Hahaha leuke keuzes allemaal
Robin: Zijn er dingen die je onderschat hebt aan het mol zijn? Is mol zijn nou iets moeilijks? Is het spannend? Heb je nog tips voor toekomstige mollen?
Om eigenlijk de eerste twee vragen in één te beantwoorden: Ik heb vooral onderschat hoe moeilijk het zou zijn. Ik dacht bij het mol zijn vooral aan de leuke kant, lekker opdrachten saboteren terwijl mensen op zoek naar jouw identiteit zijn. Ik vond vooral de gesprekken of beschuldigingen lastig. Ik dacht bijvoorbeeld echt "oh jee....." toen Chardo nog voor de test met me wilde praten omdat ik wist dat hij op het goede spoor zat. Hoewel ik sowieso niet zo van discord ben (groepchats
), was dat ook de reden dat ik niet meer actief was op Discord (vooral Vermoljoen die me het daar lastig maakte)
Verder vond ik het bij sommige opdrachten moeilijk om in te schatten in welke mate ik nou moest gaan mollen. Dit had ik vooral in het begin (afl 1-2) en de laatste paar afleveringen. Ik weet nog dat ik het hier met HIDM over had tijdens het spel en hij terecht zei dat de kandidaten 11 kandidaten in de gaten moeten houden; niet alles wat ik doe valt bij ze op. Ik dacht namelijk vaak "Oh, nu gaan ze me echt verdenken"
Spannend? Enorm
Ik vertelde al dat ik best perfectionistisch ben dus ik vond eigenlijk elke reactie op mijn acties spannend om te lezen. Als ik weer eens te laat wakker werd vluchtte ik naar mijn iPad om alles door te lezen, daarom geniet ik nu nog steeds van het feit dat ik 's ochtends rustig wakker kan worden!
Ik zat dus behoorlijk in het spel. Ik maakte ook de afspraak met mezelf om op vrijdag niks aan het spel te doen, vandaar dat ik op zaterdag altijd de test maakte. Die testperiodes waren vreselijk trouwens, ik heb in het begin echt die Google Drive pagina met de testuitslagen 100 keer lopen refreshen omdat ik zag dat iemand de test aan het maken was.
Tips
1. Heel handig vaak, maar ga ook eens een opdracht in zonder voorkennis. Ik had bijna alles wel denk ik, maar ik las niet altijd de opdrachten even goed door van te voren zodat ik niet hoefde te spelen dat ik de opdracht niet begreep
2. Wat bij mij werkte is het voorspellen van de reacties van je mede kandidaten op een (mol)actie. Ga niet zomaar een watermeloen pakken als "oeps foutje" (dat was plan A
) maar verzin iets wat ze eventueel kunnen geloven.
3. Wees niet te veel op de achtergrond, maar ook niet op de voorgrond. Zoek een goede balans. Ik kon die balans in aflevering 1 naar mijn mening niet zo vinden (te veel aanwezig) en later zoals we allemaal weten ook niet meer in die laatste afleveringen (te weinig aanwezig). In het midden van het spel had ik een aardig goede balans, mede door het feit dat ik ook super lang met het spel bezig was terwijl ik uitgelogd was op de site.
4. Vooral heel veel fun hebben
In het spel was dat bij mij niet zo heel zichtbaar, maar in mijn biechten al iets meer. Ondanks de spanningen heb ik achter mijn scherm zoveel gelachen om jullie acties, mijn molacties, fouten van anderen, als de opdracht mislukt, als iemand iets doms zegt etc.
maar niet te veel dat je te hard van stapel gaat Vooral van de bovenste 2 kan ik zelf nog heel veel leren, en tot slot ->
5. Doe of zeg goede dingen die er niet toe doen. In de eerste afleveringen kreeg ik vaak de sleutelpositie, mede om het feit dat ik weer eens een overzichtje maakte of iets slims zei over de marktverkopers. Helpt de groep helemaal niet om geld te verdienen, maar je wordt wel gezien als goede kandidaat.
Of juist andersom (tip van HIDM die ik kreeg): maak is fouten die er niet toe doen, wat eigenlijk ook weer totaal onverdacht is!