd winnen en op een paar minuten van het einde bij de raket komen. Je kan dan nog hopen dat de eerste 2, die bijna geen informatie hebben gelezen al aan de vragen zijn begonnen, maar dankzij Anke is dat niet het geval.
En daar sta je dan. Wat nu? Alle verwachtingen op u gevestigd, doe je het enige wat je als mol nog kunt doen, 2/2 invullen en hopen dat de tijd verstrijkt of er niemand meer komt die het antwoord weet. Jammer, de mol heeft hier verloren, en wel omdat de strategie niet gevolgd werd. Sven heeft de rest wel heel dikwijls aangemaand om door te rijden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #61 Gepost op: 7-04-2022, 23:28:25 »
Wat ik niet snap aan deze opdracht is dat ze niet met z'n tweeën die vragen in mochten vullen. Ze hebben tenslotte ook als paar de info borden bestudeerd, behalve één omdat ze een oneven aantal hadden.

Offline Lotje00

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #62 Gepost op: 7-04-2022, 23:32:03 »
Ik heb het verdelen van de buggy's nog eens bekeken, en ik vermoed toch dat Bert deze strategie ook echt bedacht heeft (en niet alleen maar samenvat). Sven geeft als eerste aan dat hij wel alleen wil rijden. Yens vraagt vervolgens aan Uma of zij samen wil, dat wil ze, en Yens zegt dat zij samen in de tweede buggy gaan. Dat suggereert dat de eerste buggy al ingedeeld is, maar Anke zegt vervolgens dat zij wel bij Bert wil. Lijkt dus alsof al bepaald was dat Bert in de eerste buggy zou rijden, maar nog niet met wie. Als iemand anders de strategie heeft bedacht maar niet voorop wil coördineren en er dus met de groep bepaald is wie er dan voorop rijdt, zou ik denken dat daar meteen al twee kandidaten neergezet worden. Zoals het nu gemonteerd is lijkt alleen Bert daar al neergezet, dus vind ik het logisch als hij de strategie bedacht heeft en deze ook voorp coördineert. En vervolgens na de verdeling nog eenmaal benoemt hoe ze het dus gaan doen. Maar goed, dat is mijn interpretatie op basis van de montage ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #63 Gepost op: 7-04-2022, 23:47:30 »
Wat als Yens rigoreus verdenkingen wil weg spelen met zijn Michael Collins? Bert Uma Manu en Sven hebben behoorlijk wat verdenkingen richting Yens.
Hij is de held van de dag, veel geld, dan moet hij daar wel mee gaan pronken.
Wat hier ook voor pleit is dat de vragen dermate gemakkelijk waren dat de kans heel groot is dat de opdracht zou slagen. Ik zag bij het herbekijken dat er maar 3 van de 5 antwoorden juist hoefden te zijn i.p.v. 4 wat ik hier eerder schreef. Als je alleen de planetenvolgorde weet, Blue Origin van Jeff Bezos en Michael Collins dan ben je er al. Ik ken iemand die deze antwoorden al wist voor het zien van deze aflevering.

Edit
Wat mij verder nog opviel is dat ze toevallig beelden hebben van het moment dat Sven de info hardop voorleest die later nodig blijkt voor een vraag (Blue Origin). Hij zal toch niet alles hebben voorgelezen. Of hebben ze de vragen gaandeweg aangepast? Hetzelfde geld eigenlijk ook voor Michael Collins en het ezelsbruggetje van Yens. Heel toevallig dat ze juist hier beelden van hebben. Er stond namelijk heel veel info op die borden en de kandidaten zullen dit niet allemaal op camera hebben voorgelezen. Ergens zegt mij iets dat Sven of Yens de mol moet zijn.
Bij Yens viel mij ook op dat het gestuntel met de evenwichtsproef nogal geacteerd over kwam. De eerste pogingen waren lachwekkend en op het laatste ging het als een zonnetje / raket.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2022, 00:27:46 door MartinJ »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #64 Gepost op: 8-04-2022, 10:23:37 »
Het was hier al gezegd dat het leek alsof Bert een samenvatting maakte van het plan dat ze hadden bij aanvang van de opdracht. Een paar mensen waren al naar hun buggy aan het lopen. Stel dan dat niet Bert maar de mol deze strategie heeft bedacht. Bert en Anke voeren deze aanvankelijk uit, maar vanaf de 2de buggy gaat het al mis. Uma en Yens beslissen dat ze toch het volgende bord gaan lezen, waardoor Philippe en Manu geen keuze hebben, ook stil staan en dus ook het voor hen volgende bord lezen. Sven heeft dan ook geen keuze en moet stil staan bij het 2de bord.
Dan moet je als mol gaan improviseren, als het de bedoeling is om ieder koppel 1/4 borden te laten lezen, valt heel het plan van de mol hier in het water.
Wat je als mol dan nog kunt doen, is laten uitschijnen dat je heel veel gelezen hebt, tijd winnen en op een paar minuten van het einde bij de raket komen. Je kan dan nog hopen dat de eerste 2, die bijna geen informatie hebben gelezen al aan de vragen zijn begonnen, maar dankzij Anke is dat niet het geval.
En daar sta je dan. Wat nu? Alle verwachtingen op u gevestigd, doe je het enige wat je als mol nog kunt doen, 2/2 invullen en hopen dat de tijd verstrijkt of er niemand meer komt die het antwoord weet. Jammer, de mol heeft hier verloren, en wel omdat de strategie niet gevolgd werd. Sven heeft de rest wel heel dikwijls aangemaand om door te rijden.

Precies dat bedoelde ik ook met mijn eerdere post.

Sven gedraagt zich hier verdacht maar durft kennelijk de molactie niet af te maken en dat vind ik ook raar. Het gedrag van Sven is evengoed toe te schrijven aan een kandidaat die de opdracht serieus oppakt, niet zeker is van zijn antwoord en gaat overleggen met de anderen. Uit de montage blijkt dat de groep compleet is als er over deze vraag gesproken wordt. Sven staat zeker bovenaan mijn lijstje.

Maar......

Dat wat je beschrijft is ook de reden waarom ik Philippe nog niet afschrijf. Hij doet nl. precies hetzelfde. Hij lijkt gefrustreerd in de buggy maar doet aan het eind wel zijn uiterste best om op de lanceerplek te komen. Hij laat zelfs zijn partner Emanuelle achter bij de evenwichtsproef, neemt het rijden in de buggy over van klungelende Uma en komt na Sven op de lanceerplek. Zegt dat hij goed gestudeerd heeft en veel antwoorden weet. Het is Bert die dit blokkeert, hij vertrouwt Philippe niet. Dat heeft hij meermaals  gezegd Sven vertrouwt hij wel heeft hij 2x tegen Anke gezegd. Sven mag het doen. Als Sven het opgeeft is de groep inmiddels compleet en kan Yens heel gemakkelijk door Uma naar voren geschoven worden.

Dit past ook beter in de molbriefing dat de mol door de groep buitenspel is gezet. Philippe werd buitenspel gezet, Sven stond in de beste positie maar durfde zelf niet.

Edit: nog even teruggekeken maar Philippe zegt eerst tegen Sven:" Jij hebt veel gezien hè en Philippe antwoord pas daarna dat hij zelf lang heeft moeten wachten en ook veel gezien heeft. Iedereen is dan akkoord dat Sven eerst gaat.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2022, 16:21:23 door Marimol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #65 Gepost op: 8-04-2022, 12:16:25 »
Ik heb het verdelen van de buggy's nog eens bekeken, en ik vermoed toch dat Bert deze strategie ook echt bedacht heeft (en niet alleen maar samenvat). Sven geeft als eerste aan dat hij wel alleen wil rijden. Yens vraagt vervolgens aan Uma of zij samen wil, dat wil ze, en Yens zegt dat zij samen in de tweede buggy gaan. Dat suggereert dat de eerste buggy al ingedeeld is, maar Anke zegt vervolgens dat zij wel bij Bert wil. Lijkt dus alsof al bepaald was dat Bert in de eerste buggy zou rijden, maar nog niet met wie. Als iemand anders de strategie heeft bedacht maar niet voorop wil coördineren en er dus met de groep bepaald is wie er dan voorop rijdt, zou ik denken dat daar meteen al twee kandidaten neergezet worden. Zoals het nu gemonteerd is lijkt alleen Bert daar al neergezet, dus vind ik het logisch als hij de strategie bedacht heeft en deze ook voorp coördineert. En vervolgens na de verdeling nog eenmaal benoemt hoe ze het dus gaan doen. Maar goed, dat is mijn interpretatie op basis van de montage ;D

Onderdeel van de strategie is volgens mij vooral voorkomen dat kandidaten informatie lezen over de 5 eindvragen. Daarom in eerste instantie de sprong per 4 borden. De verdeling  van de buggy's is echter heel belangrijk i.v.m. de plaats  van de bewuste vragen in het parcours.

In het overzicht op de vorige pagina is te zien waar deze borden stonden. Tureluurs merkte al op dat het opvallend is dat als de strategie gevolgd zou zijn 3  van de 5 vragen voor Emanuelle en Philippe zouden zijn. Dat klopt.  ( vraag 2, 10 en 14)  Vraag 3 voor Yens en  Uma  en vraag 17 voor Sven. Bert en Anke zouden geen enkele  vraag hebben.

Heel opvallend........

Online Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #66 Gepost op: 10-04-2022, 00:16:14 »
Wat hier ook voor pleit is dat de vragen dermate gemakkelijk waren dat de kans heel groot is dat de opdracht zou slagen. Ik zag bij het herbekijken dat er maar 3 van de 5 antwoorden juist hoefden te zijn i.p.v. 4 wat ik hier eerder schreef. Als je alleen de planetenvolgorde weet, Blue Origin van Jeff Bezos en Michael Collins dan ben je er al. Ik ken iemand die deze antwoorden al wist voor het zien van deze aflevering.

Ik ben sterrenkundige van beroep en laat ik het zo zeggen: zonder de opfriscursus had ik de raket niet weten te lanceren ondanks dat ik zeer waarschijnlijk alle antwoorden wel eens tegen ben gekomen op Wikipedia.  :-X
Chapeau aan degenen met een beter geheugen  ;D

Desalniettemin, sommigen leren de planeetvolgorde al op de basisschool.

Ik ben het eens met de tendens dat, tenzij de bedenker van de strategie Manu of Philippe is (waar het niet op lijkt), deze bedenker niet de mol is. Hij zet dan zichzelf redelijk buitenspel.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #67 Gepost op: 10-04-2022, 15:51:25 »
Wat ook een beetje opvallend is, is dat op dat bord over planeten staat dat olympus mons 27 km hoog is. Dit klopt niet helemaal. Foutje of hint naar bijv de leeftijd van de mol?

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #68 Gepost op: 10-04-2022, 16:14:30 »
Als je verschillende bronnen leest dan lees je ook over de verschillende hoogten die voor Olympus Mons worden gehanteerd, variërend van 22 tot 27 km. Blijkbaar hangt de precieze hoogte van de meetmethode af. Dus het lijkt me geen hint.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2022, 16:18:27 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #69 Gepost op: 10-04-2022, 16:16:47 »
Nee idd denk t ook niet maar de meeste bronnen geven 26 km aan en  nasa zelf 25.

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #70 Gepost op: 10-04-2022, 17:33:09 »
Trailers films De Mol 2022 aflevering 3 :"Films in de ruimte". :)

1. Gravity
https://youtu.be/OiTiKOy59o4

2. 2001 A Space Odyssey
https://youtu.be/oR_e9y-bka0

3. The Martian
https://youtu.be/ej3ioOneTy8

4. Ad Astra
https://youtu.be/P6AaSMfXHbA

5. Passengers
https://youtu.be/7BWWWQzTpNU

6. Apollo 13
https://youtu.be/e3ZtOS4MCkk

7. First Man
https://youtu.be/PSoRx87OO6k

8. Interstellar
https://youtu.be/zSWdZVtXT7E

9. Armageddon
https://youtu.be/kg_jH47u480

10. Solaris
https://youtu.be/9LMMn8czq2w

11. Every Star Wars Trailer episode 1
https://youtu.be/Te2R1UQcM4c

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #71 Gepost op: 10-04-2022, 17:53:36 »
Afbeelding van het bord met daarop de films over de ruimte.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #72 Gepost op: 10-04-2022, 19:05:38 »
11 films, 11 kandidaten... 
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?