Auteur Topic: [Aflevering 8]  (gelezen 7743 keer)

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #100 Gepost op: 10-05-2022, 09:33:56 »
Ieder z'n ding. Maar ik vind zelf dat als je de X'e keer het meest fantastische programma op tv maakt, je best wel een feestje met deze proporties mag geven binnen het programma. Als het een 'reguliere' finale zou zijn, zou het forum ook uit z'n voegen barsten van teleurstelling, ("was dit het nou? een jubileum vier je toch groot?"), ben ik van overtuigd.

Hier heb je wel gelijk in. De Maker hebben ingezet op een live-finale, zodat het seizoen met een knaller eindigde. Dat de spanningsboog dit seizoen totaal anders is, resulteerde misschien wel in het feit dat de finale wat tegenviel ten opzichte van een standaard finale. De echte knaller van een onthulling ontbrakt.

Hulde voor de makers om dit te proberen, maar voor mij hoeft het niet. Wat @KD ook zegt: het is vloeken in de kerk, maar
die gillende fans zijn absoluut geen meerwaarde voor het programma. Prima dat mensen fans van het programma hier plezier uit halen, maar voor mij doet het alleen afbraak aan het format. Ik wil gewoon lekker kijken, beetje speuren, meer praten op een forum en vooral veel beelden van het seizoen doen. Iedere shot van 'kijkers' gaat ten koste van beeldmateriaal dat echt interessant is.

Gelukkig leest Gilles en de makers ook mee op de diverse fora, dus onze mening zullen ze sowieso meekrijgen. Of ze er iets mee zullen doen, hangt af van het commerciële succes. Gilles, als je dit leest: Blijf vooral experimenteren met twists, maar volgend jaar gewoon weer een onthulling op locatie!  ::tandpastasmiley::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #101 Gepost op: 10-05-2022, 12:12:41 »
We kregen op 1:20:45 in een terugblik de reactie te zien van Uma en Davy op de opmerking "De eerste 10 euro is binnen" van de aqualand opdracht (afbeelding 1). Omdat het wel duidelijk was dat de partner van de mol de kokers moet hebben verwisseld, hadden we bij het zien van deze beelden toch wel een hele sterke aanwijzing naar Uma hebben gehad.

Dus heb ik even teruggekeken naar de beelden van de opdracht in aflevering 5. En wat schetst mijn verbazing. We zien bij deze uitspraak van GDC hele andere beelden (afbeelding 2). Die reactie van Uma en Davy zien wel in aflevering 5 maar dan bij de onthulling van de tweede koker waar GDC grapt: "We verdubbelen dat meteen" (afbeelding 3). Lachende gezichten bij deze uitspraak zijn wat minder verdacht. Leuk die montage.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #102 Gepost op: 10-05-2022, 14:32:54 »
De kracht van montage. Eigenlijk is De Mol verplichte kost voor studenten die iets in die richting gaan doen. ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #103 Gepost op: 10-05-2022, 15:04:27 »
Als het een 'reguliere' finale zou zijn, zou het forum ook uit z'n voegen barsten van teleurstelling, ("was dit het nou? een jubileum vier je toch groot?"), ben ik van overtuigd.

Ik ben overtuigd van niet

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #104 Gepost op: 10-05-2022, 15:38:05 »
Als die 'reguliere finale' net zo top zou zijn geweest als de rest van dit seizoen dan had er volgens mij niemand een reden gehad om te klagen. Maar gelukkig was deze life finale vele malen beter te verteren dan die van de NL-se WIDM. Hopelijk was dit ook eenmalig. Scheelt ook weer van die ongemakkelijke momentjes dat GDC moet zeggen "zeg iets". Of die mislukte high five met Philippe.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #105 Gepost op: 10-05-2022, 16:01:20 »
Ik vond de finale helemaal niet tegenvallen… ::bravo::
Om even iets positiefs te zeggen..

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #106 Gepost op: 10-05-2022, 16:07:57 »
Als die 'reguliere finale' net zo top zou zijn geweest als de rest van dit seizoen dan had er volgens mij niemand een reden gehad om te klagen. Maar gelukkig was deze life finale vele malen beter te verteren dan die van de NL-se WIDM. Hopelijk was dit ook eenmalig. Scheelt ook weer van die ongemakkelijke momentjes dat GDC moet zeggen "zeg iets". Of die mislukte high five met Philippe.

Het probleem van de Nederlandse finale, is dat het niet de finale is, maar de ontknoping...
WidM probeert de hamvraag zo lang mogelijk uit te rekken, terwijl mijns inziens dit totaal overbodig en ronduit associaal is naar de kijker toe. Voeg daarbij toe het vele biechten en weinig echt leuke onderonsjes. (is laatste paar seizoenen wat meer.) Waardoor ze teveel tijd in de finale kwijt zijn om echt de rauwe mening van de afvallers te horen. Dat de ontknoping zelf veels te lang duurt.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #107 Gepost op: 10-05-2022, 20:04:51 »
Knap gemaakt deze live finale, maar voor mij voelde het toch meer als de live registratie van een concert.

Leuk om te kijken, maar niet met de volledige molvibes.

Prima voor een jubileum, maar ik hoop toch dat het geen vast onderdeel wordt.

Verder heb ik, ondanks het onverwachte verloop, genoten van dit seizoen en deze groep kandidaten.
Leuk om ze volgende week nog één keer allemaal samen te zien.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #108 Gepost op: 10-05-2022, 21:29:18 »
Hulde voor de makers om dit te proberen, maar voor mij hoeft het niet. Wat @KD ook zegt: het is vloeken in de kerk, maar die gillende fans zijn absoluut geen meerwaarde voor het programma. Prima dat mensen fans van het programma hier plezier uit halen, maar voor mij doet het alleen afbraak aan het format. Ik wil gewoon lekker kijken, beetje speuren, meer praten op een forum en vooral veel beelden van het seizoen doen. Iedere shot van 'kijkers' gaat ten koste van beeldmateriaal dat echt interessant is.

Ik kan me hier 100% in vinden.

Het is een beetje alsof je een goed, spannend boek leest, en dan op de voorlaatste bladzijde ineens leest "de laatste bladzijde is geschreven door de fans". Het breekt de vierde muur, het breekt de immersie, en het breekt de suspension of disbelief. Het laat het publiek ervaren: "het is maar een kunststuk, dit is niet ècht", en dat is eigenlijk zonde. Je haalt je kijker úit de illusie.

Dus: gewoon, niet doen. De makers weten precies wat ze doen en hebben een hele storytelling opgezet en bedacht. Laat hen de kunstenaars zijn die een mooi, spannend, verhaal schrijven. De fans zijn geen tv-makers, en moeten dus geen tv maken.

Van sommige dingen moet gewoon enthousiast publiek géén deel uitmaken. En juist niet van een programma dat het moet hebben van mystiek en spanning en geniepigheid.



Maar begrijp me ook niet verkeerd: ik vond het als kijker tóch supervet. En mijn ouders - die voor het eerst de Vlaamse mol mee kijken - hebben zich volgens ook super vermaakt (alhoewel ze niet helemaal begrepen dat er volgende week nog een aflevering komt, dus ze zeiden wel: de andere kandidaten moeten toch nog komen?)

Als eenmalig jubileumfeest vond ik het absoluut een succes. Het is fantastisch opgezet, en ik vind het als kijker ook gaaf om dit eens te zien. Inderdaad: om dit ééns te zien. Volgend jaar weer een goed, spannend, immersief boek waar je als kijker helemaal in opgaat, zónder door fans geschreven laatste bladzijde ;) En juist als het bij één keer blijft, blijft het ook echt iets speciaals dat hoort bij een tiende keer. Dus ik zeg: topfinale, passend bij de 10e keer; volgend jaar weer iets waar kijkers kijkers blijven :)

(en Philippe had tijdens deze show iets meer aandacht verdiend.)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #109 Gepost op: 10-05-2022, 22:09:09 »
Met de opmerking over de vierde muur sla echt de spijker op zijn kop!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #110 Gepost op: 11-05-2022, 00:45:04 »
Ja, mooi omschreven, Erik. Het gaat inderdaad om de immersie, de suspension of disbelief. En goede vergelijking ook met een boek.

En in mijn ogen lijken de personages op deze door fans geschreven laatste pagina ook nog eens anders dan op alle voorgaande pagina's van het razend spannende boek: ze zien er anders uit, gedragen zich anders (Yens!) en we kunnen hun onderlinge interactie nauwelijks meer zien omdat het perspectief door de nieuwe setting letterlijk is verplaatst (veel afstandelijker).

Dus eens met wat inmiddels een hoop mensen hier ook schrijven: prima dat ze wat hebben geëxperimenteerd voor deze jubileumeditie, maar hopelijk volgend seizoen weer meer terug naar waar hun kracht ligt. :) ::ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #111 Gepost op: 11-05-2022, 10:14:43 »

(en Philippe had tijdens deze show iets meer aandacht verdiend.)

Zeker niet akkoord. Nu was het goed. Hij heeft uiteindelijk maar een opdracht of 3 gemold, met niet eens high-level molacties. Voor mij is hij nooit de mol geweest.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #112 Gepost op: 11-05-2022, 12:32:14 »
Ik vond ook dat Philippe gewoon genoeg aandacht kreeg.

Dit was ten slotte de finale met nog 3 finalisten die het spel moesten spelen. Toen de mol bekend was, werd hij er al snel bijgehaald en kort daarna was ook de aflevering voorbij. Volgende week zijn het in principe weer gelijkwaardige mollen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #113 Gepost op: 11-05-2022, 12:36:05 »
Ik vond het een geweldige aflevering (die ik pas dinsdagmiddag heb gezien omdat zondagavond voor mij deze week sowieso niet mogelijk was)

Wel eens met de mensen die zeggen dat het niet zo zou moeten zijn dat de finale vanaf nu altijd live is.
Wit is ook een kleur!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #114 Gepost op: 11-05-2022, 12:49:12 »
Ieder z'n ding. Maar ik vind zelf dat als je de X'e keer het meest fantastische programma op tv maakt, je best wel een feestje met deze proporties mag geven binnen het programma. Als het een 'reguliere' finale zou zijn, zou het forum ook uit z'n voegen barsten van teleurstelling, ("was dit het nou? een jubileum vier je toch groot?"), ben ik van overtuigd. Hoe leuk was het dat Sven helemaal in z'n element als 'gewone kandidaat' en winnaar dit jaar eens helemaal uit z'n dak kon gaan voor 10.000 mensen die hem toejuichten! Superleuk om te zien en helemaal gegund.

Ja, eens. Ik ben niet zo'n fan van live. Ook niet, omdat het eindeloos kan worden gerekt. Maar hier is het ontzettend goed gedaan; het moet ook een feest zijn geweest om erbij te kunnen zijn, denk ik.  ::bravo:: En vooral die bom-opdracht: hulde!

Wel mis ik de vibe van de Canarische Eilanden. En de (reactie van) de andere kandidaten bij de onthulling. En een beetje jammer dat ik uiteindelijk de afl. via NPO Start heb moeten kijken, met allerlei AvroTros leaders voor- en na de uitzending (alsof het hun programma is ipv Woestijnvis, raar).

Al met al wel een hele mooie afl. 8. Mooie ontknoping, keigoede mol, geen ellenlange speculaties (wat je vaak wel in WIDM ziet) en zeer vermakelijk. Wel hoop ik op een 'normale' aflevering in een volgende seizoen. Voor dit jubileum-seizoen vind ik het  prima dat het dit jaar wat anders (en ook feestelijker) is gegaan.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #115 Gepost op: 11-05-2022, 12:50:54 »
Weten jullie nog 'onze' reacties toen de Nederlandse mol vanwege corona geen publiek kon toelaten? Ik zal het samenvatten, wat een verademing, lekker veel aandacht voor het spel, ze zouden het altijd zo moeten doen. En dan gaat de moeder aller molprogramma's ineens zo'n showfinale met een giga publiek doen. Zo jammer, hopelijk was dit inderdaad alleen vanwege de 10e serie.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #116 Gepost op: 11-05-2022, 13:06:23 »
Opzich heb ik wel verschillende redenen bij WIDM en bij De Mol waarom een liveshow niet zo past.

Bij widm is het vooral omdat het nogal gehaast en ongestructureerd kan worden. In alle rust molacties bespreken en daarin kunnen knippen, zodat het een beter geheel wordt is gewoon veel prettiger om naar te kijken. Het liefst zie ik ze weer samenkomen op een locatie à la Kasteel Lisse, waar ze samen nog de laatste aflevering kijken en de hele middag de tijd hebben.

Bij De Mol past het qua stijl veel beter om de bekendmaking van winnaar en mol in het land zelf te doen. Het 'verslag van een reis'-karakter wordt zo het mooist afgerond. Ook voor de reünie hier is het het mooiste als de kandidaten elkaar pas weer zien op beeld. Elkaar voor het eerst zien, te midden van 11.000 mensen, geeft toch een hele andere sfeer. Juist dat eerste moment van terugzien, zorgt voor een dynamiek wat ik juist zo sterk vind aan De Mol. De camera's zijn er puur voor registratie van het moment.



Maargoed, volgens mij vinden we (bijna) allemaal wel hetzelfde. 1keertje is leuk, een groot evenement is ook leuk, maar niet op TV.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline AggieMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #117 Gepost op: 11-05-2022, 14:28:54 »
Heel jammer dat de finale niet meteen online was gezet. Ik keek het hele programma op zondagavond online via GoPlay(de afleveringen stonden daar eerder dan op NPO Start, daar kwamen ze pas op maandag op te staan). De overige afleveringen stonden wel meteen online, zodat ik niet bang hoefde te zijn voor spoilers, die ik lastig kon ontwijken. Met de finale lukte dit dus niet. Daarom heb ik deze de volgende dag maar in de pauze van m`n werk gekeken op m`n telefoon. Hierdoor hoefde ik niet tot de volgende avond te wachten met het risico op spoilers.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #118 Gepost op: 11-05-2022, 14:45:05 »
Heel jammer dat de finale niet meteen online was gezet. Ik keek het hele programma op zondagavond online via GoPlay(de afleveringen stonden daar eerder dan op NPO Start, daar kwamen ze pas op maandag op te staan). De overige afleveringen stonden wel meteen online, zodat ik niet bang hoefde te zijn voor spoilers, die ik lastig kon ontwijken. Met de finale lukte dit dus niet. Daarom heb ik deze de volgende dag maar in de pauze van m`n werk gekeken op m`n telefoon. Hierdoor hoefde ik niet tot de volgende avond te wachten met het risico op spoilers.

Het was een live uitzending, logisch toch dat deze niet meteen online stond?

Van een live voetbalwedstrijd is de samenvatting ook pas later online, meteen online kan namelijk nooit! Er moet altijd nog wat geknipt worden, onnodige stiltes/reclames eruit, etc.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8]
« Reactie #119 Gepost op: 11-05-2022, 18:19:42 »


Bij De Mol past het qua stijl veel beter om de bekendmaking van winnaar en mol in het land zelf te doen. Het 'verslag van een reis'-karakter wordt zo het mooist afgerond. Ook voor de reünie hier is het het mooiste als de kandidaten elkaar pas weer zien op beeld. Elkaar voor het eerst zien, te midden van 11.000 mensen, geeft toch een hele andere sfeer. Juist dat eerste moment van terugzien, zorgt voor een dynamiek wat ik juist zo sterk vind aan De Mol. De camera's zijn er puur voor registratie van het moment.



Maargoed, volgens mij vinden we (bijna) allemaal wel hetzelfde. 1keertje is leuk, een groot evenement is ook leuk, maar niet op TV.

Eens met bovenstaande.
Ik heb de aflevering net kunnen terugkijken, maar vond het nogal langdradig. Heb zelfs een paar keer vooruitgespoeld.
1 keertje is wel leuk, maar volgende keer liever weer de afronding in het land zelf. Qua sfeer is dat veel meer ingetogen en het maakt de opbouw naar de onthulling van de mol spannender zonder afleidende omgevingsfactoren die steeds tussendoor komen.
Heb verder enorm genoten van de serie! Top!
« Laatst bewerkt op: 11-05-2022, 20:45:20 door Memmymol »